Ga naar de hoofdinhoud

Bij goed ondernemerschap hoort - onder andere - dat je je verzekert voor gebeurtenissen of voorvallen die de continuïteit van je onderneming en dus je inkomen in gevaar brengen. Denk bijvoorbeeld aan uitval door ziekte of een ongeval. Ben je van plan een arbeidsongeschiktheidsverzekering (AOV) af te sluiten om je tegen een dergelijk financieel drama te beschermen? Neem dan contact op met een adviseur. Wanneer je een AOV bij ons aanvraagt verloopt het acceptatieproces via twee strikt gescheiden afdelingen: de afdeling Acceptatie en de Medische Dienst.

Een gescheiden acceptatietraject

Om het acceptatietraject te starten is een aanvraagformulier en een gezondheidsverklaring nodig. Het invullen van het aanvraagformulier doe je vaak samen met je adviseur. Medische gegevens deel je liever niet met iedereen en daarom vragen we je de gezondheidsverklaring zelf in te vullen. Vandaar dat ons acceptatietraject gescheiden is en via twee strikt gescheiden afdelingen verloopt: de afdeling Acceptatie en de Medische Dienst.

Afdeling Acceptatie: technisch acceptatieproces

Wanneer onze afdeling Acceptatie het aanvraagformulier heeft ontvangen start het technisch acceptatieproces en dit staat los van het medisch acceptatieproces.

Stap 1: beoordelen aanvraagformulier

De afdeling Acceptatie beoordeelt het door jou ingevulde aanvraagformulier. Deze afdeling gaat alle gegevens die je hebt ingevoerd controleren op:

  • of het bedrag dat je wilt verzekeren in verhouding staat tot het inkomen dat je verdient of denkt te gaan verdienen;
  • het beroepsrisico dat je wilt verzekeren. Hoe groot is de kans dat je je eigen beroep kunt blijven uitoefenen als je bijvoorbeeld last van je rug krijgt? Dit wordt getoetst aan de hand van je beroepsomschrijving, de werkzaamheden die je verricht en het soort bedrijf dat je hebt.

Na deze stap, start het medisch acceptatieproces

Medische Dienst: medisch acceptatieproces

Om de aanvraag compleet te maken, moet je de gezondheidsverklaring invullen. Dit is onderdeel van het medisch acceptatieproces

Stap 2: aanleveren gezondheidsverklaring

De gezondheidsverklaring is een vragenlijst met vragen over je gezondheid en deze wordt beoordeeld door de Medische Dienst. Zij kijken hoe groot de kans is dat je arbeidsongeschikt wordt. De Medische Dienst is afgeschermd van de rest van a.s.r. en werkt volledig onder het medisch beroepsgeheim. Dat betekent dat de Medische Dienst alleen gegevens deelt die nodig zijn om een goede risico-inschatting te kunnen maken. En alleen met een machtiging mag de Medische Dienst gegevens opvragen bij je arts.

Vul de gezondheidsverklaring in

Je kunt de gezondheidsverklaring op twee manieren invullen en daarbij vragen we je om zo eerlijk en volledig mogelijk te zijn.

  1. Zelf doen
    Je vult in de online omgeving van a.s.r. een gezondheidsverklaring in en beantwoordt daarbij vragen over je persoonlijke en medische gegevens. Vervolgens beoordelen de medewerkers van onze Medische Dienst je gezondheidsverklaring. Als zij nog extra informatie nodig hebben, dan nemen ze daar contact met je over op.
  2. Of met hulp van een van onze medewerkers
    Je kunt de gezondheidsverklaring ook telefonisch doornemen met een van onze medewerkers. Het voordeel is dat je ons meteen een toelichting kunt geven op je gezondheid en ook zelf vragen kan stellen. De persoon waarmee je spreekt is geen arts, maar heeft wel relevante medische kennis. Na het telefoongesprek krijg je de ingevulde gezondheidsverklaring opgestuurd om deze te controleren en weer ondertekend terug te sturen. 

Hoever moet je teruggaan in de tijd?
Je geeft alle aandoeningen, ziekten en gebreken aan ons door die je ooit hebt gehad. Want sommige zaken, zoals een botbreuk of een meniscusoperatie kunnen na een aantal jaren alsnog voor klachten zorgen. Bij andere aandoeningen is dat juist helemaal niet het geval. De medisch adviseur kijkt op die manier naar jouw medische geschiedenis.
Aanvullende vragen acceptatieproces

Wanneer je bepaalde gezondheidsklachten hebt, kunnen beperkende voorwaarden of een medische toeslag in de polis worden opgenomen. In veel gevallen geldt dat hoe ouder je bent als je de verzekering aanvraagt, hoe groter de kans dat gedurende het acceptatieproces uitgebreidere of aanvullende vragen worden gesteld. Om je alvast gerust te stellen: bij a.s.r. wordt het grootste deel van de aanvragers direct geaccepteerd.

Mocht het toch zijn dat je als ondernemer niet wordt geaccepteerd, of mocht de premie door de beperkende voorwaarden onevenredig hoog worden ten opzichte van wat is verzekerd, dan kijken we altijd naar een alternatief. Uiteraard moet je als klant eerst instemmen met de beperkende voorwaarden of medische toeslag. Pas na toestemming kunnen wij de polis opmaken en gaat de verzekering daadwerkelijk in.

Voorlopige dekking

Om vast te stellen of je recht hebt op een voorlopige dekking moeten wij in ieder geval jouw aanvraagformulier én gezondheidsverklaring hebben ontvangen. Een eventuele voorlopige dekking loopt totdat de verzekering daadwerkelijk ingaat of een afwijzing bekend is. Er wordt geen voorlopige dekking afgegeven voor bestaande ziektes, aandoeningen of klachten.

Wanneer wij jouw aanvraag in behandeling nemen, sturen wij je een bericht of de voorlopige dekking wel/niet van kracht is.

Wij helpen je graag
{ "dialog": { "homeItemId" : "42fdf1c1-a8f6-43d1-9dec-ce9c9b829900", "urlChat" : "/api/dialog/Chat/", "urlCM": "/api/dialog/Conversation/", "urlCMReporting": "", "tokenApiEndPoint": "/api/token/get", "feedbackDelay": 2000, "feedbackDelayExtended": 60000, "greeting": [ "\u003cspan style=\"background-color: #ffffff; color: #2a292e;\"\u003eGoedemorgen, welkom bij a.s.r.\u003c/span\u003e", "\u003cspan style=\"background-color: #ffffff; color: #2a292e;\"\u003eStel ons hieronder je vraag. We helpen je graag verder\u003c/span\u003e" ], "regEx": "^[A-Za-z0-9'`‘’\\xC0-\\xD6\\xD8-\\xF6\\xF8-\\xFF!@#$^&()_+/|€,\\.\\-\\s]{0,200}$", "readMore": "Lees meer", "initInputPlaceholder": "Typ je vraag in een paar woorden", "inputPlaceholder": "Typ een reactie of andere vraag", "buttonText": "versturen", "agentDisconnected": "Onze medewerker heeft de chat afgesloten.", "startChat": "Je chat nu met een a.s.r. medewerker", "subjectPrefix": "conversatiestarter", "chatGroupIsOpen": {"KS_HD_C_MIJNASR":false,"PEN_C_IDV2":false,"SCH_Pcl_C_AVP_ASRNL":false,"SCH_Pcl_C_REIS_ASRNL":false,"SCH_Pac_C_ASRNL":false,"SCH_Pdb_C_ASRNL":false,"SCH_Pcl_C_VERKEER_ASRNL":false,"SCH_Pcl_C_BRAND_ASRNL":false,"ARD_C_DB":false,"ARD_C_KLANTADVIES":false}, "occupiedMessage": "Oeps, al onze medewerkers zijn in gesprek. Een moment geduld alsjeblieft", "promptTitle": "Chat sluiten?", "promptText": "Weet je zeker dat je de chat wilt afsluiten?", "Yes": "Ja", "No": "Nee", "chatAvailable": "Chat met ons", "chatOccupied": "De chat is tijdelijk bezet", "chatOff": "De chat is nu gesloten", "subjects": [ { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/verzekering-afsluiten.svg", "title": "Product afsluiten", "chatMessage": "Product afsluiten", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/schade-melden.svg", "title": "Schade melden", "chatMessage": "Schade melden", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/gegevens-wijzigen.svg", "title": "Gegevens wijzigen", "chatMessage": "Gegevens wijzigen", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/fondsen-en-koersen-informatie.svg", "title": "Fondsen en koersen", "chatMessage": "Fondsen en koersen", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/contact.svg", "title": "Contact opnemen", "chatMessage": "Contact opnemen", "variantA": true, "variantB": true } ] } } { "dialogErrorModals": { "firstModal": { "message": "Er is helaas een storing. Onze chatbot loopt vast. Klik op vernieuwen om het nog een keer te proberen. Je gesprek blijft bewaard.", "primaryBtn": { "text": "Vernieuwen" } }, "secondModal": { "message": "Helaas, de storing is er niet mee verholpen. Probeer het later op de dag nog een keer of vul het contactformulier in.", "primaryBtn": { "text": "Naar contactformulier", "href": "/contact" }, "secondaryBtn": { "text": "Melding sluiten" } } } }