Werknemer | De Amersfoortse

Wat gebeurt er als je arbeidsongeschikt raakt?

Als je arbeidsongeschikt raakt of dreigt te worden, komt er veel op je af. Je zit vol vragen en je wilt weten wat je te wachten staat. Gelukkig staat er direct een team van specialisten voor je klaar om jou zo goed mogelijk op te vangen. Zij doen er alles aan om je vlot en verantwoord te begeleiden.

Onze experts begeleiden je in elke fase 

  • 1. Je maakt je zorgen

    Voorkomen is beter dan genezen. Daarom staan we altijd voor je klaar. Dus ook als je nog niet ziek bent. Met ons uitgebreide pakket om arbeidsongeschiktheid te voorkomen bijvoorbeeld. Maar je kunt ons ook altijd bellen als je denkt dat je gezondheidsklachten voor problemen gaan zorgen. Want hoe eerder wij op de hoogte zijn van jouw situatie, hoe meer kans er bestaat dat we jouw arbeidsongeschiktheid kunnen voorkomen. 

  • 2. Je meldt je arbeidsongeschikt

    • Kun je niet meer (voluit) werken door ziekte of een ongeluk? Meld dat dan zo snel mogelijk met ons online formulier arbeidsongeschikt melden
    • Je wordt dan snel teruggebeld door je vaste aanspreekpunt: je claimbeheerder. Hij of zij bespreekt jouw melding, vertelt alvast iets over het vervolgtraject en beantwoordt al je vragen.
    • Na dit telefoontje gaan wij aan de slag om te kijken wat we voor je kunnen doen. Daarvoor bestaan 3 veel voorkomende routes:
    1. Je melding is duidelijk en je ontvangt direct een uitkering na jouw wachttijd.
    2. We hebben informatie nodig van je arts. Onze medisch adviseur vraagt daarom informatie op bij jouw behandelend arts: huisarts, chirurg, fysiotherapeut etc.
    3. We hebben aanvullende informatie nodig. We vragen je daarom een onafhankelijke arts te bezoeken. Deze arts doet een onderzoek en rapporteert aan onze medische dienst. Als je het fijn vindt, kun je er voor kiezen om het rapport als eerste te zien. Je kunt de arts ook vragen om het rapport verder niet met onze medische dienst te delen. We kunnen je dan alleen niet helpen met een uitkering omdat we je situatie niet goed kunnen inschatten.
    • Alle informatie die De Amersfoortse ontvangt, behandelen we vertrouwelijk. Alleen de medisch behandelaar en de medisch adviseur kunnen bij jouw medische informatie. De claimbeheerder en de arbeidsdeskundige niet. Zij krijgen alleen in grote lijnen te horen wat je nog wel en niet kunt.
    • Als we genoeg informatie hebben, beoordeelt een team van professionals jouw situatie. Zij beslissen voor hoeveel procent jij arbeidsongeschikt bent. En hoelang je waarschijnlijk nodig hebt om te herstellen. Je claimbeheerder bespreekt vervolgens met jou de uitkomst van dit gesprek en vertelt je ook jouw arbeidsongeschiktheidspercentage. Ben je het niet eens met ons? Dan zoeken we samen met jou naar een oplossing. Bijvoorbeeld door een medische herbeoordeling te laten doen.
    • We hakken zo snel mogelijk de knoop door. Dit kan binnen 2 weken zijn, maar als jouw situatie meer complex is kan het ook 6 weken duren.
  • 3. Je bent arbeidsongeschikt

    Tijdens je arbeidsongeschiktheid begeleiden wij je zo goed mogelijk
    We kijken hoe we je het beste kunnen helpen. Wat heb jij nodig om er weer bovenop te komen of om op een andere manier verder te kunnen? Dat is onze insteek. En dat is ook wat ondernemers over ons vertellen. Daarbij maken wij zowel gebruik van onze eigen arbeidsdeskundige dienst, als van gespecialiseerde dienstverleners in ons netwerk. 

    Zo beoordelen wij je arbeidsongeschiktheid 
    Tenzij je hebt gekozen voor passende arbeid beoordelen we jouw arbeidsongeschiktheid op basis van beroepsarbeidsongeschiktheid

    Vanaf wanneer krijg je geld op je rekening?
    Staat je arbeidsongeschiktheidspercentage vast en is dit percentage hoger dan je uitkeringsdrempel? Dan krijg je van ons een uitkering vanaf het moment dat jouw wachttijd is afgelopen. Rond de 25e van de maand krijg je je geld op je rekening gestort. 

    Hoeveel geld krijg je op je rekening gestort?
    Dat hangt af van het verzekerde bedrag èn jouw arbeidsongeschiktheidspercentage. Is je verzekerde bedrag bijvoorbeeld € 60.000 per jaar en ben je voor 50% arbeidsongeschikt? Dan krijg je bruto (€ 60.000/12) x 0,5 = € 2.500 per maand op je rekening gestort. Houd er wel rekening mee dat je een netto uitkering krijgt. Een deel van je uitkering gaat dus rechtstreeks naar de Belastingdienst. Hoeveel dit is, hangt af van hoeveel belasting je moet betalen. Lees er meer over op belastingdienst.nl.

    Blijf je premie betalen tijdens je arbeidsongeschiktheid?

    • In het eerste jaar dat je arbeidsongeschikt bent, betaal je gewoon je premie door.
    • Ben je langer dan een jaar arbeidsongeschikt? Dan ga je alleen premie betalen voor het deel dat je niet arbeidsongeschikt bent. Dus ben je voor bijvoorbeeld 60% arbeidsongeschikt? Dan betaal je slechts 40% van je oorspronkelijke premie. Ben je volledig arbeidsongeschikt? Dan betaal je geen premie.
    • Maar is je wachttijd langer dan 1 jaar? Dan krijg je die korting op je premie pas na het einde van je wachttijd, dus op het moment dat je jouw eerste uitkering krijgt.

  • 4. Je bent weer beter

    • We begeleiden je net zo lang totdat je weer volledig kunt werken.
    • Je uitkering wordt steeds minder. Want je kunt steeds meer doen waardoor je weer voor je eigen inkomsten kunt zorgen.
    • Zodra je onder jouw uitkeringsdrempel komt, stopt je uitkering. Meestal is die uitkeringsdrempel 25% arbeidsongeschiktheid. Maar als je daarvoor hebt gekozen kan je uitkeringsdrempel ook hoger zijn. Heb je een AOV 2.5? Dan stopt je uitkering en begeleiding sowieso na 2 of 5 jaar. Ook al ben je nog niet volledig hersteld.
    • Je krijgt van ons altijd te horen wanneer je jouw laatste uitkering krijgt.

    Toch niet hersteld?
    Blijkt dat het werken toch niet lukt? Of loop je tegen andere problemen aan? Schroom niet en bel je vaste claimbeheerder. En natuurlijk staan we dan gewoon weer voor je klaar.