Is jouw werk en privé in balans als ondernemer?

Deadlines, afspraken, de administratie bijhouden, opdrachten binnenhalen en dan ook nog je gezin onderhouden, het huishouden doen en met vrienden afspreken. Waar haal jij de tijd vandaan als ondernemer? Alleen maar werken, stress ervaren en geen rust vinden, leidt tot minder productiviteit. Dit wil je natuurlijk als ondernemer voorkomen. Daarom: hoe vind je de balans?

Hoe houd je de balans als ondernemer?

Sta jij altijd ‘aan’? Nog even je mail checken voordat je gaat slapen, meer tijd kwijt zijn aan je onderneming dan de mensen om je heen en stapels administratie die je moet wegwerken? Een beetje druk zijn is oké, maar als je jezelf te weinig tijd gunt om te herstellen van de drukte en te ontspannen, dan raakt de balans tussen werk en privé verstoord.

Werk en privé in balans

We hebben het over werk en privé, maar er bestaat natuurlijk geen werkleven en privéleven; je hebt één leven. En daarin moet je gewoonweg de balans vinden. De balans in ontspanning en inspanning. Dat betekent niet dat jij je tijd 50/50 moet verdelen, maar dat je weet waar je prioriteiten liggen en ook voldoende tijd besteedt aan de rustmomenten.

Zo vind je de balans op je werk

  • Administratie uitbesteden. Krijg jij kopzorgen van je belastingaangifte en facturen die nog betaald of verstuurd moeten worden? Besteed je administratie dan uit. 
  • Praten helpt en lucht zelfs op. Wat zit je dwars en waar kom je niet uit, kortom: waar lig je ‘s avonds wakker van? Houd dit niet voor jezelf, maar bespreek het met een compagnon (als je die hebt), een partner of een professional. Het er alleen al over hebben lucht vaak op; 
  • Werktijd en vrije tijd. Dat is natuurlijk niet zo zwart-wit. Helemaal als zelfstandige werk je vaak thuis en loopt het werk over in vrije tijd en andersom. Open in ieder geval ‘s avonds je laptop niet en probeer niet in je mailbox te kijken voor het slapengaan. Morgen is er weer een dag!
  • Krijg inzicht in je valkuilen. Zeg jij bijvoorbeeld altijd ‘ja’ op alles, en kom je daarom tijd tekort? Sta hier dan bij stil en probeer het anders aan te pakken, door bijvoorbeeld nee te zeggen. 
  • Prioriteiten stellen. Het is goed om inzicht te krijgen in wat prioriteit heeft en wat niet. Geef voorrang aan wat eerst moet en schuif de minder belangrijke zaken op. Je kan je wel om alles druk maken, maar daar schiet je niks mee op.

Zo vind je de balans bij je thuis

  • Huishouden uitbesteden. Net zoals je administratie kun je ook je huishouden uitbesteden. Stapelt de was en afwas zich op en kom je niet toe aan de wekelijkse schoonmaak? Schakel dan een schoonmaker in;
  • Maak je hoofd leeg. De één kan dit doen door te gaan sporten, een ander juist door een boek te lezen of een film te kijken. Wellicht werkt mediteren voor jou. Of het maken van een bos- of strandwandeling;
  • Goed slapen. Makkelijker gezegd dan gedaan. Ga op tijd naar bed, beperk je schermtijd en probeer zo min mogelijk prikkels te ervaren voordat je gaat slapen;
  • Vrije tijd anders invullen. Waar krijg jij energie van? door bezig te zijn, uit te rusten,door familie en vrienden te zien of juist van ‘me-time’. Voel waar je behoefte aan hebt en probeer je niet te laten leiden door je omgeving;
  • Tijd om te herstellen. Je lichaam geeft aan wanneer je stress ervaart en te druk bent. Luister daarnaar en zorg dat je op de juiste momenten rust pakt. Ook wanneer je omkomt in het werk, is het belangrijk rust te nemen.

Is de balans zoek?

Ben jij meer met je onderneming bezig dan met je vrije tijd? Kom je om in het werk en weet je niet meer hoe je moet ontspannen? Het gaat hier niet om balans en ook niet over hoe je je tijd het beste indeelt. Het gaat juist om aandacht voor de dingen die je écht belangrijk vindt. Doe daarom minder van wat je energie kost en meer van wat je energie geeft. Kijk ook eens naar welke zaken en/of personen jou veel energie kosten en van wie of wat jij juist energie krijgt.

De arbeidsdeskundige helpt!

Een arbeidsdeskundige helpt jou wanneer je arbeidsongeschikt raakt, maar kan je ook helpen om arbeidsongeschiktheid te voorkomen. De arbeidsdeskundige van De Amersfoortse leert om grenzen te stellen, helpt je jouw bedrijf anders te organiseren en je financiën op orde te krijgen. Uiteindelijk doet de arbeidsdeskundige zijn best om jou als ondernemer de juiste hulp te bieden. Passend bij de fase van jouw werk én privésituatie.

Ondernemers die klant zijn bij De Amersfoortse zijn erg tevreden over de begeleiding die ze krijgen. Zo hebben we Dirk en zijn vriend Wilmar geholpen bij hun onderneming. Zij zijn een marketingbureau begonnen, maar de verschillende karaktereigenschappen zorgden voor stress en hierdoor raakte Dirk overbelast. De Amersfoortse heeft een coach ingeschakeld die zowel Wilmar als Dirk hebben gecoacht - op persoonlijk vlak én in hun samenwerking. Ze hebben beter inzicht gekregen in hoe ze werken en op elkaar reageren. De taakverdeling is nu enorm verbeterd.


Kunnen we jou ook helpen met het vinden van de juiste balans?