Dit zijn de voordelen van voldoende ontspanning (en die zijn niet mis!)

Ontspannen en werken tegelijk? Het kan en is zelfs essentieel om goed je werk te blijven doen. Als ondernemer heb je het altijd druk: de dagen zijn gevuld met werk, je huishouden vraagt om aandacht, je wilt nog sporten, met vrienden afspreken, boodschappen doen en misschien heb je ook wel kinderen die veel van je vragen. Ondernemen vraagt daarom ook om rust. Daarom gaan we in dit blog in op de positieve gevolgen van ontspanning.

Wat is ontspanning?

Ontspanning betekent niet gespannen zijn en dat geldt voor zowel je lichaam als geest. Hoe je ontspant is voor iedereen anders. Vind jij het prettig om je hoofd leeg te maken door te hardlopen of in de tuin te werken? Of juist door een bad te nemen, een boek te lezen of aan yoga te doen? 

Lekker onderuitgezakt op de bank hangen of met een cocktail liggen op het strand van een tropisch eiland… Velen zien dit als ultieme ontspanning. Maar je kan ook ontspannen terwijl je aan het werk bent. Je hoeft je er dus niet per se voor te verplaatsen. Het gaat erom dat je een momentje van bezinning hebt, een moment van rust waarbij je aan andere dingen denkt dan werk of zelfs je hoofd even ‘uit’ zet.

De positieve gevolgen van ontspanning 

Een overvolle agenda of juist een lege? Hoe jouw dagen ook gevuld zijn; het is belangrijk dat je ontspant en daar bewust de tijd voor neemt. Want wanneer je volledig tot rust komt, ben je vitaler en veerkrachtiger en doet, bijvoorbeeld een griepje, je niet zo snel de das om. Dit zijn de positieve gevolgen van ontspanning.

Je slaapt beter

Regel nummer 1! Je hebt werktijd en privétijd. Wanneer jij je laptop dichtklapt, telefoon op stil zet of je werkplek verlaat, bevind jij je in je privétijd. Dit betekent dat je ‘uit’ staat en mag ontspannen. Auteur Cal Newport schrijft in zijn boek ‘Deep Work’: ‘Als je klaar bent met werken, stop dan ook volledig. Kijk niet meer je op je mail of je telefoon, maar rust goed uit voor de volgende dag. When you work, work hard. When you’re done, be done.’ Alleen zo pak jij een goede nachtrust waar je de volgende dag wer profijt van hebt.

Je functioneert beter 

Wanneer je goed slaapt en voldoende ontspant, functioneer je beter. Dat zit zo: je lichaam maakt de stresshormonen adrenaline en cortisol aan om te functioneren. Deze hormonen zorgen voor snelle reacties en prestaties. Je lichaam kan alleen slechts beperkte tijd in deze stress functioneren - daarna moet er ruimte zijn voor rust. Daarom maakt je lichaam serotonine en dopamine aan die zorgen voor herstel. En het activeren van deze hormonen speelt een grote rol in de preventie van overspanning en een burn-out.

Je bent veerkrachtiger 

Wanneer je voldoende ontspant, kun je beter omgaan met tegenslagen en bouw je een betere weerstand op. Als ondernemer heb je natuurlijk te maken met deadlines, stress, ziekte of misschien wel financiële tegenvallers. Wanneer je veerkrachtig bent, kun je hier makkelijker mee omgaan. Vallen, opstaan en weer doorgaan. 

Je bent productiever  

Hoe productief ben jij op een 8-urige werkdag? Van 9 tot 5 op kantoor is al jaren de norm, maar als het aan de Scandinavische landen ligt, wordt dat afgeschaft. Daar experimenteren ze met 4 werkdagen en een werkdag van zes uur. Het zorgt voor meer evenwicht tussen man en vrouw, tijd voor familie en vrienden en voor hobby’s. Drie dagen weekend is beter voor productiviteit, geluk en gezondheid. Dit stelt David Spencer, professor Economie en Politieke Economie, Universiteit van Leeds in het artikel: ‘Why we should get three-day weekends – all the time’.

Een 6-urige werkdag is nog niet de oplossing in Nederland, wel zijn flexibele werktijden steeds meer in trek. Zelf je tijd, werk en werkplek bepalen geeft een boost voor je productiviteit. 

Hoe ontspan je tijdens werkdagen?

Eigenlijk hebben we een heel simpel antwoord. Neem rust net zo serieus als je andere verplichtingen en vul je agenda met rustmomenten. Creëer ruimte voor ontspanning en wees niet tevreden met die ene minuut of dat ene uurtje voordat je gaat slapen. Ook een goede tip van de Hersenstichting: las een piekerkwartiertje in. Sta jezelf toe een kwartier te piekeren en laat het daarna los. 

Plan je rustmomenten en piekermomenten dus net zo strak in als je werk en neem af en toe afstand van je werkplek. En onthoud: wanneer je ontspant ben je productiever, vitaler, veerkrachtiger, slaap je beter en ben je gewoon een leuker mens en een betere ondernemer.