Ga naar de hoofdinhoud

De premie die je betaalt voor de verzuimverzekering kent een ”prikkel” voor de werkgever om een goed verzuimbeleid te voeren. Hoe meer verzuim binnen je bedrijf, hoe hoger de premie. Alle reden dus om er preventief voor te zorgen dat het verzuim binnen je bedrijf teruggedrongen wordt! 
Het is gelukkig niet zo dat een incidenteel hoger verzuim ook gelijk leidt tot een verdubbeling van de premie. De premie van je verzuimverzekering hangt namelijk af van meerdere factoren. Zo is de verhouding van jong en oud, man en vrouw van invloed op je premie. Ook als hierin wijzigingen optreden kan je premie hoger of lager uitvallen.
Berekening premiepercentage

Voor de berekening van je premiepercentage gaan we uit van de verzuimpercentages van de afgelopen drie jaar, waarbij het meest recente jaar het zwaarst weegt. Door uit te gaan van een gewogen drie-jaars gemiddelde worden uitschieters in het verzuim gecompenseerd door andere jaren met een lager verzuim.

Verhouding verzuim van eigen bedrijf met bedrijfstak

Verder kijken we nog naar de verhouding van je bedrijf met dat van de bedrijfstak. Naarmate je bedrijf groter is, wordt je eigen verzuim zwaarder meegewogen. Bij kleine bedrijven kijken we bijvoorbeeld maar voor 10% naar het eigen verzuim en voor 90% naar het bedrijfstakverzuim, voor middelgrote bedrijven ligt deze verhouding op 39% eigen verzuim en 61% bedrijfstak verzuim.

Voorbeeld

In onderstaand voorbeeld geven we alleen weer wat het effect op je premie is bij wijziging van de eigen verzuimpercentages. We gaan er hierbij voor het gemak even vanuit dat de overige factoren niet wijzigen.

Voorbeeld: bedrijf met 8 medewerkers

In dit voorbeeld zien we een bedrijf met 8 personeelsleden, dat door de jaren heen een verzuimpercentage van 1% heeft wat betekent dat het personeel van dit bedrijf weinig ziek is. Op 1 juli 2019 valt een van de personeelsleden langdurig uit. Hij blijft twee jaar ziek, de volle duur van de loondoor­betalingsverplichting. Dit leidt dan ook tot een zeer hoge stijging van het verzuimpercentage. De premie in 2019 is nog berekend met 3 jaar op rij 1% verzuim. In 2020 wordt de premie berekend met het gestegen verzuimpercentage in 2019 van 6,25%. Zie onderstaande tabel om te zien hoe de premiestijging tot stand komt:

Premiestijging 2019 Verzuimpercentage 2018 Verzuimpercentage 2017
Verzuimpercentage 2016
0%
1% 1% 1%
Premiestijging 2020  Verzuimpercentage 2019 Verzuimpercentage 2018 Verzuimpercentage 2017
 16% 6,25%
1% 1%
Door het langdurig uitvallen van een personeelslid per 1 juli 2019 is het verzuim in 2019 gestegen van 1% naar 6,25%. Een stijging van 525%. Als gevolg hiervan wordt het premiepercentage per 1 januari 2020 verhoogd met 16%.
Premiestijging 2021 Verzuimpercentage 2020 Verzuimpercentage 2019 Verzuimpercentage 2018
24% 12,5%
6,25%
1%
Het personeelslid is in 2020 nog steeds ziek. Dit leidt tot een stijging van het verzuimpercentage van 6,25% in 2019 naar 12,50% in 2020. Een stijging van 100%. Als gevolg hiervan wordt het premiepercentage per 1 januari 2021 verhoogd met 24%.

Een positieve of negatieve verandering in het verzuimpercentage leidt dus ook tot een positieve of negatieve verandering in het premiepercentage. Zoals uit bovenstaand voorbeeld blijkt is een stijging in het premiepercentage gelukkig aanzienlijk lager dan de stijging van het verzuimpercentage. Bekijk hier nog een voorbeeld.

Let op: ook als het eigen verzuimpercentage niet wijzigt, kan het gemiddelde verzuimpercentage in de sector waarin je bedrijf is ondergebracht wel wijzigen. Dit kan ook leiden tot een wijziging van je premiepercentage.

Wij helpen je graag
{ "dialog": { "homeItemId" : "42fdf1c1-a8f6-43d1-9dec-ce9c9b829900", "urlChat" : "/api/dialog/Chat/", "urlCM": "/api/dialog/Conversation/", "urlCMReporting": "", "tokenApiEndPoint": "/api/token/get", "feedbackDelay": 2000, "feedbackDelayExtended": 60000, "greeting": [ "\u003cspan style=\"background-color: #ffffff; color: #2a292e;\"\u003eGoedemiddag, welkom bij a.s.r.\u003c/span\u003e", "\u003cspan style=\"background-color: #ffffff; color: #2a292e;\"\u003eStel ons hieronder je vraag. We helpen je graag verder\u003c/span\u003e" ], "regEx": "^[A-Za-z0-9'`‘’\\xC0-\\xD6\\xD8-\\xF6\\xF8-\\xFF!@#$^&()_+/|€,\\.\\-\\s]{0,200}$", "readMore": "Lees meer", "initInputPlaceholder": "Typ je vraag in een paar woorden", "inputPlaceholder": "Typ een reactie of andere vraag", "buttonText": "versturen", "agentDisconnected": "Onze medewerker heeft de chat afgesloten.", "startChat": "Je chat nu met een a.s.r. medewerker", "subjectPrefix": "conversatiestarter", "chatGroupIsOpen": {"KS_HD_C_MIJNASR":true,"PEN_C_IDV2":true,"SCH_Pcl_C_AVP_ASRNL":true,"SCH_Pcl_C_REIS_ASRNL":true,"SCH_Pac_C_ASRNL":true,"SCH_Pdb_C_ASRNL":true,"SCH_Pcl_C_VERKEER_ASRNL":true,"SCH_Pcl_C_BRAND_ASRNL":true,"ARD_C_DB":true,"ARD_C_KLANTADVIES":true}, "occupiedMessage": "Oeps, al onze medewerkers zijn in gesprek. Een moment geduld alsjeblieft", "promptTitle": "Chat sluiten?", "promptText": "Weet je zeker dat je de chat wilt afsluiten?", "Yes": "Ja", "No": "Nee", "chatAvailable": "Chat met ons", "chatOccupied": "De chat is tijdelijk bezet", "chatOff": "De chat is nu gesloten", "subjects": [ { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/verzekering-afsluiten.svg", "title": "Product afsluiten", "chatMessage": "Product afsluiten", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/schade-melden.svg", "title": "Schade melden", "chatMessage": "Schade melden", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/gegevens-wijzigen.svg", "title": "Gegevens wijzigen", "chatMessage": "Gegevens wijzigen", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/fondsen-en-koersen-informatie.svg", "title": "Fondsen en koersen", "chatMessage": "Fondsen en koersen", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/contact.svg", "title": "Contact opnemen", "chatMessage": "Contact opnemen", "variantA": true, "variantB": true } ] } } { "dialogErrorModals": { "firstModal": { "message": "Er is helaas een storing. Onze chatbot loopt vast. Klik op vernieuwen om het nog een keer te proberen. Je gesprek blijft bewaard.", "primaryBtn": { "text": "Vernieuwen" } }, "secondModal": { "message": "Helaas, de storing is er niet mee verholpen. Probeer het later op de dag nog een keer of vul het contactformulier in.", "primaryBtn": { "text": "Naar contactformulier", "href": "/contact" }, "secondaryBtn": { "text": "Melding sluiten" } } } }