Restitutiepolis | De Amersfoortse
  • Home
  • Zorg in het buitenland

Zorg in het buitenland

Heb je in het buitenland plotseling zorg nodig? Of kun je in Nederland niet op tijd de zorg krijgen die je nodig hebt? Dan wil je graag weten waar je aan toe bent: wat krijg je wel vergoed? En wat niet? En met welke regels moet je rekening houden? We staan in elk geval altijd voor je klaar met hulp en advies. 

De basisregels van zorg in het buitenland

  • Wat sowieso goed is om te weten

    Dezelfde regels
    Voor zorg in het buitenland gelden dezelfde regels als in Nederland:

    • Eigen risico: ook voor zorg in het buitenland te maken met het eigen risico
    • Altijd verwijzing nodig voor een geplande behandeling: voor een behandeling van een medisch specialist die ingepland kan worden heb je altijd een verwijzing nodig van je huisarts of van een andere medisch specialist. 
    • Zelfde dekking: zorg die je in Nederland vergoed krijgt, vergoeden wij in het buitenland ook. In sommige landen 100%. In andere landen maximaal het Nederlandse tarief. Het kan dan zijn dat je een deel zelf moet bijbetalen.
    • Vergeet je zorgpas niet: neem altijd je De Amersfoortse Zorgpas mee als je naar het buitenland gaat. Dit is namelijk ook je Europese gezondheidskaart (EHIC). Het geeft je recht op medische zorg voor spoedeisende zorg in het buitenland. Zo voorkom je dat je de kosten voor spoedeisende zorg zelf voor moet schieten.

  • Declareren van je nota's

    Stuur ons uitgebreide informatie van je behandeling

    • Net als alle andere zorgverzekeraars in Nederland moeten we controleren of de zorg die je hebt gehad in het buitenland ook daadwerkelijk verzekerde zorg is. 
    • De nota’s van zorgverleners in het buitenland moeten duidelijke zijn, zodat wij ze kunnen beoordelen zonder extra navraag te doen.
    • Ook zijn wij verplicht om te controleren of er geen fraude gepleegd is. 

    Het invullen van het declaratieformulier
    Een buitenlandse nota kun je helaas niet declareren via de Mijn Amersfoortse App. Dus heb je kosten in het buitenland gemaakt voor spoedeisende- of geplande zorg? Dan kun je de kosten zo declareren:

    • Ga naar Mijn Amersfoortse Zorg. Kies voor 'declareren' en klik de link 'declaratieformulier' aan. 
    • Print het formulier en verstuur het naar ons samen met de originele nota's. 
    • We verwerken de declaratie binnen 14 dagen. Hebben we wat meer tijd nodig dan houden we je daarvan op de hoogte. 
    • De originele nota’s kun je tot 3 jaar na de behandeldatum bij ons indienen. 
    • Tip: voor je eigen administratie, maak kopieën!
    • Wij betalen de kosten bijna altijd aan u zelf uit. Wij betalen de kosten alleen rechtstreeks aan uw zorgverlener(s) in het buitenland als wij met uw zorgverlener een overeenkomst hebben.

    Alleen volledig ingevulde formulieren kunnen we uitbetalen
    Als je zorgkosten wilt declareren, zorg dan dat je alle vragen beantwoordt. Anders moeten we je declaratie afkeuren. Is je declaratie afgekeurd? Stuur dan alsnog een volledig ingevuld declaratieformulier op. Wij nemen je declaratie dan opnieuw in behandeling. De afhandeling van je declaratie loopt dan wel vertraging op.

    Heb je vragen?
    Neem gerust contact met ons op:

  • Handige tips en apps

    Bepaal of je een reisverzekering nodig hebt

    • Je basisverzekering dekt de medische kosten voor spoedeisende zorg in het buitenland. Je basisverzekering vergoed dan maximaal wat de behandeling in Nederland kost. 
    • Kost de behandeling in het buitenland meer dan in Nederland? En heb je een aanvullende zorgverzekering? Dan vergoed de aanvullende verzekering meestal de kosten boven het Nederlandse tarief.
    • Een goede reisverzekering dekt ook de kosten die je basisverzekering bij spoedeisende hulp niet dekt. Daarnaast kun je bij een goede reisverzekering ook de extra reis- en verblijfkosten of de kosten voor de annulering van je vlucht declareren.
    Controleer of je vaccinaties nodig hebt
    Voor sommige landen heb je verplichte vaccinaties nodig. Wij betalen vaccinaties alleen vanuit de aanvullende verzekeringen Uitgebreid en Optimaal. Op de website van het Landelijk Coördinatiecentrum Reizigersadvisering (LCR) vind je informatie over welke vaccinaties verplicht zijn.

    Regel een medische verklaring of medicijnoverzicht

    Gebruik je of een van je medereizigers medicijnen? Ga op tijd bij je apotheek langs voor een overzicht van je medicijnen. Hierin staan alle gegevens over het medicijngebruik bij elkaar. Makkelijk als je in het buitenland een apotheker of een arts nodig hebt. In sommige landen heb je voor pijnstillers of ADHD-medicijnen een medische verklaring nodig. Controleer van tevoren of dit ook voor jou geldt.

    Handige apps
    • Alles over je Europese zorgpas: In deze app vind je informatie over de European Health Insurance Card (EHIC). Maar ook alarmnummers, vergoedingen voor zorg in het buitenland en meer. 
    • EHBO van het Rode Kruis: Een medisch noodgeval in je omgeving? Met de EHBO-app heb je altijd de juiste instructies op zak. Van brandwond tot aanvallen, van vergiftiging tot verstuiking.
    • SOS op Reis: Met deze app registreer je heel eenvoudig al je verzekeringsgegevens. De app biedt je van ruim 200 landen de noodnummers, beschik je over de gegevens van ambassades en consulaten en leg je direct contact met jouw alarmcentrale als hulp nodig is.

Alles over spoedeisende zorg in het buitenland

  • Bel altijd SOS International

    Heb je direct medische zorg nodig door bijvoorbeeld een ongeval of omdat je plotseling ernstig ziek wordt? Bel dan altijd met SOS International. Ook als het om een relatief eenvoudige behandeling gaat en je niet in het ziekenhuis hoeft te blijven. Een Nederlandssprekende medewerker van SOS kan je vertellen waar je terecht kunt voor zorg en welke kosten je terugkrijgt van je verzekering en welke niet:

    SOS International
    Telefoon: (0031) (0)20 651 51 51
    Fax: (0031) (0) 20 651 51 09

  • Wat krijg je terug bij spoedeisende hulp?

    Als je een declaratie bij ons indient voor gemaakte kosten in het buitenland, kijken wij wat dezelfde behandeling(en) en medicijn(en) in Nederland gekost zouden hebben. Dit noemen wij het marktconforme Nederlandse tarief.   

    Valt de zorg die je hebt gekregen onder je basisverzekering?
    Dan heb je recht op vergoeding tot maximaal dit Nederlandse marktconforme tarief. Zijn de kosten van je buitenlandse zorg hoger dan het Nederlandse tarief? Dan betaal je de rest zelf.   

    Ben je extra verzekerd? 
    Heb je bijvoorbeeld een aanvullende zorgverzekering? Of een reisverzekering? Dan kan het zijn dat je via die verzekering ook de kosten boven het Nederlandse tarief betaald krijgt. 

    Heb je vragen?
    Neem dan gerust contact met ons op:

  • Wat krijg je vergoed via je aanvullende verzekering

    Heb je een aanvullende verzekering èn krijg je spoedeisende zorg in het buitenland? Dan hangt je vergoeding af van in welk land je bent. Binnen de Europese Unie, de Europeese Economische Ruimte of een van de verdragslanden krijg je 100% vergoeding. Daarbuiten gelden andere vergoedingen:

    Aanvullende verzekering Binnen de EU, de EER of in één van de verdragslanden Buiten de EU, de EER of in één van de verdragslanden
    Start 100% vergoeding Vergoeding tot 2 x het Nederlandse tarief (incl. vergoeding uit je basisverzekering)
    Extra 100% vergoeding Vergoeding tot 2 x het Nederlandse tarief (incl. vergoeding uit je basisverzekering)
    Uitgebreid 100% vergoeding Vergoeding tot 2 x het Nederlandse tarief (incl. vergoeding uit je basisverzekering)
    Optimaal 100% vergoeding Vergoeding tot 2 x het Nederlandse tarief (incl. vergoeding uit je basisverzekering)

  • Wat zijn de EU-,  EER- en verdragslanden?

    Heb je een aanvullende verzekering bij ons? Dan heb je in deze landen recht op 100% vergoeding bij spoedeisende hulp:

    Australië Ierland Oostenrijk
    België  IJsland Polen 
    Bulgarije
    Italië
    Portugal
    Denemarken Kroatië
    Roemenië
    Duitsland  Letland  Slovenië 
    Estland  Liechtenstein  Slowakije 
    Finland  Litouwen  Spanje 
    Frankrijk
    Luxemburg  Tsjechië 
    Griekenland  Macedonië  Verenigd Koninkrijk 
    Griekse deel van Cyprus  Malta  Zweden 
    Hongarije  Noorwegen  Zwitserland  
  • Welke kosten vergoeden wij niet

    Deze kosten vergoeden wij niet: 

    • (het gebruik van) taxi’s
    • vliegtickets
    • hotelovernachting(en)
    • restaurants en overige verblijfskosten

    Tip: Een reisverzekering vergoed deze kosten vaak wel. Vraag dit na bij je reisverzekering.

Alles over geplande zorg in het buitenland

  • Wat is geplande zorg

    Geplande zorg in het buitenland
    Geplande zorg is zorg die je vooraf kunt inplannen. Bijvoorbeeld een operatie die je volgens je arts nodig hebt. Zijn de kosten voor een behandeling in het buitenland hoger dan in Nederland? Dan betaal je het verschil zelf. 

  • Geplande zorg in het buitenland moet je vooraf melden

    Voorkom dat je onverwacht hoge zorgkosten zelf moet betalen
    Vraag geplande zorg in het buitenland dan altijd van tevoren bij ons aan. We helpen je graag. Neem daarom altijd even contact met ons op:

    • We kunnen je helpen met het vinden van een geschikte zorgverlener
    • We kunnen je vertellen welke kosten je wel en niet vergoed krijgt

    Wil je geplande zorg in het buitenland ondergaan?
    Vraag je geplande zorg in het buitenland nu aan:

  • Wat vergoeden wij wel en niet?

    • Voor zorg in het buitenland gelden dezelfde regels als in Nederland. Net als in Nederland heb je bijvoorbeeld te maken met je eigen risico.
    • Met een aantal buitenlandse zorgverleners hebben wij een contract afgesloten. Van deze zorgverleners weten we bij De Amersfoortse zeker dat de kwaliteit van de zorg goed is. Ga je naar een van deze buitenlandse zorgverleners? Dan vergoeden wij maximaal het bedrag dat wij hebben afgesproken met deze zorgverlener. Deze zorgverleners dienen hun nota ook rechtstreeks bij ons in. Je krijgt dan alles vergoed.
    • Wij betalen de kosten van gecontracteerde zorg op basis van de tweede verpleegklasse. Kies je voor bijvoorbeeld een eenpersoonskamer waarvoor de zorgverlener extra kosten rekent? Dan betaal je deze kosten zelf.
    • Ga je naar een niet-gecontracteerde zorgverlener? Dan betalen wij maximaal één keer het marktconforme Nederlandse tarief.
  • Wat als zorg in Nederland niet op tijd geleverd kan worden?

    Vraag dan een S2 formulier bij ons aan
    Kun je de zorg die je nodig hebt niet op tijd in Nederland krijgen? Dan mag je voor die zorg naar België of Duitsland. Je moet dan van tevoren wel een S2 formulier aanvragen:

    • Vraag het S2 formulier altijd van tevoren bij ons aan
    • Je Nederlandse of buitenlandse medisch specialist moet aangeven waarom een S2 formulier noodzakelijk is
    • Met het formulier ben je ervan verzekerd dat je binnen een medisch verantwoorde termijn zorg in België of Duitsland krijgt
    • Je krijgt een vergoeding volgens de voorwaarden van België of Duitsland. Je krijgt dus ook eventuele wettelijke Belgische en Duitse eigen bijdragen vergoed.
    • Is de zorg wel op tijd in Nederland beschikbaar? Dan krijg je geen S2 formulier. Wij betalen dan de kosten zoals wij de kosten van geplande zorg vergoeden.

    Vraag het S2 formulier aan
    Neem gerust contact met ons op:

  • Wat als je in de buurt van de Belgische of Duitse grens woont

    Woon je binnen 50 kilometer van jouw zorgaanbieder in België of Duitsland? En ga je voor geplande zorg naar deze zorgaanbieder? Dan is de vergoeding voor geplande zorg in het buitenland anders:

    • Ook als je in de buurt van de Belgische of Duitse grens woont moet je de behandeling van tevoren bij ons aanvragen.
    • Vanuit de basisverzekering betalen wij maximaal het Nederlandse tarief.
    • Heb je een aanvullende verzekering? Dan betalen wij vanuit die verzekering ook het gedeelte dat boven het Nederlandse tarief ligt.
    • Ook voor de zorg die je aanvullende verzekering dekt, mag je ook naar België of Duitsland uitwijken. Je krijgt dan maximaal de kosten het Nederlandse tarief vergoed.

    Een voorbeeld
    Michael heeft een basisverzekering en een aanvullende verzekering Extra bij ons. Hij woont vlak bij de Belgische grens in Reusel. Zijn huisarts heeft hem verwezen voor steunzolen bij een podotherapeut. Op advies van zijn Belgische vriend haalt hij zijn steunzolen op bij een goede steunzoolmaker in Turnhout. Omdat hij binnen 50 kilometer van zijn zorgaanbieder woont krijgt hij een paar steunzolen vergoed vanuit zijn aanvullende verzekering.

    Heb je vragen?
    Neem gerust contact met ons op: