Ga naar de hoofdinhoud
Home Verminderen van kort verzuim
pesroon zit ziek thuis en snuit neus in zakdoek

Verminderen van kort verzuim

19 april 2021
“Zeg wat je doet en doe wat je zegt”. Dat is het motto van Peter Janneman van dialysecentrum Diapriva als het gaat om het terugdringen van verzuim binnen zijn bedrijf. In het afgelopen jaar is het Peter gelukt om het ziekteverzuim binnen Diapriva omlaag te brengen van ca. 15% naar ca. 4%. Wil je weten hoe hij dat voor elkaar gekregen heeft? Bekijk het fimpje van Peter en lees zijn tips.
Tip 1: Ga het gesprek aan

Ga het gesprek aan en bespreek het verzuim met je medewerkers. Maak iedereen bewust van de gevolgen van verzuim. En maak hen duidelijk dat als een medewerker zich ziek meldt, dat dat direct gevolgen heeft voor zijn collega’s.

Tip 2: Verhoog de drempel voor ziekmelden

Maak het je medewerkers niet te makkelijk om zich ziek te melden. Een mailtje naar een collega is natuurlijk zo gestuurd. Regel het zo dat je medewerkers zich bij jou of bij hun leidinggevende ziek moeten melden.

Tip 3: Stel vragen

Als een medewerker zich ziek meldt, mag je niet vragen wat hij mankeert. Maar je mag wel vragen hoe lang hij denkt dat zijn ziekte gaat duren. En of er misschien werk is dat hij wel kan doen.

Tip 4: Schakel je arbodienst in

Je arbodienst kan je helpen om je verzuim omlaag te brengen. Je kunt hen bijvoorbeeld inschakelen als je een ziekmelding niet vertrouwt. De bedrijfsarts kan de medewerker dan op hun spreekuur oproepen.

Tip 5: Beloon goed gedrag

Als het gelukt is om het verzuim binnen jouw bedrijf omlaag te brengen, laat je medewerkers dan meeprofiteren. Beloon je medewerkers met een leuk uitje of met een gezellige afdelingsborrel.

Peter is heel trots dat het hem samen met zijn medewerkers gelukt is om het verzuim binnen Diapriva om laag te brengen. En hij is ervan overtuigd dat ook het werkplezier van zijn medewerkers is toegenomen. Een hoog verzuim betekent immers ook een hoge werkdruk voor de collega’s die wel aan het werk zijn. En dat is nu verleden tijd.

Hoe start je met het verminderen van verzuim?

Ben je net als Peter bezig met het verminderen van verzuim in jouw bedrijf? Maar weet je niet zo goed waar je nu moet starten? Wij staan voor je klaar om je te helpen. Zo vertelt onze expert Joost je hoe je samen met je medewerkers het verzuim kunt verminderen en geeft hij praktische tips voor het opstellen van een verzuimprotocol. Maar wij geven je ook alle informatie over wat verzuim is en wat a.s.r. voor jou kan betekenen.


Meer verhalen over Werkgeverschap

{ "dialog": { "homeItemId" : "42fdf1c1-a8f6-43d1-9dec-ce9c9b829900", "urlChat" : "/api/dialog/Chat/", "urlCM": "/api/dialog/Conversation/", "urlCMReporting": "", "tokenApiEndPoint": "/api/token/get", "feedbackDelay": 2000, "feedbackDelayExtended": 60000, "greeting": [ "\u003cspan style=\"background-color: #ffffff; color: #2a292e;\"\u003eGoedenavond, welkom bij a.s.r.\u003c/span\u003e", "\u003cspan style=\"background-color: #ffffff; color: #2a292e;\"\u003eStel ons hieronder je vraag. We helpen je graag verder\u003c/span\u003e" ], "regEx": "^[A-Za-z0-9'`‘’\\xC0-\\xD6\\xD8-\\xF6\\xF8-\\xFF!@#$^&()_+/|€,\\.\\-\\s]{0,200}$", "readMore": "Lees meer", "initInputPlaceholder": "Typ je vraag in een paar woorden", "inputPlaceholder": "Typ een reactie of andere vraag", "buttonText": "versturen", "agentDisconnected": "Onze medewerker heeft de chat afgesloten.", "startChat": "Je chat nu met een a.s.r. medewerker", "subjectPrefix": "conversatiestarter", "chatGroupIsOpen": {"KS_HD_C_MIJNASR":false,"PEN_C_IDV2":false,"SCH_Pcl_C_AVP_ASRNL":false,"SCH_Pcl_C_REIS_ASRNL":false,"SCH_Pac_C_ASRNL":false,"SCH_Pdb_C_ASRNL":false,"SCH_Pcl_C_VERKEER_ASRNL":false,"SCH_Pcl_C_BRAND_ASRNL":false,"ARD_C_DB":false,"ARD_C_KLANTADVIES":false}, "occupiedMessage": "Oeps, al onze medewerkers zijn in gesprek. Een moment geduld alsjeblieft", "promptTitle": "Chat sluiten?", "promptText": "Weet je zeker dat je de chat wilt afsluiten?", "Yes": "Ja", "No": "Nee", "chatAvailable": "Chat met ons", "chatOccupied": "De chat is tijdelijk bezet", "chatOff": "De chat is nu gesloten", "subjects": [ { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/verzekering-afsluiten.svg", "title": "Product afsluiten", "chatMessage": "Product afsluiten", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/schade-melden.svg", "title": "Schade melden", "chatMessage": "Schade melden", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/gegevens-wijzigen.svg", "title": "Gegevens wijzigen", "chatMessage": "Gegevens wijzigen", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/fondsen-en-koersen-informatie.svg", "title": "Fondsen en koersen", "chatMessage": "Fondsen en koersen", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/contact.svg", "title": "Contact opnemen", "chatMessage": "Contact opnemen", "variantA": true, "variantB": true } ] } } { "dialogErrorModals": { "firstModal": { "message": "Er is helaas een storing. Onze chatbot loopt vast. Klik op vernieuwen om het nog een keer te proberen. Je gesprek blijft bewaard.", "primaryBtn": { "text": "Vernieuwen" } }, "secondModal": { "message": "Helaas, de storing is er niet mee verholpen. Probeer het later op de dag nog een keer of vul het contactformulier in.", "primaryBtn": { "text": "Naar contactformulier", "href": "/contact" }, "secondaryBtn": { "text": "Melding sluiten" } } } }