Hoe houden zzp'ers met zwaar werk een gezonde leefstijl vast in een drukke week?

Geplaatst op 28 augustus 2019

Gezond leven is één, gezond blijven leven is twee. Als je druk in de weer bent op de bouwplaats, in de keuken of met het zetten van ramen, beweeg je meer dan genoeg op een dag. Maar leef je ook gezond of kan je daar nog wel een steuntje bij in de rug gebruiken? We helpen je opweg met het aanmeten van een gezonde gewoontes.

Ontbijt altijd (en gezond!)

Dat ontbijten belangrijk is, hoeven we je niet uit te leggen. Maar ontbijt je wel gezond? Veel mensen ontbijten met (te) veel zoete dingen. Bijvoorbeeld sinaasappelsap met een witte boterham met hagelslag of jam. Lekker, alleen niet zo gezond. Door ‘s ochtends veel suiker tot je te nemen gaat je bloedsuikerspiegel snel omhoog. En dus ook weer naar beneden.

Deze pieken en dalen maken je moe, waardoor je al snel weer een hongergevoel te pakken hebt. Hierdoor heb je de hele dag zin om te snaaien. Probeer daarom elke ochtend om bijvoorbeeld volkorenbrood te eten met (pinda)kaas en een glas melk. Simpel, maar vol met voedingsstoffen die de honger weghouden.

 

Ritme: een beetje regelmaat kan geen kwaad


Zo simpel kan het soms zijn. Een gezonde leefstijl is vooral structuur aanbrengen in je week. Dat geldt bijvoorbeeld voor gezond koken. Houd er gewoon elke dag een half uur tot uurtje rekening mee. En ga elke avond om dezelfde tijd naar bed, je zal zien dat je op den duur veel sneller en dieper in slaap valt! En daar ga je dan weer veel harder van werken.

Ben je trouwens op zoek naar een simpele methode om gewicht te verliezen? Drink elke dag 2 liter water en slaap 7,5 uur per nacht. Hierdoor heb je minder vaak honger, doordat je lichaam meer insuline aanmaakt. Hierdoor worden meer overtollige suikers in je lichaam verwerkt.

 

Rustaagh! Plan hersteldagen in


De hele week fysiek zwaar werk leveren, gaat je niet in de koude kleren zitten. Sterker nog: je zou het topsport kunnen noemen. Plan daarom net als topsporters ook je hersteldagen in als je doordeweeks ook nog sport.

Een vuistregel hiervoor is: na een rustige training, doe één dag erop rustig aan. Heb je een zware training achter de rug? Doe het dan twee dagen rustig aan.

 

Varieer in de keuken


Eén van de gezondste eetgewoonten die er is: variëren. Door de hele week door verschillende soorten gerechten op tafel te zetten, krijg je veel verschillende soorten voedingsstoffen binnen. Extra tip: vind je het moeilijk om elke dag een nieuw recept te bedenken? Je bent niet de enige. Integendeel. Download daarom eens een recepten-app, zo heb je elke dag nieuwe inspiratie voor in de keuken.

 

Weet jij al wat je vanaf morgen gaat toepassen?


Ondernemerschap