Goed slapen is belangrijk

Slaaptips voor werkgevers

Geplaatst op 5 maart 2019

Wie beter slaapt, presteert beter en dat is goed voor de bedrijfsvoering. Uitgeruste medewerkers zijn socialer, hebben minder vaak ruzie en vertonen minder ongewenst gedrag. Dat blijkt uit onderzoek. Maar hoe zorg je er als werkgever voor dat je medewerkers uitgeslapen zijn?

Je kunt moeilijk je medewerkers om tien uur ’s avonds instoppen, voorlezen en hun smartphone afpakken. Wel kun je als werkgever op andere manieren stimuleren dat je personeel voldoende slaap krijgt.

8 tips om je medewerkers beter te laten slapen:

Tip 1: Beperk werkuren

Maak duidelijke afspraken over werkuren en blokkeer het e-mailsysteem na 22.00 uur ’s avonds.

Tip 2: Geef ruimte om de dag af te sluiten

Bied je medewerkers de ruimte om de dag af te sluiten met een ‘afkickkwartiertje’: 15 minuten aan het einde van de dag om de zaken uit het hoofd op papier te zetten, zodat werk op werk blijft.

Tip 3: Houd een onderzoek onder je medewerkers

Voor snel inzicht in de gezondheid van je werknemers, kun je bij je arbodienst een Preventief medisch onderzoek (ePMO) laten uitvoeren. Door je medewerkers een online vragenlijst te laten invullen, anoniem uiteraard, kom je te weten waar jouw medewerkers wakker van liggen.

Tip 4: Geef je medewerkers een activity tracker

Deel een activity tracker uit onder je personeel waarop ze hun eigen slaappatronen kunnen bijhouden.

Tip 5: Organiseer een slaapevent

Organiseer een event over slaap voor je medewerkers en nodig een deskundige uit op slaapgebied.

Tip 6: Wees soepel in de werktijden

Je hebt ochtend- en avondmensen. De één is 's ochtendsvroeg op zijn best, de ander wat later op de dag. Moeten de avondmensen echt per se aanwezig zijn bij die vergadering om half 9? Ze zitten je waarschijnlijk alleen maar gapend aan te staren.

Tip 7: Geef een kwartier extra pauze

Alleen de lunchpauze is niet genoeg om het maximale uit je personeel te halen. Tijdens de laatste uren van de werkdag is de energie vaak een beetje op en de productie minimaal. Het is niet voor niks dat ze in sommige Scandinavische landen al zijn overgestapt op een 6 uur durende werkdag. Een kwartiertje pauze, en dan écht pauze (telefoon weg, ogen dicht en even nergens aan denken), doet wonderen. Het verhoogt de productiviteit met 40 procent.

Tip 8: Maak slaaptekort bespreekbaar

Als je griep hebt, blijf je thuis. Als je chronisch te weinig slaapt pakt, moet je maar blijven doorgaan. Want te weinig slaap is geen reden om thuis te blijven, toch? 'Niet zo aanstellen', krijg je dan te horen. Is slaaptekort bij jou op kantoor wel bespreekbaar?

Het is natuurlijk belangrijk dat je zelf het goede voorbeeld geeft. Dus mail/bel/app je medewerkers en klanten niet meer ‘s avonds en ga op tijd naar bed. Beweeg voldoende en let op wat je eet en drinkt. Liever geen suikers, sterke koffie of alcohol in de avonduren. Dat is voor jou ook beter met het oog op je eigen duurzame inzetbaarheid.

 

Werkgeverschap