Gezonder ondernemen: slaap, bewegen en voeding

Voldoende slaap, beweging, gezonde voeding, maar ook op tijd ontspannen zijn belangrijke ingrediënten om gezonder te ondernemen. We leggen je uit waarom. 

Slapen

Het is een fabel dat sommige ondernemers ‘genoeg hebben aan 4 uur slaap per dag’. Ieder mens heeft 6 tot 8 uur slaap per dag nodig. Ook al kun je misschien prima functioneren met minder slaap, er zitten veel risico’s aan vast. Denk bijvoorbeeld aan overgewicht of zelfs een depressie. Voldoende slaap zorgt bovendien voor:

Een beter geheugen
Meer creativiteit
Beter concentratie
Minder stress
Minder neerslachtige gevoelens

Beter slapen
Je kunt je slaap verbeteren op verschillende manieren. Om te beginnen is jouw interne bioklok belangrijk, dus zorg in eerste instantie voor enige regelmaat met opstaan en naar bed gaan. En een slaapmutsje voor je in bed stapt? Het beste kun je helemaal geen alcohol drinken vlak voordat je gaat slapen. Je wordt juist vaker waker tussendoor terwijl je in je diepe slaap wilt komen. En ben je toch wakker? Kijk dan niet naar de wekker, want daar word je alleen maar onrustig van. Als je eruit moet gaat ‘ie vanzelf af.


Beweging

Als ondernemer ben je druk en schiet voldoende beweging er misschien bij in. Dat terwijl je met onvoldoende beweging de kans vergroot dat je uitvalt. En als jij niet fit bent, is je bedrijf dat ook niet . Voldoende beweging betekent niet dat je per se 3 keer per week in de sportschool moet staan. Een half uur tot een uur per dag matig-intensief bewegen is al goed. Denk daarbij aan stevig wandelen, fietsen of de trap pakken in plaats van de lift.

De volgende tips helpen om meer in beweging te komen én het vol te houden:
Bouw je schema rustig op en begin bijvoorbeeld met 1 keer per week sporten
Pas je dagelijkse routine aan, zoals even wandelen als je wordt gebeld
Sport of beweeg op vaste momenten in de week
Neem jouw ‘beweegmoment’ net zo serieus als een werkafspraak

Zo pakt ondernemer Lotte het aan
Ondernemer Lotte heeft weinig tijd, maar wil toch meer bewegen. Personal trainer Tom helpt haar op weg!

Bekijk de beweegtips


Voeding

De tijd nemen om rustig te eten wil bij ondernemers nog wel eens plaatsmaken voor de snelle hap tussendoor. Wil je die ‘snacks’ gezond houden? Probeer dan eens het volgende:
Weersta de kantoorverleiding van het zoveelste taartje 
Ga de middagdip niet te lijf gaan met zoetigheid, maar neem wat wortels of wandel een rondje
Drink geen suikerhoudende dranken. Het geeft je even een boost, maar daarna kak je vaak weer in
Veel drankjes - zoals sinaasappelsap - lijken gezond, maar zitten ook vol suiker. 
Introduceer de fruitschaal op jouw werkplek
Denk aan de Schijf van Vijf. Eet je van alles voldoende?


Elk jaar een persoonlijke gezondheidscheck

Met een AOV van De Amersfoortse kun je elk jaar gebruikmaken van de Persoonlijke Gezondheidscheck. Op die manier vergroot je het bewustzijn van jouw levensstijl. En krijg je praktische verbetertips op maat. 

Lees meer