Het lijkt er op dat je een ad blocker hebt. Je kunt daardoor niet kiezen welke cookies wij plaatsen. Daarom plaatsen wij alleen de functionele cookies.
Met een zorgverzekeringsbewijs kun je tijdens jouw vakantie of studie in het buitenland laten zien dat je verzekerd bent voor medische kosten. Afhankelijk van het land dat je bezoekt, vraag je hiervoor een Engelse verzekeringsverklaring of een 111-formulier aan. Hoe je dit bewijs van zorgverzekering aanvraagt en wat de verschillen zijn, leggen we hieronder uit.
Wanneer moet je een (Engels) bewijs van zorgverzekering aanvragen?
Als je naar een EU-land, Liechtenstein, Noorwegen of IJsland reist, dan is jouw a.s.r. zorgpas (EHIC) voldoende om verzekerd te zijn voor zorg tijdens jouw verblijf in het buitenland. Een digitale versie van je zorgpas vind je in je a.s.r. account, maar je kunt ook een zorgpas aanvragen.
Bezoek je Bosnië-Herzegovina, Montenegro, Servië, Tunesië of Turkije, dan moet je een 111-formulier aanvragen. In alle andere gevallen vraag je een Engels bewijs van je zorgverzekering aan.
Jouw a.s.r. zorpas (EHIC)
Gebruik jouw zorgpas in:
• Lidstaten van de Europese Unie • Liechtenstein • Noorwegen • IJsland • Verenigd Koninkrijk
111-formulier
Vraag het 111-formulier aan voor:
• Bosnië-Herzegovina • Montenegro • Servië • Turkije • Tunesië
Engelse verzekeringsverklaring
In alle andere gevallen vraag je een Engelse verzekeringsverklaring aan.
Denk bijvoorbeeld aan een reis naar Australië, Canada, de Verenigde Staten, Thailand, Vietnam en meer.
Zorgverzekeringsbewijs online aanvragen
Klik op onderstaande knop.
Selecteer het zorgverzekeringsbewijs dat je nodig hebt.
Vul je gegevens en het land van bestemming in.
Wij passen de verklaring aan naar het specifieke land.
Binnen een paar minuten ontvang je het verzekeringsbewijs in je a.s.r. postvak.
Als je in het buitenland directe zorg nodig hebt, dan worden deze kosten vergoed volgens de polisvoorwaarden. In sommige gevallen moet je de zorgkosten wel eerst zelf betalen. Je kunt de buitenlandse rekening makkelijk declareren via je a.s.r. account.
Soms vergoedt je zorgverzekering niet alle kosten, omdat deze in het buitenland hoger kunnen liggen dan in Nederland. In dit geval is het handig om een extra reisverzekering af te sluiten. Kijk bij het afsluiten van de reisverzekering goed welke zorgkosten worden vergoed.
Heb je een vraag of hulp nodig? Neem contact met ons op via één van onze contactmogelijkheden. Wij helpen je graag verder.
Vergoeding zoeken
Zorgkosten declareren
Zorgverlener zoeken
Machtiging aanvragen
Wachtlijstbemiddeling
Kind meeverzekeren
Alles over betalen
Betalingsregeling
Eigen risico
Eigen bijdrage
Maximale vergoedingen
Fysiotherapie
Zwangerschap
Mondzorg
GGZ
Meer zorg
a.s.r. Zorg App
Zorgpas
English information
Buitenland
Polisvoorwaarden en documenten
vroeger Ditzo
vroeger Ditzo
{
"dialog": {
"homeItemId" : "42fdf1c1-a8f6-43d1-9dec-ce9c9b829900",
"urlChat" : "/api/dialog/Chat/",
"urlCM": "/api/dialog/Conversation/",
"urlCMReporting": "",
"tokenApiEndPoint": "/api/token/get",
"feedbackDelay": 2000,
"feedbackDelayExtended": 60000,
"greeting": [ "\u003cspan style=\"background-color: #ffffff; color: #2a292e;\"\u003eGoedemorgen, welkom bij a.s.r.\u003c/span\u003e", "\u003cspan style=\"background-color: #ffffff; color: #2a292e;\"\u003eStel ons hieronder je vraag. We helpen je graag verder\u003c/span\u003e" ],
"regEx": "^[A-Za-z0-9'`‘’\\xC0-\\xD6\\xD8-\\xF6\\xF8-\\xFF!@#$^&()_+/|€,\\.\\-\\s]{0,200}$",
"readMore": "Lees meer",
"initInputPlaceholder": "Typ je vraag in een paar woorden",
"inputPlaceholder": "Typ een reactie of andere vraag",
"buttonText": "versturen",
"agentDisconnected": "Onze medewerker heeft de chat afgesloten.",
"startChat": "Je chat nu met een a.s.r. medewerker",
"subjectPrefix": "conversatiestarter",
"chatGroupIsOpen": {"KS_HD_C_MIJNASR":true,"PEN_C_IDV2":true,"SCH_Pcl_C_AVP_ASRNL":true,"SCH_Pcl_C_REIS_ASRNL":true,"SCH_Pac_C_ASRNL":true,"SCH_Pdb_C_ASRNL":true,"SCH_Pcl_C_VERKEER_ASRNL":true,"SCH_Pcl_C_BRAND_ASRNL":true,"ARD_C_DB":true,"ARD_C_KLANTADVIES":true},
"occupiedMessage": "Oeps, al onze medewerkers zijn in gesprek. Een moment geduld alsjeblieft",
"promptTitle": "Chat sluiten?",
"promptText": "Weet je zeker dat je de chat wilt afsluiten?",
"Yes": "Ja",
"No": "Nee",
"chatAvailable": "Chat met ons",
"chatOccupied": "De chat is tijdelijk bezet",
"chatOff": "De chat is nu gesloten",
"subjects": [
{
"iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/verzekering-afsluiten.svg",
"title": "Product afsluiten",
"chatMessage": "Product afsluiten",
"variantA": true,
"variantB": true
}
,
{
"iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/schade-melden.svg",
"title": "Schade melden",
"chatMessage": "Schade melden",
"variantA": true,
"variantB": true
}
,
{
"iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/gegevens-wijzigen.svg",
"title": "Gegevens wijzigen",
"chatMessage": "Gegevens wijzigen",
"variantA": true,
"variantB": true
}
,
{
"iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/fondsen-en-koersen-informatie.svg",
"title": "Fondsen en koersen",
"chatMessage": "Fondsen en koersen",
"variantA": true,
"variantB": true
}
,
{
"iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/contact.svg",
"title": "Contact opnemen",
"chatMessage": "Contact opnemen",
"variantA": true,
"variantB": true
}
]
}
}
{
"dialogErrorModals": {
"firstModal": {
"message": "Er is helaas een storing. Onze chatbot loopt vast. Klik op vernieuwen om het nog een keer te proberen. Je gesprek blijft bewaard.",
"primaryBtn": {
"text": "Vernieuwen"
}
},
"secondModal": {
"message": "Helaas, de storing is er niet mee verholpen. Probeer het later op de dag nog een keer of vul het contactformulier in.",
"primaryBtn": {
"text": "Naar contactformulier",
"href": "/contact"
},
"secondaryBtn": {
"text": "Melding sluiten"
}
}
}
}