Zorgverzekering | De Amersfoortse

Onze zorgplicht

Als zorgverzekeraar heeft De Amersfoortse een zorgplicht. Dat houdt in dat wij ervoor zorgen dat jij op tijd de zorg en vergoedingen krijgt waar je recht op hebt. Hoe we dat doen? Dat leggen we je graag uit.

Alles wat je wilt weten over onze zorgplicht

  • Wat is het?

    • Als zorgverzekeraar zijn wij wettelijk verplicht om jou zorg of een vergoeding voor zorg te geven als jij daar recht op hebt. Dat heet zorgplicht.
    • Wij mogen zelf bepalen hoe wij invulling geven aan onze zorgplicht. Bij De Amersfoortse doen we dat met een restitutiepolis zodat iedereen die bij ons verzekerd is 100% vrije zorgkeuze heeft. 
    • Voor sommige zorg gelden vaste afspraken. Zo moet spoedzorg binnen 45 minuten bereikbaar zijn. De regels die er zijn over zorgplicht, staan in het Toezichtkader zorgplicht zorgverzekeraar Zvw van de Nederlandse Zorgautoriteit.
  • Wat gebeurt er als een zorginstelling zijn zorg niet kan nakomen?

    Kan je niet op tijd geholpen worden door jouw zorgverlener? Bijvoorbeeld omdat er een wachtlijst is of omdat het omzetplafond bereikt is? Dan kan je dat melden bij onze zorgadviseurs. Wij zorgen ervoor dat je binnen een redelijke termijn en reisafstand bij een andere aanbieder terecht kunt. 

    Uitzondering voor cruciale zorg
    Er is een speciale regeling voor cruciale zorg zoals:

    • ambulancezorg
    • spoedeisende hulp
    • acute verloskunde
    • crisisopvang GGZ

    Voor deze zorg mag een zorgverlener geen patiĆ«ntenstop aangeven. Maar het kan wel gebeuren dat je zorgverlener je later behandelt dan gewenst. Wil je eerder geholpen worden? Onze zorgadviseurs helpen je met wachtlijstbemiddeling. 

  • Downloads en extra informatie

    Wil je meer weten over de normen die De Amersfoortse aanhoudt als het gaat om kwaliteit, tijdigheid en bereikbaarheid van zorg? Bekijk dan het document Kwaliteitsnormen zorg De Amersfoortse: