Ga naar de hoofdinhoud
De diagnose kanker wordt jaarlijks bij meer dan 100.000 mensen gesteld. Het leven van deze mensen en dat van de mensen om hen heen staat op zijn kop. Niets lijkt nog vanzelfsprekend, ook werken niet. Gelukkig is er steeds vaker positief nieuws over kanker in de media. Door vroegere opsporing en betere behandelingsmogelijkheden neemt de ‘vijfjaarsoverleving’ in Nederland ieder jaar met ongeveer 1 procentpunt toe. Maar hoe ga je na de diagnose kanker en de bijbehorende behandelingen eigenlijk weer aan de slag met ondernemen? Ondernemers kunnen vaak het gevoel hebben dat ze er alleen voor staan. Om (ex-)kankerpatiënten te helpen bij hun re-integratie biedt a.s.r. hulp.
Veelgehoorde klachten wanneer (ex-)kankerpatiënten weer aan het werk gaan
Hoewel klachten sterk per ziektebeeld én persoon verschillen, zijn er een aantal problemen die over het algemeen door veel (ex-)kankerpatiënten worden ervaren. Die ervaringen kunnen anderen helpen om hun klachten en belemmeringen beter te hanteren. 
Omgeving
Soms zie je dat vrienden of collega’s afstand van je nemen uit verlegenheid doordat ze niet goed weten hoe ze met de situatie om moeten gaan. Geef juist bij hen duidelijk aan waar jij behoefte aan hebt: een luisterend oor, een wandeling of juist wat afleiding met een vrolijk gesprek. 
Eigen belemmeringen
Kanker gaat vaak gepaard met lichamelijke en psychische klachten. De meeste van deze klachten beginnen pas na aanvang van de behandeling. Zo kunnen bijvoorbeeld pijn of moeite met bewegen ontstaan door littekens na een operatie. Maar ook kunnen gevoelsstoornissen in handen en voeten, vermoeidheid en problemen met het geheugen ontstaan door chemotherapie. Chemotherapie, radiotherapie en andere behandelingen hebben namelijk niet alleen effect op het kankerproces, maar ook op de rest van het lichaam. De hinder door deze ongewenste effecten van de behandeling kan soms lang blijven bestaan en kan versterkt worden door angst en bezorgdheid over de toekomst. Juist na afronding van de behandeling, wanneer je de draad van het leven weer op wilt pakken, kunnen deze klachten extra zwaar vallen. Weet dat je hierin niet alleen staat en dat het goed is om hulp te zoeken.
Welke hulp biedt a.s.r. bij re-integratie?
Ondernemers bij wie kanker is vastgesteld zijn vaak erg bezorgd om het voortbestaan van hun onderneming. Deze spanningen komen bovenop de spanningen door de ziekte zelf. a.s.r. wil je graag helpen om een deel van de zorgen weg te nemen. Een team, bestaande uit een casemanager, een arts en een arbeidsdeskundige, brengt zo snel mogelijk een aantal zaken in kaart, zoals het recht op een uitkering, de verwachte duur van arbeidsongeschiktheid en de gevolgen hiervan voor het bedrijf. Samen met de ondernemer bekijken we wat er nodig is om werkhervatting mogelijk te maken. Zo nodig kunnen we begeleiding ‘op maat’ bieden, bijvoorbeeld met hulp van een coach.
Re-integreren en thuis combineren
Veel (ex-)kankerpatiënten hebben te kampen met vermoeidheid. Werkzaamheden weer oppakken vergt veel energie. Energie die je vervolgens niet thuis kunt besteden aan een gezin of het huishouden. Wij denken met je mee en zoeken uit of er bijvoorbeeld thuis meer zorg nodig is en of deze zorg overgenomen kan worden. 
Wel of niet werken tijdens het ziekteproces
Waar het voor een werknemer belangrijk is om contact te houden met zijn werkgever en collega’s tijdens het ziekteproces, is het ook voor ondernemers belangrijk om contact te houden met het werk, met eventuele zakenpartners, werknemers en klanten. Stel klanten op de hoogte of ga af en toe eens koffie drinken met mensen met wie je samenwerkt. Hoewel het voor de een therapeutisch kan werken om tijdens het ziekteproces kleine klusjes uit te blijven voeren, kan een klein klusje voor de ander al te veel zijn. Probeer de balans te zoeken voor jezelf. Kost werken je te veel energie, doe het dan niet. Geeft het je energie, houd het dan bij beperkte hoeveelheden. Maar houd in ieder geval, waar mogelijk, contact met zakenpartners, werknemers of klanten.
Tips voor ondernemers met kanker
Ook al run je je onderneming volledig zelfstandig, je bent niet alleen op de wereld. Maak je zorgen, angsten en belemmeringen bespreekbaar. Heb je geen directe partners of werknemers? Zoek dan steun bij je eigen netwerk. Maak hen deelgenoot en bespreek je situatie. Schroom niet om hulp te vragen binnen je privénetwerk, maar ook aan a.s.r. Een team van experts staat daar voor je klaar om samen met jou een plan te maken om je werk stap voor stap weer te hervatten.  
Wat als je uitbehandeld bent?

Wat als artsen niets meer voor je kunnen doen? Een situatie waar niemand aan wil denken. Toch komt dan de vraag aan de orde hoe het verdergaat met je onderneming wanneer jij er niet meer bent. Kan het bedrijf overgenomen worden, wil je het verkopen of heb je iets anders voor ogen? Wij denken met je mee en kunnen je ook hierbij begeleiden.

Heb je vragen naar aanleiding van dit artikel? Neem hier contact met ons op. Wij helpen je graag verder.

Wij helpen je graag 
{ "dialog": { "homeItemId" : "42fdf1c1-a8f6-43d1-9dec-ce9c9b829900", "urlChat" : "/api/dialog/Chat/", "urlCM": "/api/dialog/Conversation/", "urlCMReporting": "", "tokenApiEndPoint": "/api/token/get", "feedbackDelay": 2000, "feedbackDelayExtended": 60000, "greeting": [ "\u003cspan style=\"background-color: #ffffff; color: #2a292e;\"\u003eGoedemorgen, welkom bij a.s.r.\u003c/span\u003e", "\u003cspan style=\"background-color: #ffffff; color: #2a292e;\"\u003eStel ons hieronder je vraag. We helpen je graag verder\u003c/span\u003e" ], "regEx": "^[A-Za-z0-9'`‘’\\xC0-\\xD6\\xD8-\\xF6\\xF8-\\xFF!@#$^&()_+/|€,\\.\\-\\s]{0,200}$", "readMore": "Lees meer", "initInputPlaceholder": "Typ je vraag in een paar woorden", "inputPlaceholder": "Typ een reactie of andere vraag", "buttonText": "versturen", "agentDisconnected": "Onze medewerker heeft de chat afgesloten.", "startChat": "Je chat nu met een a.s.r. medewerker", "subjectPrefix": "conversatiestarter", "chatGroupIsOpen": {"KS_HD_C_MIJNASR":true,"PEN_C_IDV2":true,"SCH_Pcl_C_AVP_ASRNL":true,"SCH_Pcl_C_REIS_ASRNL":true,"SCH_Pac_C_ASRNL":true,"SCH_Pdb_C_ASRNL":true,"SCH_Pcl_C_VERKEER_ASRNL":true,"SCH_Pcl_C_BRAND_ASRNL":true,"ARD_C_DB":true,"ARD_C_KLANTADVIES":true}, "occupiedMessage": "Oeps, al onze medewerkers zijn in gesprek. Een moment geduld alsjeblieft", "promptTitle": "Chat sluiten?", "promptText": "Weet je zeker dat je de chat wilt afsluiten?", "Yes": "Ja", "No": "Nee", "chatAvailable": "Chat met ons", "chatOccupied": "De chat is tijdelijk bezet", "chatOff": "De chat is nu gesloten", "subjects": [ { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/verzekering-afsluiten.svg", "title": "Product afsluiten", "chatMessage": "Product afsluiten", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/schade-melden.svg", "title": "Schade melden", "chatMessage": "Schade melden", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/gegevens-wijzigen.svg", "title": "Gegevens wijzigen", "chatMessage": "Gegevens wijzigen", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/fondsen-en-koersen-informatie.svg", "title": "Fondsen en koersen", "chatMessage": "Fondsen en koersen", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/contact.svg", "title": "Contact opnemen", "chatMessage": "Contact opnemen", "variantA": true, "variantB": true } ] } } { "dialogErrorModals": { "firstModal": { "message": "Er is helaas een storing. Onze chatbot loopt vast. Klik op vernieuwen om het nog een keer te proberen. Je gesprek blijft bewaard.", "primaryBtn": { "text": "Vernieuwen" } }, "secondModal": { "message": "Helaas, de storing is er niet mee verholpen. Probeer het later op de dag nog een keer of vul het contactformulier in.", "primaryBtn": { "text": "Naar contactformulier", "href": "/contact" }, "secondaryBtn": { "text": "Melding sluiten" } } } }