Ga naar de hoofdinhoud
Home Werknemer Het coronavirus, wat moet ik weten als werknemer?

Wat moet ik weten als werknemer?

Het coronavirus heeft een grote impact wereldwijd. Maar wat betekent dit voor jou als werknemer? Hieronder lees je meer over het coronavirus en je werk. Ben je werknemer en heb je een zorgverzekering bij a.s.r.? Kijk dan hier.

Is mijn werkgever verplicht om maatregelen te nemen om besmetting met en verspreiding van het coronavirus te voorkomen?

Ja, je werkgever is verplicht om te zorgen voor een veilige werkomgeving. Die veilige werkomgeving is vastgelegd in de wet (Arbowet). Wil je er zelf ook alles aan doen om verspreiding van het coronavirus tegen te gaan? Op de website van het RIVM vind je veel tips met wat je kunt doen

Ik heb milde gezondheidsklachten, mag ik gewoon naar werk toe?
Nee, als je milde gezondheidsklachten, zoals een neusverkoudheid of hoesten, mag je niet naar je werk. Overleg met je werkgever of je op een andere manier je werk kan inrichten zodat je niet in aanraking hoeft te komen met je collega’s of andere mensen. Denk hierbij aan thuiswerken.
Ik ben bang voor het coronavirus en wil thuisblijven, mag dat?
Nee, angst voor het coronavirus is geen reden om thuis te blijven. Maak je angst bespreekbaar en bespreek met je werkgever of er mogelijkheden zijn om thuis te werken. Ook kan je, samen met je werkgever, afspraken maken om gebruik te maken van normale verlofregelingen (zoals vakantiedagen).
Ik kan niet naar werk komen vanwege overheidsmaatregelen, behoud ik mijn salaris?
Ja, je werkgever is verplicht om je loon door te betalen. Het is daarbij wel aan te raden om samen met je werkgever in gesprek te gaan over wat je nog kan betekenen voor het bedrijf. Misschien is er een mogelijkheid tot thuiswerken? Of kan je het bedrijf met andere werkzaamheden helpen?
Mag mijn werkgever mij verplichten om me te laten testen op het coronavirus?
Nee, dat mag niet. Bij verdenking op het coronavirus kan je wel met je werkgever in gesprek gaan of en hoe je thuis kan werken. Mits je gezondheid dit toelaat uiteraard.
Kan een werkgever mij verplichten om thuis te werken, terwijl er geen opvang is voor mijn kinderen?
Ja, als er bijvoorbeeld verdenkingen zijn van besmettingen binnen het bedrijf. Zo niet, is het altijd goed om hierover in gesprek te gaan met je werkgever. Misschien kan je het wel verdelen met je partner. Zo kan de een bijvoorbeeld 's ochtends werken en de ander in de middag of avond. 
Meer informatie

Voor algemene informatie en het laatste nieuws over het coronavirus verwijzen wij je naar de website van het RIVM.

{ "dialog": { "homeItemId" : "42fdf1c1-a8f6-43d1-9dec-ce9c9b829900", "urlChat" : "/api/dialog/Chat/", "urlCM": "/api/dialog/Conversation/", "urlCMReporting": "", "tokenApiEndPoint": "/api/token/get", "feedbackDelay": 2000, "feedbackDelayExtended": 60000, "greeting": [ "\u003cspan style=\"background-color: #ffffff; color: #2a292e;\"\u003eGoedenacht, welkom bij a.s.r.\u003c/span\u003e", "\u003cspan style=\"background-color: #ffffff; color: #2a292e;\"\u003eStel ons hieronder je vraag. We helpen je graag verder\u003c/span\u003e" ], "regEx": "^[A-Za-z0-9'`‘’\\xC0-\\xD6\\xD8-\\xF6\\xF8-\\xFF!@#$^&()_+/|€,\\.\\-\\s]{0,200}$", "readMore": "Lees meer", "initInputPlaceholder": "Typ je vraag in een paar woorden", "inputPlaceholder": "Typ een reactie of andere vraag", "buttonText": "versturen", "agentDisconnected": "Onze medewerker heeft de chat afgesloten.", "startChat": "Je chat nu met een a.s.r. medewerker", "subjectPrefix": "conversatiestarter", "chatGroupIsOpen": {"KS_HD_C_MIJNASR":false,"PEN_C_IDV2":false,"SCH_Pcl_C_AVP_ASRNL":false,"SCH_Pcl_C_REIS_ASRNL":false,"SCH_Pac_C_ASRNL":false,"SCH_Pdb_C_ASRNL":false,"SCH_Pcl_C_VERKEER_ASRNL":false,"SCH_Pcl_C_BRAND_ASRNL":false,"ARD_C_DB":false,"ARD_C_KLANTADVIES":false}, "occupiedMessage": "Oeps, al onze medewerkers zijn in gesprek. Een moment geduld alsjeblieft", "promptTitle": "Chat sluiten?", "promptText": "Weet je zeker dat je de chat wilt afsluiten?", "Yes": "Ja", "No": "Nee", "chatAvailable": "Chat met ons", "chatOccupied": "De chat is tijdelijk bezet", "chatOff": "De chat is nu gesloten", "subjects": [ { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/verzekering-afsluiten.svg", "title": "Product afsluiten", "chatMessage": "Product afsluiten", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/schade-melden.svg", "title": "Schade melden", "chatMessage": "Schade melden", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/gegevens-wijzigen.svg", "title": "Gegevens wijzigen", "chatMessage": "Gegevens wijzigen", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/fondsen-en-koersen-informatie.svg", "title": "Fondsen en koersen", "chatMessage": "Fondsen en koersen", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/contact.svg", "title": "Contact opnemen", "chatMessage": "Contact opnemen", "variantA": true, "variantB": true } ] } } { "dialogErrorModals": { "firstModal": { "message": "Er is helaas een storing. Onze chatbot loopt vast. Klik op vernieuwen om het nog een keer te proberen. Je gesprek blijft bewaard.", "primaryBtn": { "text": "Vernieuwen" } }, "secondModal": { "message": "Helaas, de storing is er niet mee verholpen. Probeer het later op de dag nog een keer of vul het contactformulier in.", "primaryBtn": { "text": "Naar contactformulier", "href": "/contact" }, "secondaryBtn": { "text": "Melding sluiten" } } } }