Werving en selectie in een krappe arbeidsmarkt. Hoe doe je dat?

Goed personeel is goud waard – in een krappe arbeidsmarkt kun je dat bijna letterlijk nemen. De kans is groot dat je er zelf al tegenaan gelopen bent: personeelstekort. Het vinden van geschikte werknemers is niet gemakkelijk. Wat kun je doen om goed personeel te werven?

Wat kun je doen om goed personeel te werven?

Bij het invullen van een vacature zijn er een aantal aandachtspunten die de kans op succes voor jou en de nieuwe medewerker aanzienlijk vergroten:

Wees aantrekkelijk

Werknemers werken graag bij een aantrekkelijke werkgever. Dus zorg ervoor dat je jezelf duidelijk profileert. Voor wie komt iemand te werken? In welke bedrijfscultuur komt een nieuwe collega terecht? Een fijne werkplek is vaak belangrijker  dan een topsalaris. Bij het uitzetten van een vacature zorg je ervoor dat je de voordelen van het werken bij jouw organisatie duidelijk naar voren komen. 

Wees persoonlijk

Een van de meest effectieve middelen van dit moment is het maken van een video. Laat een toekomstige collega of leidinggevende in een kort fragment persoonlijk vertellen waar iemand terecht komt en wat voor collega gezocht wordt. Geef een kijkje in de keuken, laat iets zien wat recent is opgeleverd en waar je trots op bent, geef een sneak preview van de toekomstige werkplek. 

Bied perspectief

Ook in het functieprofiel zelf kun je nog het onderscheid maken, bijvoorbeeld door aantrekkelijke arbeidsvoorwaarden op te stellen. Een goed opleidingsaanbod kan een heel belangrijke beslissende motivatie zijn. Veel werknemers willen zich persoonlijk en vakinhoudelijk blijven ontwikkelen. 

Laat van je horen

Zet alle middelen en kanalen in om duidelijk te maken dat je op zoek bent naar versterking. Informeer ook altijd eerst je eigen personeel over de vacature. Misschien zit daar al een potentiële kandidaat bij, of wie weet kennen zij een geschikte kandidaat. Vraag je medewerkers om de vacature te delen via hun sociale netwerk. Dit heet referral recruitment. Online zijn er veel tips te vinden hoe je dit het best kunt inrichten.

Het online vinden van mensen hoeft niet kostbaar te zijn en geeft de mogelijkheid om mensen direct aan te spreken. Op LinkedIn kun je mensen vinden op basis van hun ervaring, skills en competenties. Ook kun je hier als bedrijf vacatures plaatsen. Facebook is een social platform waar je voor weinig budget advertenties kunt plaatsen. Doe je dit op een ludieke manier, dan heb je kans dat mensen het ook gaan delen. Niet veel ervaring met sociale media? Schakel een freelancer in om je te helpen bij een social media strategie of het inzetten van Google Ads. 

Meldt de ideale werknemer zich ondanks alle inspanningen niet? Dan kun je overwegen om een recruitment bureau of een headhunter in te schakelen. Dit is vaak wel een kostbare oplossing.

Werving en selectie in stappen

Maak een duidelijk functieprofiel en stem af

Het kost geld en moeite om een nieuwe medewerker te werven. Wees daarom zorgvuldig in het opstellen van het functieprofiel. Stem verwachtingen over de nieuwe collega af binnen de organisatie en bespreek het functieprofiel in detail met de betrokken medewerkers en HR. 

Stel een duidelijk vacaturetraject op

Plan gesprekken ruim op tijd in de agenda’s van degenen die de gesprekken gaan voeren. Als kandidaten pas na een tijd op gesprek kunnen komen, loop je het risico dat ze in de tussentijd een andere baan hebben gevonden.  

Houd een evenwichtig sollicitatiegesprek

Ga echt in gesprek met de kandidaat. Behalve een persoonlijke klik, willen jullie ook allebei  weten over of er een professionele match is. Bereid een aantal open vragen voor. Wat wil je weten van de kandidaat? Met welk antwoord ben je tevreden? 
Laat de kandidaat zelf vragen stellen. Een goede kandidaat heeft zich verdiept in de organisatie en geeft daar ook blijk van. Je kunt overwegen om een praktijkvraag voor te leggen, om meer te weten te komen over de inventiviteit en professionaliteit van de kandidaat. 

Overweeg een assessment

Wil je een (nog) duidelijker beeld van de kandidaat? Een assessment kan je hierbij op weg helpen. Je kunt dan bij de start van het dienstverband een persoonlijk ontwikkelplan (POP) opstellen voor de naar voren gekomen ontwikkelpunten.

Zorg voor een soepel inwerkprogramma 

Je spreekt samen af per wanneer het dienstverband ingaat. Je maakt duidelijke afspraken over het vervolg en houdt de afgesproken termijnen vast. Vanzelfsprekend zorg jij als goed werkgever voor een goed introductieplan voor de eerste weken, zodat de nieuwe medewerker de organisatie en de collega's leert kennen. Blijf vooral in het begin regelmatig in contact met je werknemer. Wat gaat er goed? Waar kan de medewerker nog hulp bij gebruiken? Bij de start in een nieuwe baan is de motivatie om goed werk te leveren, hoog. Door in gesprek te blijven, kun je ervoor zorgen dat dit op hoog niveau blijft. Let in het begin meer op de inspanning die de werknemer levert en op de ontwikkeling die wordt doorgemaakt, dan op resultaten. 

Hou je personeel binnen 

Niet alleen nieuwe werknemers geef je aandacht. Koester ook de mensen die al voor je werken. Geef ze de aandacht die ze verdienen. Maak het verschil; zorg voor een prettige werkomgeving, gedraag je als goed werkgever. Bouw een organisatie waar werknemers met recht trots op kunnen zijn.

En bied je medewerkers functies om in te excelleren. Zorg ervoor dat ze tevreden en gemotiveerd zijn. Niet alleen zullen ze anderen enthousiast vertellen over hun werk, maar je beperkt daarmee ook de uitstroom en het verzuim.  

Meer informatie

Meer weten over wat er allemaal komt kijken bij het aannemen van personeel? Bekijk ook onze pagina’s over secundaire arbeidsvoorwaarden en het bieden van een goed salaris.