Ga naar de hoofdinhoud
Home Pesten op het werk
Collega's roddelend over medecollega

Pesten op het werk

19 april 2021
Dat er gepest wordt op het schoolplein, dat weten we allemaal. Maar dat ook volwassenen zich er schuldig aan maken, dat is lang niet bij iedereen bekend. Ruim een kwart van de werknemers is weleens gepest door een leidinggevende of collega. Weet jij hoe dat binnen jouw bedrijf zit?
Pesten op de werkvloer

Bij Evert Bakker, eigenaar van een administratiekantoor, werd een medewerker flink gepest en meldde zich uiteindelijk ziek. Lees hier zijn verhaal:

“Op mijn kantoor werken 15 medewerkers. Een jaar of twee geleden kreeg ik te maken met pesten op de werkvloer. Ik had helemaal niet door dat er onderling wat speelde. Er werden vaak harde grappen gemaakt, maar dat het altijd op één persoon gericht was, was mij niet opgevallen. Totdat deze medewerker zich ziek meldde en ik van de arbo-arts te horen kreeg wat er speelde. Ik baal ervan dat ik het niet eerder gesignaleerd heb, en dat mijn medewerker niet de vrijheid voelde om het bij mij aan te kaarten. Dan had ik eerder in kunnen grijpen. Deze medewerker is lang uit de roulatie geweest en heeft er uiteindelijk voor gekozen om een andere baan te zoeken. Erg jammer allemaal!”

Hoe herken je pesten in jouw bedrijf?
Als werkgever wil je voorkomen dat je te maken krijgt met een situatie zoals die van Evert. Want, naast dat het heel vervelend is voor je medewerker, kan het jouw bedrijf ook veel geld kosten als een medewerker zich ziek meldt omdat hij gepest wordt. Maar hoe herken je pesten binnen jouw bedrijf? En wat is pesten eigenlijk precies? Een aantal voorbeelden:
1. Negeren en buitensluiten
De medewerker wordt niet betrokken in een gesprek, niet meegevraagd met de lunch of met afdelingsuitjes.
2. Intimideren en belachelijk maken
De medewerker is altijd het mikpunt van spot. De grapjes in het team gaan altijd ten koste van dezelfde medewerker. Als de ‘grappen’ over bijvoorbeeld afkomst, geloof of huidskleur gaan, dan spreken we zelfs van discriminatie.
3. Roddelen
Achter zijn rug om wordt er gekletst over de medewerker. Vaak weet de medewerker niet waar het over gaat, maar voelt wel dat er over hem gepraat wordt.
4. Bedreiging en lichamelijk geweld
Soms gaat pesten zover dat er lichamelijk geweld gebruikt wordt. De medewerker wordt geduwd of geslagen of er wordt gedreigd om hem of zijn gezin iets aan te doen. Dit geeft een groot gevoel van onveiligheid en heeft een grote impact op een medewerker.
Wat kun je als werkgever doen?
Kun je pesten helemaal voorkomen? Waarschijnlijk niet. Dus wees alert op pestgedrag binnen jouw bedrijf. Zodat je eerder kunt ingrijpen en kunt voorkomen dat je medewerkers zich ziek melden. 

Meer verhalen over Werkgeverschap

Pesten op het werk
{ "dialog": { "homeItemId" : "42fdf1c1-a8f6-43d1-9dec-ce9c9b829900", "urlChat" : "/api/dialog/Chat/", "urlCM": "/api/dialog/Conversation/", "urlCMReporting": "", "tokenApiEndPoint": "/api/token/get", "feedbackDelay": 2000, "feedbackDelayExtended": 60000, "greeting": [ "\u003cspan style=\"background-color: #ffffff; color: #2a292e;\"\u003eGoedenavond, welkom bij a.s.r.\u003c/span\u003e", "\u003cspan style=\"background-color: #ffffff; color: #2a292e;\"\u003eStel ons hieronder je vraag. We helpen je graag verder\u003c/span\u003e" ], "regEx": "^[A-Za-z0-9'`‘’\\xC0-\\xD6\\xD8-\\xF6\\xF8-\\xFF!@#$^&()_+/|€,\\.\\-\\s]{0,200}$", "readMore": "Lees meer", "initInputPlaceholder": "Typ je vraag in een paar woorden", "inputPlaceholder": "Typ een reactie of andere vraag", "buttonText": "versturen", "agentDisconnected": "Onze medewerker heeft de chat afgesloten.", "startChat": "Je chat nu met een a.s.r. medewerker", "subjectPrefix": "conversatiestarter", "chatGroupIsOpen": {"KS_HD_C_MIJNASR":false,"PEN_C_IDV2":true,"SCH_Pcl_C_AVP_ASRNL":false,"SCH_Pcl_C_REIS_ASRNL":false,"SCH_Pac_C_ASRNL":false,"SCH_Pdb_C_ASRNL":false,"SCH_Pcl_C_VERKEER_ASRNL":false,"SCH_Pcl_C_BRAND_ASRNL":true,"ARD_C_DB":false,"ARD_C_KLANTADVIES":false}, "occupiedMessage": "Oeps, al onze medewerkers zijn in gesprek. Een moment geduld alsjeblieft", "promptTitle": "Chat sluiten?", "promptText": "Weet je zeker dat je de chat wilt afsluiten?", "Yes": "Ja", "No": "Nee", "chatAvailable": "Chat met ons", "chatOccupied": "De chat is tijdelijk bezet", "chatOff": "De chat is nu gesloten", "subjects": [ { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/verzekering-afsluiten.svg", "title": "Product afsluiten", "chatMessage": "Product afsluiten", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/schade-melden.svg", "title": "Schade melden", "chatMessage": "Schade melden", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/gegevens-wijzigen.svg", "title": "Gegevens wijzigen", "chatMessage": "Gegevens wijzigen", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/fondsen-en-koersen-informatie.svg", "title": "Fondsen en koersen", "chatMessage": "Fondsen en koersen", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/contact.svg", "title": "Contact opnemen", "chatMessage": "Contact opnemen", "variantA": true, "variantB": true } ] } } { "dialogErrorModals": { "firstModal": { "message": "Er is helaas een storing. Onze chatbot loopt vast. Klik op vernieuwen om het nog een keer te proberen. Je gesprek blijft bewaard.", "primaryBtn": { "text": "Vernieuwen" } }, "secondModal": { "message": "Helaas, de storing is er niet mee verholpen. Probeer het later op de dag nog een keer of vul het contactformulier in.", "primaryBtn": { "text": "Naar contactformulier", "href": "/contact" }, "secondaryBtn": { "text": "Melding sluiten" } } } }