Verminderen van kort verzuim

Verminder verzuim met een goed verzuimprotocol

Geplaatst op 11 oktober 2018

Ongeveer 15% van de verzuimkosten in Nederland wordt veroorzaakt door kort verzuim, oftewel ziekmeldingen van 7 dagen of minder. Flinke cijfers dus. Het terugdringen van kort verzuim kan je dus veel winst op leveren. Niet alleen omdat je minder verzuimkosten hebt, maar ook omdat je bedrijf op volle kracht door kan blijven draaien.

Joost Geluk, onze re-integratieadviseur, vertelt je in onderstaand filmpje hoe je als bedrijf om kunt gaan met kort verzuim.
En wil je weten hoe je direct aan de slag kunt met het terugdringen van verzuim? Lees dan hieronder zijn tips voor het opstellen van een verzuimprotocol.

 

Een goed verzuimprotocol kan helpen bij het terugdringen van (kort) verzuim in je bedrijf. Met een protocol kun je het voor je medewerkers duidelijk maken wat zij precies moeten doen als zij ziek zijn, maar ook wat medewerkers van jóu kunnen verwachten. Peter hebben wij bijvoorbeeld geholpen met het opstellen hiervan en zo zijn er nog een hoop werkgevers die wij hierbij begeleiden. Wil je alvast zelf aan de slag? Dan lees je hieronder de belangrijkste punten waar je verzuimprotocol uit moet bestaan:

1. Het ziekmelden
Je zou denken dat ziekmelden niet heel ingewikkeld hoeft te zijn, maar duidelijkheid rondom het ziekmelden is belangrijker dan je denkt. Het is belangrijk om allereerst afspraken te maken over waar en wanneer een medewerker zich ziekmeldt. Maar bespreek ook direct bij het ziekmelden hoe lang hij/zij verwacht ziek te zijn, welke werkzaamheden wel nog mogelijk zijn en hoe jij als werkgever kan helpen om te zorgen dat de medewerker weer snel aan de slag kan.

2. Bereikbaarheid van je medewerker
Geef aan wanneer je medewerker bereikbaar moet zijn voor contact met jou of met de arbodienst of bedrijfsarts. En geef aan wat een medewerker moet doen als hij bijvoorbeeld voor zijn herstel bij een familielid gaat logeren.

3. Contact met de arbodienst of bedrijfsarts
Wanneer kan een medewerker een telefoontje van de arbodienst of bedrijfsarts verwachten? En wat kan een medewerker van zo’n gesprek verwachten? Neem dit soort zaken door met de medewerker zodat de medewerker voorbereid is en gerust het gesprek aan kan gaan. Ook neem je in je verzuimprotocol op wanneer de bedrijfsarts de medewerker kan oproepen voor een medisch onderzoek.

4. Contact tussen jou en je medewerker
Bespreek met de medewerker hoe vaak en op welke manier het contact tussen jou en je medewerker plaatsvindt en wat je wil bespreken tijdens deze gesprekken. Maak hier ook vaste afspraken van in de agenda, zodat er geen onduidelijkheid of ruis ontstaat tussen jou en de medewerker.

5. Probleemanalyse en plan van aanpak
Als je medewerker langer ziek blijft, dan stelt de bedrijfsarts een probleemanalyse op en moet er een plan van aanpak opgesteld worden. Alles is erop gericht om er samen met de medewerker voor te zorgen, dat hij snel weer aan de slag gaat.

6. Sancties en klachten
In je verzuimprotocol neem je ook op wat er gebeurt als een medewerker zich niet de afspraken van het protocol houdt of niet voldoende meewerkt aan zijn herstel. Maar ook wat een medewerker kan doen als hij klachten heeft over bijvoorbeeld de arbodienst of bedrijfsarts.

Meer weten over verminderen van kort verzuim?

Een verzuimprotocol kan een goede eerste stap zijn in het verminderen van kortverzuim. Maar wij kunnen je natuurlijk op veel meer gebieden helpen en daarom hebben wij een aantal praktische tips voor je.

Werkgeverschap