Trap versus roltrap?

Geplaatst op 16 november 2017

“Zitten is het nieuwe roken”, een zin die je steeds vaker hoort. Veel mensen hebben tegenwoordig een zittend beroep, bijvoorbeeld op kantoor maar ook in de auto of vrachtauto. Na een uur of 8 te hebben gewerkt verplaatsen we onszelf richting de bank voor nog een paar uurtjes televisie of ‘smartphonen’. Voor je het weet is de dag voorbij en heb je amper bewogen. Herkenbaar?

We weten allemaal dat bewegen gezond is. Maar wat nog niet iedereen weet, is dat een half uurtje per dag al voldoende is! We hebben het nu niet over een half uur intensief hardlopen, voetballen, hockeyen of tafeltennissen. Uit onderzoek is namelijk gebleken dat een half uurtje wandelen al voldoende is! Dit doet een half uur wandelen bijvoorbeeld met je gezondheid:

  • Het verlaagt de bloeddruk en het cholesterolgehalte in het bloed
  • 58% lagere kans op diabetes type 2
  • 30 % lagere kans op stress en depressieve gevoelens 
  • 50% lagere kans op angststoornissen 
  • Beste medicijn tegen vermoeidheid 

Om zowel lichamelijk als geestelijk gezond te blijven is het dus belangrijk om meer te bewegen. Probeer dus wat vaker de trap te nemen tijdens je werkdag, of haal een extra rondje koffie voor je collega's. Zijn die ook weer blij! Zorg in elk geval dat je 30 minuten per dag beweegt, en dan heb je nog 23,5 uur over om te zitten! 

Zorg