1. Geef je medewerkers de ruimte om met creatieve ideeën te komen
Je ziet ook dat veel ondernemers op een heel creatieve manier met de crisis omgaan. Ze komen met nieuwe ideeën om hun bedrijf door te laten gaan in de nieuwe 1,5 meter samenleving. Roep je medewerkers op om mee te denken met creatieve oplossingen voor jouw bedrijf.
2. Spreek je medewerkers persoonlijk
Bel of spreek je medewerkers regelmatig om te vragen hoe het met ze gaat. Kunnen ze het werken goed combineren met hun privé-situatie, met name voor medewerkers met kleine kinderen die voor opvang moeten zorgen. Daarmee voorkom je dat het je medewerkers boven hun hoofd groeit en zich straks ziekmelden.
3. Informeer je medewerkers over de (financiële) situatie van je bedrijf
Door je medewerkers mee te nemen in de gevolgen van de corona-crisis voor je bedrijf, houd je hen betrokken. Je medewerkers zien immers ook op het nieuws dat de crisis grote economische gevolgen heeft en kunnen zich zorgen maken over hun eigen baan. Wees er dus zo eerlijk mogelijk over. Ook als er straks misschien vervelende maatregelen volgen, komt dat niet helemaal uit de lucht vallen.
4. Overleg regelmatig met je medewerkers
Het is goed om, ook in deze ingewikkelde tijd, aandacht te besteden aan de onderlinge band met je medewerkers. Plan regelmatig een overleg in zodat je op de hoogte bent van wat er speelt. Veel ziekmeldingen of een verminderde inzet zijn vaak een signaal dat er iets aan de hand is. En hoe vroeger je een probleem signaleert, hoe eerder je het aan kunt pakken.
5. Verras je medewerkers met een cadeautje of een leuke kaart
Een kleine moeite, een groot plezier. Stuur een kaartje of cadeautje en laat je medewerkers weten dat je blij bent met hun inzet tijdens deze ingewikkelde tijd. Of, als je bedrijf helemaal stil ligt, dat je ze niet vergeten bent.