Chapeau, jij zorgt goed voor jezelf! Dat zouden meer mensen moeten doen

In je drukke leven vind je tijd om goed voor jezelf te zorgen. Goed bezig! Want het is zeker niet altijd eenvoudig om de balans tussen werk en privé te vinden, zeker niet als ondernemer. Gezonde voeding, voldoende slaap en een goede werk-privé balans zijn daarin onmisbaar. Je werk kan zomaar veel tijd opslokken. Om dat te kunnen handelen is het belangrijk dat je zowel fysiek als mentaal goed in je vel zit. Gezonde voeding, voldoende slaap en beweging en een goede werk-privé balans zijn daarbij onmisbaar. Omdat er altijd ruimte is voor verbetering voorzien we je graag van een aantal tips. Pas deze stap voor stap - en waar jij ze denkt nodig te hebben - toe. 

Voeding 

Of koken nu je hobby is of niet, besteed er voldoende tijd aan. Maak een gezonde maaltijd met gezonde ingrediënten die je lekker vindt. Wist je trouwens dat koken ook een hele goed oefening voor mindfulness is? Gebruik al je zintuigen tijdens het koken. Ruik en proef de geuren en smaken, voel de structuur van de producten en luister naar het kokende water of het snijdende mes. De kans is groot dat piekeren over je werk zo naar de achtergrond verdwijnt.

Slaap

Een goede nachtrust is dé basis voor een productieve dag. Toch slaapt niet iedereen zomaar als een roosje. De oplossing hiervoor is vaak persoonsgebonden, maar er zijn een aantal basisprincipes die het succes op een goede nachtrust vergroten:

  1. Creëer een ritme voor én nadat je gaat slapen. Je hersenen herkennen dit ritme op een gegeven moment en weten zo wanneer ze in en uit de slaapstand kunnen. 
  2. Kijk ongeveer anderhalf uur voordat je gaat slapen (en het liefst ook als je wakker wordt) niet meer op een scherm, zoals de televisie of je mobiel.
  3. Probeer iedere avond ongeveer even laat naar bed te gaan en ’s ochtends rond dezelfde tijd op te staan

Sporten

Goed voor jezelf zorgen betekent ook goed voor je lichaam zorgen. En met een goede conditie doe je jezelf een groot plezier. Natuurlijk hoef je niet direct een marathon te kunnen rennen. Al is het knap wanneer je dat wel doet 😉. Maar wees je er vooral van bewust hoe voldaan je je voelt nadat je hebt gesport. En dat sporten kan natuurlijk ook al een stevige wandeling zijn, die je bovendien ook prima ’s ochtends of tussen de middag kunt maken. Juist door jezelf van de bank af te trekken voor wat beweging zorg je dus goed voor jezelf. 

Planning

Ga plannen! Plan niet alleen je werkzaamheden in, maar ook vrije tijd. En doe gedurende die tijd ook echt iets waar je rust of energie uithaalt. Zorg daarnaast voor voldoende buffers in je planning. Doe je dat niet, dan is de kans dat je tijdsdruk gaat voelen groot. Goed voor jezelf zorgen is vaak nog moeilijker dan goed voor een ander zorgen. Wij helpen je er graag bij! Met een arbeidsongeschiktheidsverzekering (AOV) van de Amersfoortse ben je niet alleen verzekerd van een inkomen mocht je arbeidsongeschikt raken, ook staat er een team van deskundigen voor je klaar om te voorkomen dat je uitvalt of bij je re-integratie.

Onderdeel van je AOV: de persoonlijke gezondheidscheck

Lees meer over de persoonlijke gezondheidscheck