Preventie

Houd de winterdip buiten de deur

Geplaatst op 24 oktober 2018

Hoe voel jij je in de winter? Merk je bijvoorbeeld dat je minder energie hebt? De vraag is hoe dat komt. En belangrijker nog: wat kun je eraan doen?

Oorzaken

Laten we eerst eens kijken naar de oorzaken. Hoe komt het nu dat je je in de wintermaanden soms lekker voelt? 

Donkerder = somberder
Ten eerste komt het doordat het langer donker is. De wereld ziet er minder vrolijk uit en dat kun je merken in je gemoedstoestand.

Zonlicht = vitamine D
Op die donkere winterdagen krijg je minder zonlicht op je huid. Hierdoor maak je minder vitamine D aan en dat is een belangrijke veroorzaker van je verminderde energie en grotere moeheid. 

Slecht weer = aanslag op weerstand
Daarbij zorgen de slechte weersomstandigheden zoals kou, regen, sneeuw, mist en een vochtige lucht ervoor dat je weerstand op de proef wordt gesteld. En hierdoor ben je sneller verkouden of ziek.

Tips

Nu we dit weten, is het ook al iets makkelijker om er iets aan te doen. Wij hebben een paar tips om een winterdip buiten de deur te houden:

Licht in huis

Zorg ervoor dat je licht in je huis krijgt. Overdag, door je gordijnen zo ver mogelijk open te doen en planten voor je ramen zoveel mogelijk  te snoeien. En ’s avonds kun je je huis gezellig verlichten, met mooie lampen en kaarsen. Dit zorgt al voor wat minder somberheid tijdens de donkere dagen.

Ga naar buiten
Je moet je er soms even toe zetten om, als het koud en regenachtig is, toch naar buiten te gaan. Maar doe het toch! Maak in je pauze een ommetje, of ga in de ochtend al een relaxte wandeling maken. Lichaamsbeweging is goed voor een opgewekte stemming. Het zorgt voor aanmaak van endorfine, en dat zorgt voor een geluksgevoel. Daarnaast zorgt daglicht voor vitamines. Als je na zo’n frisse wandeling weer lekker warm binnenkomt, voel je je alsof je de hele wereld aan kunt.

Regelmatig slaapritme 
Goede nachtrust helpt je lichaam om je immuunsysteem gezond te houden. Een goede slaaproutine is goed voor lijf en ledematen. En draai je niet nog een keer om omdat je kamer te koud is. Sta op en begin aan je dag. Zo behoud je een gezond bioritme. 

Ga voor een goede wintermaaltijd
 Je lichaam kan wel wat extra groente gebruiken, dus maak eens een lekkere maaltijdsoep, met uien, wortelen, tomaten en aardappelen. Vergeet daarbij de kruiden zoals peper, thijm, peterselie en basilicum niet om het lekker op smaak te maken. Ook stamppotten zijn een goede manier om in de winter veel groenten binnen te krijgen. Die groenten helpen je om bijvoorbeeld een keelontsteking of griep buiten de deur te houden.

Ga voor citrus
Fruit en in het bijzonder citrusvruchten zijn erg nuttig om de winter gezond door te komen. Citrusvruchten bevatten veel vitamine C. Eet 's winters regelmatig een sinaasappel en strooi bijvoorbeeld lichtjes wat citroensap over visgerechten. Of pers een limoen uit in  warme muntthee 

Nog een laatste tip, die je de winter door helpt: plan je zomervakantie! De voorpret alleen al geeft genoeg energie om de winterdip weer even op afstand te houden.
Zorg