Ga naar de hoofdinhoud

Een arbeidsongeschiktheidsverzekering (AOV) vervangt je inkomsten als je arbeidsongeschikt raakt. Maar een AOV van a.s.r. doet meer: raak je bijna arbeidsongeschikt? Dan kun je via a.s.r. hulp krijgen om dit te voorkomen of op hulp rekenen om weer duurzaam te gaan werken. Binnen de AOV’s die wij aanbieden, heb je een aantal keuzes die de hoogte van je premie én je uitkering bepalen. Die keuzes lichten we hieronder toe in een handig stappenplan. 

Lees meer over het kiezen van jouw AOV
Loop door dit stappenplan bij het berekenen en afsluiten van een AOV

Hoe hoog je premie en uitkering is en wanneer en hoelang je deze krijgt, hangt af van de keuzes die je maakt bij het afsluiten van je AOV. Bereken je premie en doorloop de volgende stappen:

Stap 1: Welk bedrag wil je verzekeren?

Welk bruto jaarbedrag wil je verzekeren? Je bepaalt zelf hoe hoog het bedrag is dat je wilt verzekeren, maar het kan niet meer zijn dan 90% van je gemiddelde inkomen over de laatste drie jaar. Als je arbeidsongeschikt bent, ontvang je een maandelijkse uitkering die is gebaseerd op het verzekerd bedrag.

Stap 2: Hoeveel dagen kun je zonder uitkering?

Je hebt de keuze uit 30, 60, 90 en 180 dagen. Hoe langer je eigen risicotermijn, hoe langer het duurt voordat je een uitkering krijgt. De eigen risicotermijn wordt ook wel wachtdagen genoemd. Hoe langer je zonder uitkering kan, hoe lager je premie. Let op dat je deze periode wel zelf financieel moet overbruggen, bijvoorbeeld met spaargeld of door je aan te sluiten bij een broodfonds.

Stap 3: Hoe lang wil je een uitkering?

Hiermee bepaal je tot wanneer je verzekering loopt en tot wanneer je uiterlijk een uitkering krijgt als je arbeidsongeschikt bent. Je kunt je maximaal verzekeren tot de wettelijke gestelde AOW-leeftijd. Dit is momenteel 67 jaar en 3 maanden. Welke eindleeftijd kies jij? Het is ook mogelijk om de uitkeringsduur te bepalen en te kiezen voor een maximale uitkering van 2 of 5 jaar. 

Stap 4: Hoe lang ben je ondernemer?

Ben je korter of langer dan 3 jaar ondernemer? Startende ondernemers krijgen 10% extra korting op een arbeidsongeschiktheidsverzekering.

Stap 5: Bepaal de uitkeringsdrempel

De uitkeringsdrempel bepaalt vanaf welk percentage arbeidsongeschiktheid je een uitkering  ontvangt. De minimale drempel is 25%. Dit betekent dat je geen uitkering krijgt als je minder dan 25% arbeidsongeschikt bent. Maar staat jouw uitkeringsdrempel bijvoorbeeld op 30% (je kunt dus nog 70% werken), dan ontvang je een gedeeltelijke uitkering van 30% van het verzekerde bedrag. Je kunt ook kiezen voor een hogere drempel, tot 80%. Dit betekent dat je alleen een uitkering krijgt als je helemaal niet meer kunt werken. Hoe hoger de drempel, hoe minder premie je betaalt. 

Stap 6: Bepaal het beoordelingscriterium

Het arbeidsongeschiktheidscriterium is de manier waarop je verzekeraar je arbeidsongeschiktheid beoordeelt. Je kan kiezen uit beroepsarbeidsongeschikt of passende arbeid:

  1. Beroepsarbeidsongeschiktheid: bij ‘beroepsarbeidsongeschiktheid’ wordt alleen gekeken naar wat je in je eigen werkzaamheden nog wel kunt en wat je niet meer kunt, om je mate van arbeidsongeschiktheid te bepalen.
  2. Passende arbeid: bij ‘passende arbeid’ wordt er ook gekeken naar wat je in een andere (gelijkwaardige) functie nog zou kunnen. Dit kan binnen of buiten je eigen onderneming zijn, maar moet passen bij je opleiding en ervaring. Kies je hiervoor, dan betaal je een lagere premie.

Stap 7: Wat is indexering?

Bij het afsluiten van een aantal AOV’s kun je bepalen of je het verzekerd bedrag jaarlijks wilt indexeren. Kies je voor indexering, dan wordt jouw uitkering jaarlijks aangepast aan de inflatie en kun je er dus voor kiezen om jouw AOV ieder jaar te laten stijgen. Zo blijft je koopkracht op peil. Meer weten over onze AOV's? Vraag een vrijblijvend informatiegesprek aan.

Stap 8: Hoe zit het met medische acceptatie?

Vraag je een AOV aan? Dan kijken we niet alleen naar je leeftijd en beroep, maar ook naar je gezondheid. Daarom vragen we je om een gezondheidsverklaring in te vullen. Op basis van deze verklaring bepaalt een medisch adviseur of er nog aanvullende informatie nodig is. Dit proces heet de medische acceptatie.

Stap 9: Dit houdt de voorlopige dekking in

Tijdens de aanvraagprocedure voor een arbeidsongeschiktheidsverzekering ben je niet gelijk verzekerd. Ook niet wanneer je aangeeft dat de verzekering gelijk in moet gaan. Als extra service bieden wij een voorlopige dekking aan.

Bij het afsluiten van een AOV heb je veel keuzes en kom je soms lastige AOV-begrippen tegen. Die leggen we in de AOV-wegwijzer nogmaals uit. Meer weten over onze AOV's? Vraag een vrijblijvend informatiegesprek aan.

We helpen je graag
AOV vergelijken AOV met 2 of 5 jaar uitkering Flexibele AOV AOV voor zware beroepen Doorgaanverzekering Wat is verzekerd? Welk bedrag is verzekerd? Wat doet de arbeidsdeskundige? Wat wordt de hoogte van de uitkering? Hoe werkt een AOV? Heb ik een AOV nodig? Wat kost een AOV? Alles over de AOV
{ "dialog": { "homeItemId" : "42fdf1c1-a8f6-43d1-9dec-ce9c9b829900", "urlChat" : "/api/dialog/Chat/", "urlCM": "/api/dialog/Conversation/", "urlCMReporting": "", "tokenApiEndPoint": "/api/token/get", "feedbackDelay": 2000, "feedbackDelayExtended": 60000, "greeting": [ "\u003cspan style=\"background-color: #ffffff; color: #2a292e;\"\u003eGoedemorgen, welkom bij a.s.r.\u003c/span\u003e", "\u003cspan style=\"background-color: #ffffff; color: #2a292e;\"\u003eStel ons hieronder je vraag. We helpen je graag verder\u003c/span\u003e" ], "regEx": "^[A-Za-z0-9'`‘’\\xC0-\\xD6\\xD8-\\xF6\\xF8-\\xFF!@#$^&()_+/|€,\\.\\-\\s]{0,200}$", "readMore": "Lees meer", "initInputPlaceholder": "Typ je vraag in een paar woorden", "inputPlaceholder": "Typ een reactie of andere vraag", "buttonText": "versturen", "agentDisconnected": "Onze medewerker heeft de chat afgesloten.", "startChat": "Je chat nu met een a.s.r. medewerker", "subjectPrefix": "conversatiestarter", "chatGroupIsOpen": {"KS_HD_C_MIJNASR":false,"PEN_C_IDV2":true,"SCH_Pcl_C_AVP_ASRNL":false,"SCH_Pcl_C_REIS_ASRNL":false,"SCH_Pac_C_ASRNL":false,"SCH_Pdb_C_ASRNL":false,"SCH_Pcl_C_VERKEER_ASRNL":false,"SCH_Pcl_C_BRAND_ASRNL":true,"ARD_C_DB":false,"ARD_C_KLANTADVIES":false}, "occupiedMessage": "Oeps, al onze medewerkers zijn in gesprek. Een moment geduld alsjeblieft", "promptTitle": "Chat sluiten?", "promptText": "Weet je zeker dat je de chat wilt afsluiten?", "Yes": "Ja", "No": "Nee", "chatAvailable": "Chat met ons", "chatOccupied": "De chat is tijdelijk bezet", "chatOff": "De chat is nu gesloten", "subjects": [ { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/verzekering-afsluiten.svg", "title": "Product afsluiten", "chatMessage": "Product afsluiten", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/schade-melden.svg", "title": "Schade melden", "chatMessage": "Schade melden", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/gegevens-wijzigen.svg", "title": "Gegevens wijzigen", "chatMessage": "Gegevens wijzigen", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/fondsen-en-koersen-informatie.svg", "title": "Fondsen en koersen", "chatMessage": "Fondsen en koersen", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/contact.svg", "title": "Contact opnemen", "chatMessage": "Contact opnemen", "variantA": true, "variantB": true } ] } } { "dialogErrorModals": { "firstModal": { "message": "Er is helaas een storing. Onze chatbot loopt vast. Klik op vernieuwen om het nog een keer te proberen. Je gesprek blijft bewaard.", "primaryBtn": { "text": "Vernieuwen" } }, "secondModal": { "message": "Helaas, de storing is er niet mee verholpen. Probeer het later op de dag nog een keer of vul het contactformulier in.", "primaryBtn": { "text": "Naar contactformulier", "href": "/contact" }, "secondaryBtn": { "text": "Melding sluiten" } } } }