Ga naar de hoofdinhoud
Home Zakelijk Alles over de AOV Wat is het verschil tussen passende arbeid enberoepsarbeidsongeschiktheid?

Passende arbeid of juist beroepsarbeidsongeschiktheid? Bij deze vraag kijken veel mensen ons soms glazig aan. Toch wordt elke AOV afgesloten op basis van een van deze uitgangspunten. Het bepaalt namelijk de manier waarop je wordt beoordeeld bij arbeidsongeschiktheid en wanneer je een AOV-uitkering krijgt.

Bij het afsluiten van je verzekering beslis je samen met je adviseur of je verzekerd wilt zijn op basis van beroepsarbeidsongeschiktheid of op basis van passende arbeid. Dat betekent, als je arbeidsongeschikt bent, dat de vaststelling van de mate van jouw arbeidsongeschiktheid anders kan uitpakken.

Wat is passende arbeid?

Kies je voor passende arbeid dan kijken wij bij de vaststelling van de mate van arbeidsongeschiktheid naar je opleiding en werkervaring, maar ook naar je krachten en bekwaamheden. Wij kijken naar het werk wat je nog zou kunnen doen, stellen de mate van arbeidsongeschiktheid vast en afhankelijk van de hoogte van je verzekerd bedrag berekenen we dan je uitkering.

Een voorbeeld van passende arbeid: 
Lucas heeft een aantal jaren geleden de bloemenkraam van zijn ouders op de markt overgenomen. Daarvoor werkte hij als receptionist bij een hotel. Hij raakt voor 40% arbeidsongeschikt en kan geen auto meer rijden en te lang staan. De verzekeraar stelt de mate van arbeidsongeschiktheid vast en kijkt naar passende beroepen die normaal in Nederland voorkomen. Aan de hand daarvan wordt de uitkering gebaseerd.
Wat is beroepsarbeidsongeschiktheid?
Raak je arbeidsongeschikt en ben je op basis van beroepsarbeidsongeschiktheid verzekerd? Dan kijken wij of jij je eigen beroep binnen je eigen bedrijf nog kunt uitoefenen. Het kan zijn dat je daarvoor een aangepaste werksituatie nodig hebt en dat je bijvoorbeeld niet alles meer doet zoals je vroeger deed, maar je voert nog wel je beroep uit. Zolang je door jouw ziekte of ongeval niet meer of voor een deel niet meer je eigen beroep kunt uitvoeren, krijg je van ons een uitkering. Er wordt dus niet gekeken of je werkzaamheden bij een ander bedrijf op basis van opleiding of vroegere werkzaamheden kan doen.
Een voorbeeld van beroepsarbeidsongeschiktheid
Stel dat Lucas had gekozen voor een AOV op basis van beroepsarbeidsongeschiktheid, dan zag zijn beoordeling er als volgt uit. Als bloemist raakt Lucas arbeidsongeschikt aan zijn benen. Hij kan niet meer met de auto eropuit en op de markt staan. Omdat Lucas zijn beroep als bloemist niet meer kan uitoefenen heeft hij recht op een maandelijkse uitkering.
Wat zijn de verschillen tussen beroepsarbeids­ongeschiktheid en passende arbeid?
Beroepsarbeidsongeschiktheid
Bij beroepsarbeidsongeschiktheid kijken we, als dat nodig is, samen met jou naar de mogelijkheden om werkomstandigheden aan te passen of werkzaamheden binnen je bedrijf anders te verdelen en aan te passen zodat je je beroep kunt blijven uitoefenen. Denk aan de meewerkende eigenaar van een schildersbedrijf die stopt met schilderen en zich voortaan meer gaat toeleggen op het binnenhalen van nieuwe klanten. We kijken ook of er misschien slimme aanpassingen van je werk of werkomstandigheden mogelijk zijn, zoals ergonomische aanpassingen en dergelijke. Kies je voor beroepsarbeidsongeschiktheid? Dan betaal je een hogere premie dan bij passende arbeid.
Passende arbeid
Bij passende arbeid kijken we naar werkzaamheden die jij buiten je onderneming nog wel zou kunnen uitvoeren. Voor de vaststelling van de arbeidsongeschiktheid kijken we naar een ander passend beroep en houden daarbij rekening met je opleiding, werkervaring, salaris en lichamelijke of geestelijke beperkingen. Bij passende arbeid wordt gekeken naar ‘passende functies’ om de arbeidsongeschiktheid vast te kunnen stellen en daarmee de hoogte van je uitkering te kunnen bepalen. Wij houden hierbij geen rekening met de beschikbaarheid van een dergelijke functie. Kies je voor passende arbeid? Dan betaal je een lagere premie dan bij beroepsarbeidsongeschiktheid. 
Hoe beoordelen wij arbeidsongeschiktheid?
Uit ervaring weten we dat je als ondernemer erg gehecht bent aan je vak. Zeker als je van je hobby je werk hebt gemaakt. We bieden bij a.s.r. standaard een AOV aan op basis van beroepsarbeidsongeschiktheid. Dit wordt ook wel het 'arbeidsongeschiktheidscriterium' genoemd. Ook als je kiest voor passende arbeid, beoordelen we je het eerste jaar altijd op beroepsarbeidsongeschiktheid. Ben je langer dan een jaar arbeidsongeschikt? Dan gaan we kijken of je ook ander werk kunt doen dat bij je past.
Een arbeidsongeschiktheidscriterium kiezen bij het afsluiten van een AOV

Een arbeidsongeschiktheidscriterium kiezen bij het afsluiten van een AOV

AOV
AOV 2.5 Flexibele AOV
Langer mee AOV

Je kunt zowel kiezen voor beroepsarbeidsongeschiktheid (standaard) als passende arbeid.

Je wordt standaard beoordeeld op beroepsarbeidsongeschiktheid
Je kunt zowel kiezen voor beroepsarbeidsongeschiktheid (standaard) als passende arbeid.
De eerste 5 jaar word je beoordeeld op beroepsarbeids­ongeschiktheid.



Voor de Langlopende uitkering (tot je 67e) kijken we of je blijvend en volledig arbeids­ongeschikt bent en dus helemaal geen werk meer kan uitvoeren.
Wij helpen je graag
{ "dialog": { "homeItemId" : "42fdf1c1-a8f6-43d1-9dec-ce9c9b829900", "urlChat" : "/api/dialog/Chat/", "urlCM": "/api/dialog/Conversation/", "urlCMReporting": "", "tokenApiEndPoint": "/api/token/get", "feedbackDelay": 2000, "feedbackDelayExtended": 60000, "greeting": [ "\u003cspan style=\"background-color: #ffffff; color: #2a292e;\"\u003eGoedenacht, welkom bij a.s.r.\u003c/span\u003e", "\u003cspan style=\"background-color: #ffffff; color: #2a292e;\"\u003eStel ons hieronder je vraag. We helpen je graag verder\u003c/span\u003e" ], "regEx": "^[A-Za-z0-9'`‘’\\xC0-\\xD6\\xD8-\\xF6\\xF8-\\xFF!@#$^&()_+/|€,\\.\\-\\s]{0,200}$", "readMore": "Lees meer", "initInputPlaceholder": "Typ je vraag in een paar woorden", "inputPlaceholder": "Typ een reactie of andere vraag", "buttonText": "versturen", "agentDisconnected": "Onze medewerker heeft de chat afgesloten.", "startChat": "Je chat nu met een a.s.r. medewerker", "subjectPrefix": "conversatiestarter", "chatGroupIsOpen": {"KS_HD_C_MIJNASR":false,"PEN_C_IDV2":false,"SCH_Pcl_C_AVP_ASRNL":false,"SCH_Pcl_C_REIS_ASRNL":false,"SCH_Pac_C_ASRNL":false,"SCH_Pdb_C_ASRNL":false,"SCH_Pcl_C_VERKEER_ASRNL":false,"SCH_Pcl_C_BRAND_ASRNL":false,"ARD_C_DB":false,"ARD_C_KLANTADVIES":false}, "occupiedMessage": "Oeps, al onze medewerkers zijn in gesprek. Een moment geduld alsjeblieft", "promptTitle": "Chat sluiten?", "promptText": "Weet je zeker dat je de chat wilt afsluiten?", "Yes": "Ja", "No": "Nee", "chatAvailable": "Chat met ons", "chatOccupied": "De chat is tijdelijk bezet", "chatOff": "De chat is nu gesloten", "subjects": [ { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/verzekering-afsluiten.svg", "title": "Product afsluiten", "chatMessage": "Product afsluiten", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/schade-melden.svg", "title": "Schade melden", "chatMessage": "Schade melden", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/gegevens-wijzigen.svg", "title": "Gegevens wijzigen", "chatMessage": "Gegevens wijzigen", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/fondsen-en-koersen-informatie.svg", "title": "Fondsen en koersen", "chatMessage": "Fondsen en koersen", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/contact.svg", "title": "Contact opnemen", "chatMessage": "Contact opnemen", "variantA": true, "variantB": true } ] } } { "dialogErrorModals": { "firstModal": { "message": "Er is helaas een storing. Onze chatbot loopt vast. Klik op vernieuwen om het nog een keer te proberen. Je gesprek blijft bewaard.", "primaryBtn": { "text": "Vernieuwen" } }, "secondModal": { "message": "Helaas, de storing is er niet mee verholpen. Probeer het later op de dag nog een keer of vul het contactformulier in.", "primaryBtn": { "text": "Naar contactformulier", "href": "/contact" }, "secondaryBtn": { "text": "Melding sluiten" } } } }