Ga naar de hoofdinhoud
Je kostbare tijd tussen je onderneming en je gezin of partner verdelen, is voor velen al een behoorlijke opgave wanneer alles op rolletjes loopt. Maar wat als je thuis opeens harder nodig bent en daardoor minder tijd aan je onderneming kunt besteden? Een lastige keuze, want voor het merendeel van de ondernemers zal de zorg voor familie dan op één staan. En dat kan voor je onderneming nadelige gevolgen hebben. Nadelen waar je op zo’n moment al helemaal niet zit te wachten. De grote vraag: hoe combineer je mantelzorg met het runnen van een onderneming? Daarover vertelt Angelique Abbring, vestigingsmanager locatie Eemland bij Saar aan Huis. 

Angelique Abbring over Saar aan huis

"Nederland kent ruim 3 miljoen mantelzorgers. Vaak moet deze zorg gecombineerd worden met een parttime of zelfs fulltime baan. Een deel van deze mantelzorgers is ondernemer, harde werkers waarbij een 9 tot 5 baan meestal niet standaard is. Onbetaalde en vaak langdurige zorg voor zieke familieleden of vrienden is dan ook moeilijk te combineren met een onderneming. Thuiszorg kan in veel gevallen de fysieke medische zorg op zich nemen, maar voor persoonlijke zorg heeft thuiszorg helaas meestal geen tijd. En juist daar waar thuiszorg stopt, gaat Saar aan Huis door vertelt Angelique. Hiermee doelt zij op de persoonlijke zorg, uitgevoerd door 'Saars'. Deze Saars vervangen de mantelzorger (deels) en ondersteunen de zorgbehoevende met bijvoorbeeld boodschappen, koken, licht huishoudelijk werk, een bezoek aan de dokter, maar ze zijn er ook wanneer er behoefte is aan een praatje. Hiermee wordt mantelzorgers een groot deel van de zorg uit handen genomen. Dit geeft de mantelzorger niet alleen rust, maar het biedt ook de mogelijkheid om weer tijd aan de onderneming te besteden." - Angelique Abbring

Saar aan huis logo
Met zorg gekoppelde Saars 

Angelique houdt zich onder andere bezig met de werving en selectie van medewerkers voor Saar aan Huis. Vervolgens koppelt ze de Saars aan een gezin. Ze let daarbij op de geschiedenis en de persoonlijkheid van de Saar en het gezin waar de Saar terechtkomt. Zo wordt voor een fysiek sterke Saar gekozen wanneer de zorgbehoevende bijvoorbeeld in een rolstoel zit en veel geduwd moet worden. En heeft het daarnaast de voorkeur wanneer een Saar ervaring heeft met bepaalde zorg bij bepaalde ziektes. Omdat Saar aan Huis persoonlijke begeleiding biedt, maar geen fysieke zorg, is een medische opleiding geen voorwaarde om als Saar aan de slag te gaan. Ervaring met mantelzorg en liefde voor de medemens zijn daarentegen wel een absolute must. Door deze eigenschappen snapt een Saar volgens Angelique wat nodig is in bepaalde situaties. 

Als het allemaal te veel wordt als mantelzorger, wat dan?

Hoewel mantelzorgers hun taak bijna altijd uit liefde vervullen, levert het ook behoorlijk veel stress op. Sterker nog, juist omdat de aandacht vaak uitgaat naar de patiënt wordt onvoldoende rekening gehouden met het welzijn van de mantelzorger. Bij het runnen van een onderneming gecombineerd met mantelzorg kan het een ondernemer al snel allemaal teveel worden. Zo vertelt Angelique het verhaal van een jonge vrouw met een eigen onderneming. Zij kreeg te kampen met een burn-out, maar had daarbovenop ook nog de zorg voor haar dementerende moeder. Dat maakte dat zij niet aan haar herstel kon beginnen. Een Saar aan Huis nam de zorg voor haar moeder op zich. Hierdoor kon de vrouw uiteindelijk weer aan het werk. Maar minstens zo bijzonder, ze kreeg de relatie met haar moeder weer terug. Met een Saar aan Huis kreeg ze tijd om aan zichzelf te werken én bestond hun relatie niet meer alleen uit zorgen, maar was er ook weer tijd om leuke uitstapjes te ondernemen.

Mantelzorg geldt niet alleen voor ouderen

Hoewel veel mensen bij mantelzorg het beeld van zorg voor een dementerende oudere hebben, zijn er in de praktijk een groot aantal mantelzorgers die voor bijvoorbeeld hun echtgenoot zorgen waarbij de leeftijd een stuk lager ligt. Zo noemt Angelique het voorbeeld van een jong gezin, waarbij de moeder thuis kwam te zitten met depressieve klachten. De zorg voor het huishouden en haar kinderen kon zij er op dat moment niet bij hebben. En hoe graag je er dan als partner wil zijn voor je gezin, vaak moet er ook geld in het laatje komen en zal de mantelzorger ook weer aan het werk moeten. Je begrijpt dat je je vrouw en kinderen in zo'n situatie niet graag alleen achterlaat en met een gerust hart aan het werk gaan is dan ook een onmogelijke opgave. Een Saar aan Huis voegde zich bij het gezin. Ze hielp de vrouw met alledaagse dingen zoals brood voor de kinderen smeren, de kinderen naar school brengen en boodschappen doen. Dat gaf de vrouw zelfvertrouwen én het maakte dat de man met een gerust hart naar zijn werk ging.

Een Saar als rots in de branding

Hoewel Angelique zich bij alle families waar Saar aan Huis wordt ingezet betrokken voelt, heeft één gezin extra indruk op haar gemaakt. Een man zocht contact met Saar aan Huis. Als vader van een jong gezin én ondernemer had hij een druk leven. Toen zijn vrouw terminaal ziek werd, bleek het een bijna onmogelijke opgave om te blijven werken. Logisch, je bent dan het liefst zoveel mogelijk bij elkaar als gezin. Maar een onderneming financieel gezond houden kost ook tijd en zorg. Een Saar aan Huis bood verlichting en was er voor zijn vrouw en kinderen. Dit gaf de jonge vader en echtgenoot tijd en enigszins rust om zijn werk weer op te kunnen pakken. Bij zo'n heftige situatie ben ik trots dat Saar aan Huis hulp biedt en de Saar voor het gezin een rots in de branding kan zijn. 

Persoonlijke zorg dankzij Saar aan Huis

Mantelzorg kan bij iedere ondernemer op zijn of haar pad komen. Overkomt het jou, dan wil je niet hoeven kiezen tussen je familie of onderneming. Met een Doorgaan­verzekering heb je recht op vervangende mantelzorg door Saar aan Huis tot €2700,- per jaar. Zo kun jij met een gerust hart ondernemen, terwijl een Saar met liefde de zorg voor jouw zieke familielid overneemt. En dat kan gelukkig via Saars door het hele land, want Saar aan Huis heeft inmiddels 30 vestigingen verspreid in Nederland.

In onze Doorgaan­verzekering zit een dekking voor vervangende Mantelzorg. Meer informatie?

{ "dialog": { "homeItemId" : "42fdf1c1-a8f6-43d1-9dec-ce9c9b829900", "urlChat" : "/api/dialog/Chat/", "urlCM": "/api/dialog/Conversation/", "urlCMReporting": "", "tokenApiEndPoint": "/api/token/get", "feedbackDelay": 2000, "feedbackDelayExtended": 60000, "greeting": [ "\u003cspan style=\"background-color: #ffffff; color: #2a292e;\"\u003eGoedemiddag, welkom bij a.s.r.\u003c/span\u003e", "\u003cspan style=\"background-color: #ffffff; color: #2a292e;\"\u003eStel ons hieronder je vraag. We helpen je graag verder\u003c/span\u003e" ], "regEx": "^[A-Za-z0-9'`‘’\\xC0-\\xD6\\xD8-\\xF6\\xF8-\\xFF!@#$^&()_+/|€,\\.\\-\\s]{0,200}$", "readMore": "Lees meer", "initInputPlaceholder": "Typ je vraag in een paar woorden", "inputPlaceholder": "Typ een reactie of andere vraag", "buttonText": "versturen", "agentDisconnected": "Onze medewerker heeft de chat afgesloten.", "startChat": "Je chat nu met een a.s.r. medewerker", "subjectPrefix": "conversatiestarter", "chatGroupIsOpen": {"KS_HD_C_MIJNASR":false,"PEN_C_IDV2":true,"SCH_Pcl_C_AVP_ASRNL":false,"SCH_Pcl_C_REIS_ASRNL":false,"SCH_Pac_C_ASRNL":false,"SCH_Pdb_C_ASRNL":false,"SCH_Pcl_C_VERKEER_ASRNL":false,"SCH_Pcl_C_BRAND_ASRNL":true,"ARD_C_DB":false,"ARD_C_KLANTADVIES":false}, "occupiedMessage": "Oeps, al onze medewerkers zijn in gesprek. Een moment geduld alsjeblieft", "promptTitle": "Chat sluiten?", "promptText": "Weet je zeker dat je de chat wilt afsluiten?", "Yes": "Ja", "No": "Nee", "chatAvailable": "Chat met ons", "chatOccupied": "De chat is tijdelijk bezet", "chatOff": "De chat is nu gesloten", "subjects": [ { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/verzekering-afsluiten.svg", "title": "Product afsluiten", "chatMessage": "Product afsluiten", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/schade-melden.svg", "title": "Schade melden", "chatMessage": "Schade melden", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/gegevens-wijzigen.svg", "title": "Gegevens wijzigen", "chatMessage": "Gegevens wijzigen", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/fondsen-en-koersen-informatie.svg", "title": "Fondsen en koersen", "chatMessage": "Fondsen en koersen", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/contact.svg", "title": "Contact opnemen", "chatMessage": "Contact opnemen", "variantA": true, "variantB": true } ] } } { "dialogErrorModals": { "firstModal": { "message": "Er is helaas een storing. Onze chatbot loopt vast. Klik op vernieuwen om het nog een keer te proberen. Je gesprek blijft bewaard.", "primaryBtn": { "text": "Vernieuwen" } }, "secondModal": { "message": "Helaas, de storing is er niet mee verholpen. Probeer het later op de dag nog een keer of vul het contactformulier in.", "primaryBtn": { "text": "Naar contactformulier", "href": "/contact" }, "secondaryBtn": { "text": "Melding sluiten" } } } }