Ga naar de hoofdinhoud

Hoe voorkom je een AOW-gat bij je medewerkers?

Voor je medewerkers wil je de beste keuze maken bij je collectieve inkomensverzekeringen. Ziek of arbeidsongeschikt zijn is al erg genoeg. Je wil niet dat je medewerkers ook nog te maken krijgen met zorgen over hun inkomen. Daarom kiest a.s.r. ervoor om de collectieve inkomensverzekering aan te laten sluiten bij de AOW-leeftijd. Zo voorkom je dat je medewerkers te maken krijgen met een AOW-gat.
Wat is een AOW-gat?
Je medewerker heeft een AOW-gat als zijn inkomen of uitkering al stopt voordat hij een AOW-uitkering krijgt. De laatste periode voor zijn AOW heeft hij dan geen of minder inkomen. Terwijl zijn lasten wel gewoon doorlopen. Als werkgever wil je dat voorkomen. Op de website van de Sociale Verzekeringsbank kunnen je medewerkers zien op welke leeftijd zij een AOW-uitkering krijgen.
Welke oplossing biedt a.s.r.?
Bij a.s.r. loopt de eindleeftijd voor haar collectieve inkomensverzekeringen altijd gelijk met de ontwikkeling van de AOW-leeftijd. Stijgt de AOW-leeftijd, dan stijgt de eindleeftijd van onze collectieve inkomensverzekeringen mee. Ook als je medewerker arbeidsongeschikt is en al een uitkering ontvangt. Hiermee hebben we gekozen voor een toekomstbestendige oplossing. Heb je een collectieve inkomensverzekering bij a.s.r.? Dan loopt een uitkering voor een arbeidsongeschikte medewerker altijd door tot de AOW-leeftijd.
Verschil met vaste eindleeftijd
In de markt voor collectieve inkomensverzekeringen zijn er collectieve inkomensverzekeringen waarvoor een vaste eindleeftijd van bijvoorbeeld 68 jaar geldt. Als de AOW-leeftijd verder verhoogd wordt, hebben zieke medewerkers bij deze verzekeringen een AOW-gat. Over de periode dat de AOW-leeftijd toegenomen is, ontvangen deze medewerkers bij de verzekeringen met een vaste eindleeftijd geen uitkering. Hoe jonger de medewerker, hoe groter het AOW-gat. Bij de oplossing van a.s.r. waarbij de eindleeftijd altijd de AOW-leeftijd volgt, ontvangen deze medewerkers wel een uitkering over deze periode. Zij hebben dan dus nooit een AOW-gat.
Voorbeeld

Ramon werkt bij een installatiebedrijf. Door een ongeluk is Ramon sinds 1 januari 2018 volledig arbeidsongeschikt. Ramon was toen 30 jaar. Hij ontvangt een uitkering vanuit zijn collectieve arbeidsongeschiktheids­verzekering van € 20.000 per jaar. De geschatte AOW-leeftijd voor Ramon is nu 71 jaar.

Uitkering per jaar € 20.000
Aantal jaren uitkering bij a.s.r. (71-30) 41 jaar
Aantal jaren uitkering bij een verzekering met een vaste eindleeftijd van 68 jaar (68-30) 38 jaar
=======
Verschil in jaren 3 jaar
AOW-gat (3 x € 20.000) € 60.000

AOW-gat van € 60.000

In bovenstaand voorbeeld heeft Ramon bij een verzekering met een vaste eindleeftijd een AOW-gat van € 60.000. De laatste jaren voor zijn AOW-uitkering heeft Ramon dus geen aanvulling op zijn inkomen. In dit voorbeeld wordt duidelijk wat het verschil is tussen de keuze van a.s.r. om de eindleeftijd gelijk te laten lopen met de AOW-leeftijd en een verzekering waarvoor een vaste eindleeftijd geldt. Door te kiezen voor a.s.r. voorkom je dat je medewerkers te maken krijgen met een AOW-gat.
Meer informatie?

Wil je meer informatie over onze collectieve inkomensverzekeringen? Lees de informatie over onze inkomensverzekeringen voor werknemers.

Wij helpen je graag
{ "dialog": { "homeItemId" : "42fdf1c1-a8f6-43d1-9dec-ce9c9b829900", "urlChat" : "/api/dialog/Chat/", "urlCM": "/api/dialog/Conversation/", "urlCMReporting": "", "tokenApiEndPoint": "/api/token/get", "feedbackDelay": 2000, "feedbackDelayExtended": 60000, "greeting": [ "\u003cspan style=\"background-color: #ffffff; color: #2a292e;\"\u003eGoedemorgen, welkom bij a.s.r.\u003c/span\u003e", "\u003cspan style=\"background-color: #ffffff; color: #2a292e;\"\u003eStel ons hieronder je vraag. We helpen je graag verder\u003c/span\u003e" ], "regEx": "^[A-Za-z0-9'`‘’\\xC0-\\xD6\\xD8-\\xF6\\xF8-\\xFF!@#$^&()_+/|€,\\.\\-\\s]{0,200}$", "readMore": "Lees meer", "initInputPlaceholder": "Typ je vraag in een paar woorden", "inputPlaceholder": "Typ een reactie of andere vraag", "buttonText": "versturen", "agentDisconnected": "Onze medewerker heeft de chat afgesloten.", "startChat": "Je chat nu met een a.s.r. medewerker", "subjectPrefix": "conversatiestarter", "chatGroupIsOpen": {"KS_HD_C_MIJNASR":true,"PEN_C_IDV2":true,"SCH_Pcl_C_AVP_ASRNL":true,"SCH_Pcl_C_REIS_ASRNL":true,"SCH_Pac_C_ASRNL":true,"SCH_Pdb_C_ASRNL":true,"SCH_Pcl_C_VERKEER_ASRNL":true,"SCH_Pcl_C_BRAND_ASRNL":true,"ARD_C_DB":true,"ARD_C_KLANTADVIES":true}, "occupiedMessage": "Oeps, al onze medewerkers zijn in gesprek. Een moment geduld alsjeblieft", "promptTitle": "Chat sluiten?", "promptText": "Weet je zeker dat je de chat wilt afsluiten?", "Yes": "Ja", "No": "Nee", "chatAvailable": "Chat met ons", "chatOccupied": "De chat is tijdelijk bezet", "chatOff": "De chat is nu gesloten", "subjects": [ { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/verzekering-afsluiten.svg", "title": "Product afsluiten", "chatMessage": "Product afsluiten", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/schade-melden.svg", "title": "Schade melden", "chatMessage": "Schade melden", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/gegevens-wijzigen.svg", "title": "Gegevens wijzigen", "chatMessage": "Gegevens wijzigen", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/fondsen-en-koersen-informatie.svg", "title": "Fondsen en koersen", "chatMessage": "Fondsen en koersen", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/contact.svg", "title": "Contact opnemen", "chatMessage": "Contact opnemen", "variantA": true, "variantB": true } ] } } { "dialogErrorModals": { "firstModal": { "message": "Er is helaas een storing. Onze chatbot loopt vast. Klik op vernieuwen om het nog een keer te proberen. Je gesprek blijft bewaard.", "primaryBtn": { "text": "Vernieuwen" } }, "secondModal": { "message": "Helaas, de storing is er niet mee verholpen. Probeer het later op de dag nog een keer of vul het contactformulier in.", "primaryBtn": { "text": "Naar contactformulier", "href": "/contact" }, "secondaryBtn": { "text": "Melding sluiten" } } } }