Mindfullness

Kom van je stress af met mindfulness

Geplaatst op 5 december 2017

We weten vaak goed waar onze stress vandaan komt. Te hard werken, te druk in onze privé-tijd, met te veel dingen tegelijk bezig zijn… Maar hoe kunnen we stress verminderen of hoe leren we hoe we beter met stress om kunnen gaan? De laatste jaren is mindfulness enorm in populariteit toegenomen.

Wat is mindfulness?
Mindfulness gaat over de kunst aanwezig te zijn in het hier en nu. Je stuurt je aandacht, waardoor je afstand neemt van de gedachten in je hoofd. Je kunt je beter concentreren en je ontspant makkelijker.

Het ontstaan van mindfulness
Mindfulness is ontstaan vanuit een combinatie van het gedachtengoed vanuit het Boeddhisme van 2500 jaar geleden en inzichten vanuit de recentere Westerse psychologie. Eind jaren 70 heeft de Amerikaan Jon Kabat-Zinn de mindfulness-training ontwikkeld. In het ziekenhuis waar hij werkte, zag hij veel chronisch-zieke patiënten, die te horen kregen, dat ze maar moesten 'leren leven' met hun klachten. Maar niemand kon ze vertellen hoe. De mindfulnesstraining van Jon Kabat-Zinn hielp deze patiënten om te leren gaan met hun ziekte. De training bestaat dus al meer dan 40 jaar en is (wetenschappelijk) bewezen effectief gebleken.

Wat leer je op een mindfulness-training?
Je leert om je bewust te worden van je patronen van denken en doen die stress veroorzaken. De bewustwording geeft je de ruimte om er anders mee om te leren gaan. Je leert hoe je met je gedachten in het hier en nu kunt zijn (en niet in het verleden of de toekomst) en hoe je automatische handelingen vervangt door bewuste handelingen. Zo leer je te ontspannen en meer te genieten.

De belangrijkste resultaten van mindfulnesstraining

  • Je bent je meer bewust en hebt meer inzicht in je gedachtenpatronen, je reacties, je emoties en je gemoedstoestanden 
  • Je kunt makkelijker afstand nemen van je problemen
  • Je geniet bewuster en intenser
  • Je kunt je beter concentreren
  • Je hebt meer energie 
  • Je hebt minder stress

Is mindfulness iets voor jou?
Als je eerst eens wilt onderzoeken of mindfulness wel wat voor je is, kun je een eenmalige workshop volgen.  In ongeveer 2 uur leer je wat de principes zijn van mindfulness zijn en hoe het precies werkt. Wil je er mee doorgaan, dan kun je je inschrijven voor een echte training. De meeste trainingen duren ongeveer 8 weken. Op www.vmbn.nl vind je een overzicht van de trainers bij jou in de buurt. Je kunt een mindfulness-training ook online volgen of je kunt een handige mindfulness-app downloaden. 

De Amersfoortse betaalt mee
Ook verzekeraars geloven in het nut van mindfulnesstrainingen. Heb je een uitgebreide aanvullende verzekering bij De Amersfoortse? Dan ontvang je een vergoeding van maximaal € 100,-. Voor klanten met een Doorgaanverzekering geldt een nog ruimere vergoeding. Overleg even vooraf met ons of de training die jij uitgekozen hebt, door ons vergoed wordt.


 

 

Zorg