Ga naar de hoofdinhoud

Vinden en aannemen van personeel: dit kan je doen

Goed personeel is goud waard – in een krappe arbeidsmarkt kun je dat bijna letterlijk nemen. De kans is groot dat je er zelf al tegenaan gelopen bent: personeelstekort. Het vinden en aannemen van geschikte werknemers is niet gemakkelijk. Hoe werf je personeel dat goed bij jouw bedrijf past? Hieronder vind je een uitgebreid stappenplan en diverse aandachtspunten bij werving en selectie van personeel.

Hoe werf je goed personeel?

Bij het invullen van een vacature zijn er een aantal aandachtspunten die de kans op succes voor jou en de nieuwe medewerker aanzienlijk vergroten:

1: Ben aantrekkelijk

Werknemers werken graag bij een aantrekkelijke werkgever. Dus zorg ervoor dat je jezelf duidelijk profileert. Voor wie komt iemand te werken? In welke bedrijfscultuur komt een nieuwe collega terecht? Een fijne werkplek is vaak belangrijker dan een topsalaris. Bij het uitzetten van een vacature zorg je ervoor dat je de voordelen van het werken bij jouw organisatie duidelijk naar voren komen. Denk hierbij ook aan secundaire arbeidsvoorwaarden, waaronder pensioen.

2: Ben persoonlijk

Een van de meest effectieve middelen van dit moment is het maken van een video. Laat een toekomstige collega of leidinggevende in een kort fragment persoonlijk vertellen waar iemand terechtkomt en wat voor collega gewenst is. Geef een kijkje in de keuken, laat iets zien wat recent is opgeleverd en waar je trots op bent. Kortom: geef een sneak preview van de toekomstige werkplek.

3: Bied perspectief

Ook in het functieprofiel zelf kun je nog het onderscheid maken, bijvoorbeeld door aantrekkelijke arbeidsvoorwaarden op te stellen. Een goed opleidingsaanbod kan ook een heel belangrijke beslissende motivatie zijn. Veel werknemers willen zich persoonlijk en vakinhoudelijk blijven ontwikkelen.

4: Laat van je horen

Zet alle middelen en kanalen in om duidelijk te maken dat je op zoek bent naar versterking. Informeer ook altijd eerst je eigen personeel over de vacature. Misschien zit hier al een potentiële kandidaat bij. Of wie weet kennen zij een geschikte kandidaat. Vraag je medewerkers om de vacature te delen via hun sociale netwerk. Dit heet referral recruitment. Online zijn er veel tips te vinden hoe je dit het best kunt inrichten.

Het online vinden van mensen hoeft niet kostbaar te zijn en geeft de mogelijkheid om mensen direct aan te spreken. Op LinkedIn kun je mensen vinden op basis van hun ervaring, skills en competenties. Ook kun je hier als bedrijf vacatures plaatsen. Facebook is een social platform waar je met weinig budget advertenties kunt plaatsen. Doe je dit op een ludieke manier, dan heb je kans dat mensen het ook gaan delen. Niet veel ervaring met sociale media? Schakel een freelancer in om je te helpen bij een social media strategie of het inzetten van Google Ads.

Meldt de ideale werknemer zich ondanks alle inspanningen niet? Dan kun je overwegen om een recruitment bureau of een headhunter in te schakelen. Dit is vaak wel een kostbare oplossing.

Download het whitepaper over personeel aannemen

Naast de arbeidsovereenkomst spelen een hoop andere factoren een rol bij het aannemen van personeel. Bijvoorbeeld de werving van personeel, jouw imago als werkgever (employer branding), het sollicitatiegesprek en het salaris. In onze whitepaper over personeel aannemen lees je waar je rekening mee moet houden.

Stappenplan werving en selectie
Stap 1: Maak een duidelijk functieprofiel en stem af

Het kost geld en moeite om een nieuwe medewerker te werven. Ben daarom zorgvuldig in het opstellen van het functieprofiel. Stem verwachtingen over de nieuwe collega af binnen de organisatie en bespreek het functieprofiel in detail met de betrokken medewerkers en HR.

Stap 2: Stel een duidelijke sollicitatieprocedure op

Plan gesprekken ruim op tijd in de agenda’s van degenen die de gesprekken gaan voeren. Als kandidaten pas na een tijd op gesprek kunnen komen, loop je het risico dat ze in de tussentijd een andere baan hebben gevonden.

Stap 3: Houd een goed sollicitatiegesprek

Ga echt in gesprek met de kandidaat. Behalve een persoonlijke klik, willen jullie ook allebei weten over of er een professionele match is. Bereid een aantal open vragen voor. Wat wil je weten van de kandidaat? Met welk antwoord ben je tevreden?

Laat de kandidaat zelf vragen stellen. Een goede kandidaat heeft zich verdiept in de organisatie en geeft daar ook blijk van. Je kunt overwegen om een praktijkvraag voor te leggen, om meer te weten te komen over de inventiviteit en professionaliteit van de kandidaat.

Stap 4: Overweeg een assessment

Wil je een (nog) duidelijker beeld van de kandidaat? Een assessment kan je hierbij op weg helpen. Je kunt dan bij de start van het dienstverband een persoonlijk ontwikkelplan (POP) opstellen voor de naar voren gekomen ontwikkelpunten.

Stap 5: Zorg voor een soepel onboardingsprogramma 

Je spreekt samen af per wanneer het dienstverband ingaat. Je maakt duidelijke afspraken over het vervolg en houdt de afgesproken termijnen vast. Vanzelfsprekend zorg jij als goed werkgever voor een goed introductieplan voor de eerste weken. Zo kan de nieuwe medewerker de organisatie en de collega's leren kennen. Blijf vooral in het begin regelmatig in contact met je werknemer. Wat gaat er goed? Waar kan de medewerker nog hulp bij gebruiken? Bij de start in een nieuwe baan is de motivatie hoog. Door in gesprek te blijven, kun je ervoor zorgen dat dit op hoog niveau blijft. Let in het begin meer op de geleverde inspanning en de doorgemaakte ontwikkeling. En dus niet alleen op de resultaten onderaan de streep.

Stap 6: Behoud personeel dat waarde toevoegt 

Niet alleen nieuwe werknemers geef je aandacht. Koester ook de mensen die al voor je werken. Geef ze de aandacht die ze verdienen. Maak het verschil; zorg voor een prettige werkomgeving, gedraag je als goed werkgever. Bouw een organisatie waar werknemers met recht trots op kunnen zijn.En bied je medewerkers functies om in te excelleren. Zorg ervoor dat ze tevreden en gemotiveerd zijn. Niet alleen zullen ze anderen enthousiast vertellen over hun werk, maar je beperkt daarmee ook de uitstroom en het verzuim.

Een WIA-verzekering draagt bij aan goed werkgeverschap

Wanneer jouw werknemer onverhoopt arbeidsongeschikt raakt, dan wil je een forse terugval in inkomen van je medewerker tegengaan. Met een WIA-verzekering van a.s.r. zorg je ervoor dat je werknemers tot wel 70% van het laatstverdiende loon uitgekeerd krijgen. Op die manier toon je goed werkgeverschap.

Wij helpen je graag
{ "dialog": { "homeItemId" : "42fdf1c1-a8f6-43d1-9dec-ce9c9b829900", "urlChat" : "/api/dialog/Chat/", "urlCM": "/api/dialog/Conversation/", "urlCMReporting": "", "tokenApiEndPoint": "/api/token/get", "feedbackDelay": 2000, "feedbackDelayExtended": 60000, "greeting": [ "\u003cspan style=\"background-color: #ffffff; color: #2a292e;\"\u003eGoedemorgen, welkom bij a.s.r.\u003c/span\u003e", "\u003cspan style=\"background-color: #ffffff; color: #2a292e;\"\u003eStel ons hieronder je vraag. We helpen je graag verder\u003c/span\u003e" ], "regEx": "^[A-Za-z0-9'`‘’\\xC0-\\xD6\\xD8-\\xF6\\xF8-\\xFF!@#$^&()_+/|€,\\.\\-\\s]{0,200}$", "readMore": "Lees meer", "initInputPlaceholder": "Typ je vraag in een paar woorden", "inputPlaceholder": "Typ een reactie of andere vraag", "buttonText": "versturen", "agentDisconnected": "Onze medewerker heeft de chat afgesloten.", "startChat": "Je chat nu met een a.s.r. medewerker", "subjectPrefix": "conversatiestarter", "chatGroupIsOpen": {"KS_HD_C_MIJNASR":false,"PEN_C_IDV2":false,"SCH_Pcl_C_AVP_ASRNL":false,"SCH_Pcl_C_REIS_ASRNL":false,"SCH_Pac_C_ASRNL":false,"SCH_Pdb_C_ASRNL":false,"SCH_Pcl_C_VERKEER_ASRNL":false,"SCH_Pcl_C_BRAND_ASRNL":false,"ARD_C_DB":false,"ARD_C_KLANTADVIES":false}, "occupiedMessage": "Oeps, al onze medewerkers zijn in gesprek. Een moment geduld alsjeblieft", "promptTitle": "Chat sluiten?", "promptText": "Weet je zeker dat je de chat wilt afsluiten?", "Yes": "Ja", "No": "Nee", "chatAvailable": "Chat met ons", "chatOccupied": "De chat is tijdelijk bezet", "chatOff": "De chat is nu gesloten", "subjects": [ { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/verzekering-afsluiten.svg", "title": "Product afsluiten", "chatMessage": "Product afsluiten", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/schade-melden.svg", "title": "Schade melden", "chatMessage": "Schade melden", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/gegevens-wijzigen.svg", "title": "Gegevens wijzigen", "chatMessage": "Gegevens wijzigen", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/fondsen-en-koersen-informatie.svg", "title": "Fondsen en koersen", "chatMessage": "Fondsen en koersen", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/contact.svg", "title": "Contact opnemen", "chatMessage": "Contact opnemen", "variantA": true, "variantB": true } ] } } { "dialogErrorModals": { "firstModal": { "message": "Er is helaas een storing. Onze chatbot loopt vast. Klik op vernieuwen om het nog een keer te proberen. Je gesprek blijft bewaard.", "primaryBtn": { "text": "Vernieuwen" } }, "secondModal": { "message": "Helaas, de storing is er niet mee verholpen. Probeer het later op de dag nog een keer of vul het contactformulier in.", "primaryBtn": { "text": "Naar contactformulier", "href": "/contact" }, "secondaryBtn": { "text": "Melding sluiten" } } } }