Ga naar de hoofdinhoud

De uitkeringsdrempel bepaalt vanaf welk percentage arbeidsongeschiktheid je een uitkering ontvangt. De minimale drempel is 25%. Als jouw mate van arbeidsongeschiktheid, uitgedrukt in een percentage, hoger is dan deze uitkeringsdrempel, ontvang je een uitkering.

Hoe werkt de uitkeringsdrempel?

De uitkeringsdrempel van je AOV is standaard 25%. Dit is het minimale percentage dat je arbeidsongeschikt moet zijn om een uitkering te ontvangen en dit noem je ook wel het arbeidsongeschiktheidspercentage. Dit betekent dus dat je geen uitkering krijgt als je minder dan 25% arbeidsongeschikt bent.

Maar ben je bijvoorbeeld 30% arbeidsongeschikt (je kunt dus nog voor 70% werken), en je hebt een uitkeringsdrempel van 25%, dan ontvang je een gedeeltelijke uitkering. Namelijk 30% van het verzekerde bedrag. Het percentage bepaalt hoeveel procent je krijgt bij arbeidsongeschiktheid van het verzekerde bedrag. 

Arbeidsongeschiktheid Percentage van verzekerd bedrag
80% - 100%
100%
65% - 80% 75%
55% - 65% 60%
45% - 55% 50%
35% - 45% 40%
25% - 35% 30%
0% - 25% geen uitkering
Een hogere uitkeringsdrempel kiezen
Je kunt ook kiezen voor een hogere drempel, tot een maximum van 80%. Je betaalt dan minder premie, maar je krijgt dan wel pas een uitkering als je arbeidsongeschiktheidspercentage hoger is dan de door jou gekozen uitkeringsdrempel. Dit geldt alleen als je kiest voor een drempel van 80%.
Een uitkeringspercentage kiezen bij het afsluiten van een AOV

Vanaf welke arbeidsongeschiktheidspercentage wil je een uitkering? In onderstaande tabel kun je voor de AOV, Flexibele AOV en AOV 2.5 zien hoe je arbeidsongeschiktheidspercentage samenhangt met de hoogte van je uitkering. Voor de Langer mee AOV liggen deze percentages anders.

AOV Flexibele AOV AOV 2.5 Langer Mee AOV
Vanaf welk arbeidsongeschiktheids-percentage wil je een uitkering?
Je ontvangt standaard een uitkering vanaf 25% arbeidsongeschiktheid Je ontvangt standaard een uitkering vanaf 25% arbeidsongeschiktheid
Je ontvangt standaard een uitkering vanaf 25% arbeidsongeschiktheid
Je ontvangt standaard een uitkering vanaf 25% arbeids­ongeschiktheid
Je kunt ook kiezen voor een arbeids­ongeschiktheids­percentage van:
- 45% 
- 55% 
- 65% 
- 80%
- 45% 
- 55% 
- 65% 
- 80%
- 45%

Arbeidsongeschiktheids­drempel
Als je arbeidsongeschikt raakt door een ongeval is de drempel altijd 25%
Als je arbeidsongeschikt raakt door een ongeval is de drempel altijd 25%
Als je arbeidsongeschikt raakt door een ongeval is de drempel altijd 25%

Wij helpen je graag
{ "dialog": { "homeItemId" : "42fdf1c1-a8f6-43d1-9dec-ce9c9b829900", "urlChat" : "/api/dialog/Chat/", "urlCM": "/api/dialog/Conversation/", "urlCMReporting": "", "tokenApiEndPoint": "/api/token/get", "feedbackDelay": 2000, "feedbackDelayExtended": 60000, "greeting": [ "\u003cspan style=\"background-color: #ffffff; color: #2a292e;\"\u003eGoedenacht, welkom bij a.s.r.\u003c/span\u003e", "\u003cspan style=\"background-color: #ffffff; color: #2a292e;\"\u003eStel ons hieronder je vraag. We helpen je graag verder\u003c/span\u003e" ], "regEx": "^[A-Za-z0-9'`‘’\\xC0-\\xD6\\xD8-\\xF6\\xF8-\\xFF!@#$^&()_+/|€,\\.\\-\\s]{0,200}$", "readMore": "Lees meer", "initInputPlaceholder": "Typ je vraag in een paar woorden", "inputPlaceholder": "Typ een reactie of andere vraag", "buttonText": "versturen", "agentDisconnected": "Onze medewerker heeft de chat afgesloten.", "startChat": "Je chat nu met een a.s.r. medewerker", "subjectPrefix": "conversatiestarter", "chatGroupIsOpen": {"KS_HD_C_MIJNASR":false,"PEN_C_IDV2":false,"SCH_Pcl_C_AVP_ASRNL":false,"SCH_Pcl_C_REIS_ASRNL":false,"SCH_Pac_C_ASRNL":false,"SCH_Pdb_C_ASRNL":false,"SCH_Pcl_C_VERKEER_ASRNL":false,"SCH_Pcl_C_BRAND_ASRNL":false,"ARD_C_DB":false,"ARD_C_KLANTADVIES":false}, "occupiedMessage": "Oeps, al onze medewerkers zijn in gesprek. Een moment geduld alsjeblieft", "promptTitle": "Chat sluiten?", "promptText": "Weet je zeker dat je de chat wilt afsluiten?", "Yes": "Ja", "No": "Nee", "chatAvailable": "Chat met ons", "chatOccupied": "De chat is tijdelijk bezet", "chatOff": "De chat is nu gesloten", "subjects": [ { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/verzekering-afsluiten.svg", "title": "Product afsluiten", "chatMessage": "Product afsluiten", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/schade-melden.svg", "title": "Schade melden", "chatMessage": "Schade melden", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/gegevens-wijzigen.svg", "title": "Gegevens wijzigen", "chatMessage": "Gegevens wijzigen", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/fondsen-en-koersen-informatie.svg", "title": "Fondsen en koersen", "chatMessage": "Fondsen en koersen", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/contact.svg", "title": "Contact opnemen", "chatMessage": "Contact opnemen", "variantA": true, "variantB": true } ] } } { "dialogErrorModals": { "firstModal": { "message": "Er is helaas een storing. Onze chatbot loopt vast. Klik op vernieuwen om het nog een keer te proberen. Je gesprek blijft bewaard.", "primaryBtn": { "text": "Vernieuwen" } }, "secondModal": { "message": "Helaas, de storing is er niet mee verholpen. Probeer het later op de dag nog een keer of vul het contactformulier in.", "primaryBtn": { "text": "Naar contactformulier", "href": "/contact" }, "secondaryBtn": { "text": "Melding sluiten" } } } }