Druk, maar toch bewegen

Voor jou als ondernemer is genoeg bewegen extra belangrijk. Beweeg je te weinig, dan vergroot je de kans dat je uitvalt. En dat wil je natuurlijk niet. Want ben jij niet fit, dan is je bedrijf dat ook niet. Maar als ondernemer ben je ook druk en heb je misschien geen tijd om 2 uur vrij te maken voor de sportschool. Hoe kom je dan toch aan genoeg beweging op een dag? We laten je zien dat meer bewegen eigenlijk simpel is. En raak je toch arbeidsongeschikt? Dan profiteer je van een AOV op maat voor jou. Zo ben je verzekerd van inkomen wanneer je (even) niet kunt werken door ziekte of een ongeval. 

Ondernemer Lotte heeft weinig tijd, maar wil meer bewegen

Lotte wil meer bewegen, maar vindt dat lastig. Een dag heeft maar 24 uur en als ondernemer verkiest ze de opdrachtgever boven zichzelf. Dat terwijl investeren in jezelf misschien nog wel belangrijker is. Ze voelt zich minder fit en heeft last van die inkakmomenten in de middag… herkenbaar? Lotte baalt daarvan en wil meer in beweging komen tijdens haar werkdag, zonder veel tijd kwijt te zijn aan sport. Personal trainer Tom geeft nuttige tips!

Zitten mag, zolang je genoeg beweegt

Is zitten het nieuwe roken? Nee. Zitten is niet erg, zolang je 60 tot 75 minuten actief bent op een dag. Denk daarbij aan fietsen of stevig doorwandelen. Als ondernemer ben je druk, maar wil je wel een beetje fit blijven. Dus moet je creatief omgaan met je tijd. Gelukkig is meer bewegen ontzettend simpel. Hoe? Dagelijks sta je voor tal van kleine keuzes. Je hoeft alleen het juiste te kiezen. Gratis, gezond en niet tijdrovend. 

Alle kleine, letterlijke stappen hebben namelijk samen een grote impact. Begin met één gezonde keuze (zoals de trap pakken) en houd dat een tijd vol. Vervolgens voeg je er een gezonde keuze aan toe. Hieronder hebben we wat gezondere keuzes voor je op een rijtje gezet. Bij elkaar opgeteld ga je dan meer bewegen en wordt het onderdeel van je dagelijkse routine. En als iets een gewoonte wordt, kost het minder moeite, toch?


Je dagelijkse routine aanpassen: 10 gezondere keuzes

Jouw drukke werkdag zit vol beslismomenten. Ga voor die gezondere keuze!

#1 Met de klant aan tafel een stukje wandelen
Wandelen is gezonder dan zitten, dat weten we nu wel. Maar het heeft een extra voordeel. Face-to-face tegenover elkaar aan tafel spreken mensen zich minder makkelijk en snel uit. Wandelend loop je naast elkaar en voelen mensen zich vrijer om zich eerlijk uit te spreken. 

#2 Blijf zitten doortrappen achter je bureau!
Ook als je zit vanachter je bureau, kun je bloed door je lichaam blijven pompen. Overweeg een ‘deskbike’ (bureaufiets) en fiets een paar kilometer extra terwijl je mailtjes beantwoordt. 

#3 Met de auto fiets naar je werk
Van Groningen naar Amsterdam is wat ver, maar voor 10 kilometer kun je best de fiets pakken. Toch met de bus, metro of tram? Stap een halte eerder uit en loop een stukje verder naar je werk. Bovendien sla je twee vliegen in één klap: je reistijd is meteen de tijd dat je sport. Hoef je ’s avonds niet meer op de hometrainer. 

Zo zijn er ook wat kortere beweegmomenten (rustig tot matig) op een dag, zoals:

#4 De lift trap pakken
Traplopen is een hele goede manier om te bewegen. En ben je bang hijgend en bezweet bij die klant aan te komen? Rustig die treden pakken werkt ook :)

#5 Tijdens de vergadering zitten staan
Als je een kort overleg hebt, kies dan voor een statafel. Dan voer je actiever een gesprek en voel je je na afloop ook energieker. 

#6 Tijdens het bellen zitten lopen
Maak van het belletje een sportieve onderbreking. Je belt regelmatig op een dag dus ben je ook zeker van vaste momenten waarop je kunt bewegen.

#7 Mijn koffie krijg ik aangeboden haal ik zelf
“Wil je koffie?” – “Nee, dank je. Ik haal zelf wel even.” Zeg dit een paar keer per dag en je hebt weer wat gezonde meters te pakken! 

#8 Het toilet om de hoek iets verder pakken
Eén ding weet je zeker, een sanitaire stop is een paar keer per dag nodig. Werk je thuis? Pak de trap. En als je meerdere toiletten op kantoor hebt, neem dan de wc verder weg. Drink ook genoeg water: gezond én je moet er vaak van plassen. 

#9 Achter mijn computer zit ik stil doe ik bureaublad-yoga
Je wilt natuurlijk geen RSI oplopen, dus strek regelmatig je armen en schouders. En als je dan toch die micro-pauze pakt, strek gelijk even je benen. 

#10 Pakketjes laten bezorgen zelf ophalen
Tegenwoordig is het zo makkelijk om boodschappen of pakketjes te laten bezorgen, maar afleveren bij de supermarkt kan vaak ook. Heb je weer een ‘beweegmomentje’ en hoef je ook niet bij de buren aan te bellen.

Het proberen waard, toch?

De beste AOV in de markt als je uitvalt
Raak je toch arbeidsongeschikt? Dan profiteer je van een AOV op maat voor jou. Zo ben je verzekerd van inkomen wanneer je (even) niet kunt werken door ziekte of een ongeval. Je kunt bijvoorbeeld kiezen voor een uitkeringsperiode van 2 of 5 jaar, omdat je denkt dat je er na die tijd weer bovenop bent. Maar een uitkering tot je 67e kan natuurlijk ook.