AOV | De Amersfoortse

Medische acceptatie

Vraag je een arbeidsongeschiktheidsverzekering bij De Amersfoortse aan? Dan kijken wij niet alleen naar je leeftijd en je beroep. We kijken ook naar jouw gezondheid. Daarom vragen wij je om een gezondheidsverklaring in te vullen. Daarop geef je aan wat jouw gezondheidsgeschiedenis is. Op basis van je gezondheidsverklaring bepaalt een medisch adviseur of we nog aanvullende informatie nodig hebben.

Zo verloopt de medische acceptatie bij De Amersfoortse

  • Stap 1: Je vult een gezondheidsverklaring in

    De medische acceptatie gebeurt door onze medische dienst. Deze dienst is afgeschermd van de rest van De Amersfoortse en volledig werkt onder het medisch beroepsgeheim. De medische dienst deelt alleen gegevens die nodig zijn om een goede risico inschatting te kunnen maken. 

    • Zelf doen. Je vult een gezondheidsverklaring met vragen over je persoonlijke en medische gegevens. Vervolgens beoordelen de medewerkers van onze medische dienst je gezondheidsverklaring. Als zij nog extra informatie nodig hebben, dan nemen ze daar contact met je over op.
    • Of met hulp van een van onze medewerkers. Je kunt de gezondheidsverklaring ook telefonisch doornemen. Het voordeel is dat je ons meteen een toelichting kunt geven op je gezondheid en ook zelf vragen kan stellen. De persoon waarmee je spreekt is geen arts, maar heeft wel relevante medische kennis. Na het telefoongesprek krijg je de ingevulde gezondheidsverklaring opgestuurd om deze te controleren en weer ondertekend terug te sturen.
    • Hoever moet je teruggaan in de tijd? Je geeft alle aandoeningen, ziekten en gebreken aan ons door die je ooit hebt gehad. Want sommige zaken, zoals een botbreuk of een meniscusoperatie kunnen na een aantal jaren alsnog voor klachten zorgen. Bij andere aandoeningen is dat juist helemaal niet het geval. De medisch adviseur kijkt op die manier naar jouw medische geschiedenis.
  • Stap 2: De medisch adviseur bekijkt of we nog meer van je willen weten

    Sommige van jouw antwoorden zullen misschien voor de medisch adviseur reden zijn om meer te willen weten. Dat kan de medisch adviseur op een aantal manieren doen:

    • De medisch adviseur vraagt je om een schriftelijke of telefonische toelichting.
    • Met jouw toestemming stelt de medisch adviseur een paar aanvullende medische vragen aan je huisarts of specialist.
    • De medisch adviseur vraagt je per brief om een aanvullend onderzoek te laten uitvoeren door een arts. Dit moet een arts of specialist zijn, die jou niet eerder heeft behandeld. Het onderzoek kan bestaan uit vragen over jouw klachten en een lichamelijk onderzoek. Het kan ook een bloedonderzoek of een röntgenfoto zijn. Wij betalen altijd de kosten van deze aanvullende keuringen.

    Je mag deze verzoeken voor aanvullende vragen altijd weigeren. Maar omdat we dan het risico niet goed kunnen inschatten, kun je bij ons geen arbeidsongeschiktheidsverzekering afsluiten.

  • Stap 3: Je houdt ons op de hoogte als je gezondheidssituatie verandert

    Verandert er iets in je gezondheid tijdens je aanvraag? Geef dit dan aan ons door. Want anders loop je het risico dat je geen of een lagere uitkering krijgt, mocht je ooit arbeidsongeschikt raken. Of dat we je verzekering stopzetten.

  • Stap 4: De medisch adviseur adviseert ons over jouw situatie

    Onze medisch adviseur bekijkt de beschikbare gegevens over jouw gezondheid. Daarmee adviseert hij ons over de acceptatie van jouw verzekering. Je kunt ervoor kiezen om eerst zelf het advies van de medisch adviseur te ontvangen. Dus voordat iemand anders het te lezen krijgt. Wil je dit? Dan kun je dit op je gezondheidsverklaring aangeven. De medisch adviseur kan ons een van deze opties adviseren:

    • Jouw aanvraag te accepteren tegen normale voorwaarden en de normale verzekeringspremie
    • Jouw aanvraag te accepteren tegen aanvullende voorwaarden en de normale verzekeringspremie 
    • Jouw aanvraag te accepteren tegen normale voorwaarden en een hogere verzekeringspremie
    • Jouw aanvraag te accepteren tegen aanvullende voorwaarden en een hogere verzekeringspremie
    • Jouw aanvraag niet te accepteren

    Ben je het niet eens met het advies?
    Dan kun je de medisch adviseur vragen om zijn medisch advies opnieuw te bekijken. Of je kunt per brief om een (her)keuring vragen. Geef dan ook de redenen op waarom je dat vraagt.

    Heb je vragen?
    Wil je meer weten over je medische acceptatie? Neem dan gerust contact op met afdeling Medische Acceptatie via (033) 464 29 95. Wij zijn bereikbaar op werkdagen van 9.00 tot 17.00 uur.

  • Ben je ondernemer? Upgrade je AOV naar een Doorgaanverzekering

    Als je naast een van onze AOV’s ook onze zorgverzekering afsluit, kunnen we nog beter voor jou zorgen. Je krijgt dan de Doorgaanverzekering met nog meer zekerheden, zoals extra hulp voor je gezin en onbeperkt fysiotherapie. Bovendien krijg je extra korting op zowel je AOV als je zorgverzekering.

  • Downloads en extra informatie