Verminderen van kort verzuim

Kort verzuim

Iedere medewerker kent van die dagen dat hij liever in zijn bed blijft liggen. Maar ben je dan ziek genoeg om je ziek te melden of kun je toch wel gewoon naar je werk? Waar ligt de grens? Als werkgever is het belangrijk om de vinger aan de pols te houden. Want ook als medewerkers 1 of 2 dagen ziek zijn, kan dat veel invloed hebben op het reilen en zeilen binnen je bedrijf.

Wat is kort verzuim?

We spreken van kort verzuim als een medewerker 7 of minder dagen ziek is. Bij werkgevers in Nederland wordt gemiddeld 15% van de verzuimkosten veroorzaakt door kort verzuim. Dat zijn flinke cijfers! Gemiddeld kost verzuim je als werkgever € 250 per medewerker per verzuimdag.

Verzuim in werkdagen

Wie betaalt de verzuimkosten bij kort verzuim?

In je arbeidsvoorwaarden of in de cao zijn de afspraken met je medewerkers vastgelegd. Daarin staat ook wat jij doorbetaalt als je medewerker ziek is. Als een medewerker vaak ziek is, kan dat aardig in de papieren lopen.
De kosten van verzuim kun je verzekeren met een Verzuimverzekering. Bij de Verzuimverzekering kies je een eigen risico periode (minimaal 10 werkdagen). Tijdens deze eigen risicoperiode kun je geen beroep doen op je Verzuimverzekering. Dat betekent dat kort verzuim altijd voor jouw eigen rekening komt.


Waarom is het belangrijk om kort verzuim aan te pakken?

Allereerst natuurlijk omdat elke verzuimdag je geld kost. Daarnaast zorgt een hoog verzuim in je bedrijf voor een hoge werkdruk bij de rest van je medewerkers. Dezelfde hoeveelheid werk moet door minder medewerkers worden gedaan. Het werk moet immers gewoon door gaan. En een hoge werkdruk kan ook weer leiden tot meer verzuim.
We weten ook dat als een medewerker vaak kort ziek is, er meestal meer aan de hand is. Volgens een onderzoek van een arbodienstverlener is ongeveer 50% van de medewerkers die per jaar vier keer of meer kort verzuimen, de komende vier jaar langer dan 6 weken uitgeschakeld. Door kort verzuim aan te pakken, kun je lang verzuim dus voorkomen.

4 tips om kort verzuim aan te pakken

Het is dus belangrijk om kort verzuim aan te pakken, maar hoe doe je dat? Lees onze 4 tips om verzuim aan te pakken.

  1. Zorg voor een nauwkeurige verzuimregistratie.
    Zodat je precies weet wie zich wanneer heeft ziek gemeld en hoe lang dat geduurd heeft.
  2. Maak verzuim bespreekbaar.
    Geef je medewerkers inzicht in het verzuim binnen je bedrijf. En bespreek met hen wat de gevolgen zijn van een hoog verzuim voor het bedrijf én wat dat voor de medewerkers betekent. Maak duidelijk dat elke medewerker belangrijk is.
  3. Formuleer een duidelijk beleid.
    Zet alle regels op papier en bespreek deze regels met je medewerkers. Hoe moet je je ziekmelden, wanneer moet je je weer melden, wanneer wordt de bedrijfsarts ingeschakeld etc. En maak het daarbij de medewerker niet te makkelijk. Laat een medewerkers zich telefonisch bij jou ziekmelden en niet bijvoorbeeld via een app of mailtje aan een collega.
  4. Ga het gesprek aan.
    Als een medewerker zich regelmatig ziek meldt, ga dan het gesprek met hem of haar aan. Probeer te achterhalen of er meer aan de hand is dan een terugkerend griepje. Zit de medewerker nog wel op de juiste plek binnen jouw bedrijf? Is de werksfeer binnen jouw bedrijf wel oké? Of heeft de medewerker (privé)problemen waar je hem of haar misschien mee kunt helpen?  

Hoe kan De Amersfoortse je helpen?

De Amersfoortse heeft een team van specialisten voor je klaar staan. Wij denken graag met je mee hoe je kort verzuim in jouw bedrijf kunt terugdringen.

Onze aanpak:

  1. Het in kaart brengen van verzuim. Aan de hand van jouw verzuimregistratie kunnen we je helpen het verzuim binnen jouw bedrijf te analyseren. Samen met jou onderzoeken we welke trends of ontwikkelingen er te zien zijn.
  2. Het vaststellen van oorzaken. Naar aanleiding van het onderzoek helpen we je oorzaken vast te stellen die tot verzuim binnen jouw bedrijf leiden. Heeft verzuim bijvoorbeeld te maken met werkdruk? Of met andere arbeidsomstandigheden binnen jouw bedrijf? Je kunt daarbij gebruik maken van bijvoorbeeld een werkplekonderzoek. Dan wordt er gekeken of de werkomgeving, de werkplek of de werkhouding van je medewerker mogelijk de oorzaak is van gezondheidsklachten.
  3. Het uitwerken van oplossingen. De volgende stap is het uitwerken van oplossingen. Welke stappen kun je binnen je bedrijf zetten om het verzuim omlaag te brengen? Wij denken graag me je mee.
  4. Evalueren van de oplossingen. Wij adviseren om na bijvoorbeeld 6 maanden een 1e evaluatie te houden. Heeft de gekozen oplossing effect gehad of moet er bijgestuurd worden? Aan de hand van de resultaten van de evaluatie bepaal je de aanpak voor de volgende periode.