Opgebrand voor je 30e?

Geplaatst op 22 november 2017

Het enge aan een burn-out is dat de meeste mensen die ermee te maken gehad hebben zich van tevoren helemaal niet bewust waren dat ze blijkbaar roofbouw op hun lijf pleegden. Het overvalt je meestal zomaar. 1 op de 7 werknemers had volgens TNO en het CBS in 2016 last van burn-out klachten. Vooral onder millennials zijn er tegenwoordig veel burn-outs.

Hoe komt dat?
In de media zijn steeds meer berichten over de toename van burn-outs onder millennials (tussen 1980 en 2000 geborenen). Hoe komt dat? Psycholoog, Thijs Launspach, legde in een college van de Universiteit van Nederland uit waardoor veel millennials last krijgen van een burn-out.


Waarom millennials?

  • Millennials zijn heel individualistisch opgevoed. Ze zien zichzelf als verantwoordelijk voor al het geluk en succes in hun leven. Daar tegenover staat dat als iets niet lukt, ze de schuld ook volledig bij zichzelf zoeken.
  • Millennials hebben de mentaliteit van ‘als je maar je best doet, kun je alles worden wat je wilt.’ Helaas is dat niet altijd de realiteit. Hierdoor heeft een millennial het gevoel dat hij faalt, ten opzicht van zijn eigen verwachtingen. Het gevolg: stress.
  • Opvallend in het verhaal van Thijs Launspach is de rol van social media: we kijken naar elkaar om te bepalen hoe succesvol we zijn in het leven. Het beeld op social media is alleen veel optimistischer dan de werkelijkheid. Hierdoor creëren we een onrealistisch hoog verwachtingspatroon voor onszelf.

Wat is een burn-out eigenlijk?
Een burn-out is een uitputtingsreactie van lichaam en geest. Hierbij denken veel mensen direct aan stress door het werk, maar de oorzaak hoeft lang niet altijd in het werk gezocht te worden. De uitputting uit zich bij iedereen anders, maar het gaat altijd om stressklachten die niet meer te negeren zijn. Deze klachten gaan je leven beheersen.

Voorbeelden van klachten: 
Concentratieproblemen, angstklachten, stemmingswisselingen, een opgejaagd gevoel hebben, lusteloosheid, vermoeidheid, slapeloosheid, nek- en schouderklachten, buikklachten, hoofdpijn, spierpijn of tintelingen, et cetera.

Voorkomen?
Aangezien de meeste mensen met een burn-out aangeven dat ze volledig verrast werden, is het lastig om een dreigende burn-out af te wenden. Hou het lijstje met stress-signalen in de gaten. En daarbij: preventief extra bewegen, gezond eten en drinken en voldoende slapen zijn maatregelen die sowieso geen kwaad kunnen! 

Tip: kijk ook een op Stresscentrum.nl

Zorg