Ga naar de hoofdinhoud

Als je te veel uren of dagen achter elkaar werkt of wanneer je te veel druk ervaart, kun je last krijgen van werkstress. Het kan ook komen door privéomstandigheden of door de werk-privé balans, maar de stressklachten ervaar je meestal tijdens je werk. Wat zijn de oorzaken en wat kun je ertegen doen?

Ondernemers moeten doorgaan

Als ondernemer ben je waarschijnlijk wel gewend aan strakke deadlines of een weekendje doorwerken. Je hebt zelf voor het ondernemerschap gekozen en daar hoort stress af en toe nu eenmaal bij. Toch is het belangrijk om eens na te gaan of bepaalde zaken in jouw gedrag of denkpatroon veranderen. Dat kunnen namelijk signalen zijn van werkgerelateerde stress. En wanneer je daar te lang mee rondloopt, kun je in een burn-out terecht komen.

Veranderingen in gedrag of denkpatroon

Als compensatie voor de werkdrukte drink je bijvoorbeeld meer dan normaal. Of je kunt de laatste tijd maar moeilijk beslissingen nemen. En dan raak je ook nog eens snel geïrriteerd. Dit soort gedrag kan allemaal wijzen op werkstress. Dat heb je zelf misschien niet direct door. Ook kunnen klachten leiden tot minder creativiteit of het vermogen om het totale plaatje te zien. Je blijft dan vaak hangen in details. En zo wil je natuurlijk niet werken voor een klant.

Klachten van werkstress

Naast deze gedragingen, kun je ook fysieke en mentale klachten krijgen. Is dat het geval? Ga dan eens in gesprek met een gespecialiseerde coach of arbeidsdeskundige.

Lichamelijke klachten:

  • nek- of rugklachten;
  • maagpijn;
  • duizeligheid of vermoeidheid;
  • hartkloppingen;
  • ’s nachts wakker liggen.

Geestelijke klachten:

  • prikkelbaar;
  • sneller emotioneel;
  • somber of veel piekeren;
  • angstig;
  • gevoel van eenzaamheid.

Tips om werkstress te verminderen

Werkstress is beroepsziekte nummer 1 volgens het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid. Het aantal werkstress gerelateerde klachten stijgt onder de werkende bevolking.

Met kleine veranderingen in jouw manier van ondernemen, kun je vervelende werkgerelateerde stressklachten voorkomen of verminderen. Ga de slag met een paar tips en zorg goed voor jezelf!

  1. Blok je agenda niet helemaal vol, maar plan 15% vrij voor alle ‘onvoorziene’ zaken. Bijvoorbeeld een extra opdracht van een klant. 
  2. Zet alle pushmeldingen en pop-ups uit tijdens je werk. Anders kun je je nooit lang concentreren op één taak en krijg je een opgejaagd gevoel.
  3. Een wijze les is: hoe drukker je bent, hoe méér je moet mediteren. Nu hoef je je niet direct aan te melden bij een yogaklas, maar probeer eens 3 momenten op een dag even helemaal nergens aan te denken. Loop bijvoorbeeld een rondje om je hoofd even leeg te maken. Of download een meditatie-app zoals Headspace. 
  4. Zeg eens ‘nee’. Je houdt dan meer concentratie en focus over voor je andere klussen. En je stelt niemand teleur, omdat je zaken niet afkrijgt, waardoor je weer stress krijgt. 
  5. Lig je te malen in bed? Schrijf het van je af op een to-do-lijstje, dan is de kans groter dat je met een opgeruimd hoofd in slaap valt.
Lees hier meer over stress bij ondernemers en wat je ertegen kunt doen.
Wij helpen je graag
{ "dialog": { "homeItemId" : "42fdf1c1-a8f6-43d1-9dec-ce9c9b829900", "urlChat" : "/api/dialog/Chat/", "urlCM": "/api/dialog/Conversation/", "urlCMReporting": "", "tokenApiEndPoint": "/api/token/get", "feedbackDelay": 2000, "feedbackDelayExtended": 60000, "greeting": [ "\u003cspan style=\"background-color: #ffffff; color: #2a292e;\"\u003eGoedemorgen, welkom bij a.s.r.\u003c/span\u003e", "\u003cspan style=\"background-color: #ffffff; color: #2a292e;\"\u003eStel ons hieronder je vraag. We helpen je graag verder\u003c/span\u003e" ], "regEx": "^[A-Za-z0-9'`‘’\\xC0-\\xD6\\xD8-\\xF6\\xF8-\\xFF!@#$^&()_+/|€,\\.\\-\\s]{0,200}$", "readMore": "Lees meer", "initInputPlaceholder": "Typ je vraag in een paar woorden", "inputPlaceholder": "Typ een reactie of andere vraag", "buttonText": "versturen", "agentDisconnected": "Onze medewerker heeft de chat afgesloten.", "startChat": "Je chat nu met een a.s.r. medewerker", "subjectPrefix": "conversatiestarter", "chatGroupIsOpen": {"KS_HD_C_MIJNASR":false,"PEN_C_IDV2":false,"SCH_Pcl_C_AVP_ASRNL":false,"SCH_Pcl_C_REIS_ASRNL":false,"SCH_Pac_C_ASRNL":false,"SCH_Pdb_C_ASRNL":false,"SCH_Pcl_C_VERKEER_ASRNL":false,"SCH_Pcl_C_BRAND_ASRNL":false,"ARD_C_DB":false,"ARD_C_KLANTADVIES":false}, "occupiedMessage": "Oeps, al onze medewerkers zijn in gesprek. Een moment geduld alsjeblieft", "promptTitle": "Chat sluiten?", "promptText": "Weet je zeker dat je de chat wilt afsluiten?", "Yes": "Ja", "No": "Nee", "chatAvailable": "Chat met ons", "chatOccupied": "De chat is tijdelijk bezet", "chatOff": "De chat is nu gesloten", "subjects": [ { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/verzekering-afsluiten.svg", "title": "Product afsluiten", "chatMessage": "Product afsluiten", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/schade-melden.svg", "title": "Schade melden", "chatMessage": "Schade melden", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/gegevens-wijzigen.svg", "title": "Gegevens wijzigen", "chatMessage": "Gegevens wijzigen", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/fondsen-en-koersen-informatie.svg", "title": "Fondsen en koersen", "chatMessage": "Fondsen en koersen", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/contact.svg", "title": "Contact opnemen", "chatMessage": "Contact opnemen", "variantA": true, "variantB": true } ] } } { "dialogErrorModals": { "firstModal": { "message": "Er is helaas een storing. Onze chatbot loopt vast. Klik op vernieuwen om het nog een keer te proberen. Je gesprek blijft bewaard.", "primaryBtn": { "text": "Vernieuwen" } }, "secondModal": { "message": "Helaas, de storing is er niet mee verholpen. Probeer het later op de dag nog een keer of vul het contactformulier in.", "primaryBtn": { "text": "Naar contactformulier", "href": "/contact" }, "secondaryBtn": { "text": "Melding sluiten" } } } }