Hoe houden ondernemers een gezonde leefstijl vast tijdens een drukke week?

Geplaatst op 28 augustus 2019

Gezond leven is één, gezond blijven leven is twee. Je ziet het na elke jaarwisseling opnieuw. Iedereen sluit met de beste bedoelingen een abonnement op de sportschool af, gaat er 3 keer heen en betaalt vervolgens een paar maanden lang contributie voor niks. Met een gezonde leefstijl aanmeten gaat het net zo, hoe zorg je ervoor dat je het wél volhoudt? Met deze simpele vuistregels van ons (en wat discipline van jezelf) ben je over een paar maanden topfit! 

Ontbijt altijd

Goed ontbijten is heel belangrijk! Aan het begin van de dag heb je energie nodig om je goed te kunnen concentreren op je werk. Daarbij zet je door te ontbijten je spijsvertering ‘aan’. Hierdoor wordt het eten dat later op de dag binnenkomt beter verwerkt. Gevolg: personen die niet ontbijten, komen sneller aan dan mensen die de dag wél beginnen met een boterham of een bakje muesli.


En wat is een goed ontbijt? Door niet te veel zoete dingen te eten. Wanneer je ‘s ochtends veel zoete dingen eet, gaat je bloedsuikerspiegel veel omhoog en omlaag. Deze pieken en dalen zijn heel vermoeiend voor je lichaam. Een witte boterham met hagelslag bij het ontbijt zorgt voor een piek die je lichaam snel verwerkt. Na de piek volgt altijd een dal, waardoor je al snel weer een hongerig gevoel hebt. Daarbij zorgt een dal in je suikerspiegel dat je veel gaapt. Dat moet je niet hebben als je op acquisitie gaat!

Ritme: een beetje regelmaat kan geen kwaad

Zo simpel kan het soms zijn. Een gezonde leefstijl is vooral structuur aanbrengen in je week. Dus niet ineens na wekenlang niet sporten, 4 keer per week naar de sportschool gaan. Dat houd je twee weken vol en dan ga je alweer excuses zoeken om te netflixen. 


Zorg ervoor dat je 2 of 3 per week op een vast tijdstip gaat sporten. Dat geldt ook voor gezond koken. Blok er elke dag gewoon een half uur tot uurtje voor in je agenda. En ga elke avond om dezelfde tijd naar bed, je zal zien dat je op den duur veel sneller en dieper in slaap valt! 

Wees reëel: je hoeft geen Hulk of supermodel te worden

Een gezonde levensstijl betekent niet dat je een strak sixpack, dito triceps of een fotogeniek #fitgirlbody hoeft te hebben. Houd je doelstellingen reëel. Wie dankzij een regelmatig ritme genoeg beweegt, rust en gezond eet, krijgt vanzelf een goed lichaam. Die gespierde fitnessinstructeur in je sportschool is fulltime aan het sporten, die ga je echt niet evenaren. 


Heb je geen tijd om structureel naar de sportclub te gaan? Je hebt ook apps die je elke dag 7 minuten in het zweet laten werken. Iets is immers beter dan niks.


Oh, dit is trouwens de makkelijkste manier om af te vallen: drink 2 liter water op een dag en zorg dat je minimaal 7,5 uur per nacht slaapt. Je hebt dan minder vaak honger en je lichaam maakt hierdoor meer insuline aan, waardoor meer overtollige suikers worden verwerkt. 

Varieer: altijd maar hetzelfde gaat vervelen

Niks is zo slecht voor de motivatie als wanneer iets als een moetje begint te voelen. Dus op het moment dat je denkt: ‘Ik heb geen zin om in de gewichten te hangen vandaag’, ga dan eens wat anders doen! Een rondje rennen in de buitenlucht bijvoorbeeld. 


Gratis tip: tegenwoordig zijn er ook sportabonnementen waarmee je verschillende sporten kunt beoefenen. Ga dus ook eens naar een hot yogasessie of de boulderhal!


Dit geldt ook voor in de keuken: varieer! Als je een beetje bent vastgeroest in de maaltijden die je maakt, bestel dan eens maaltijdboxen waarbij de recepten voor je worden samengesteld. Een beetje inspiratie maakt het koken weer leuk.

Sta op: zitten is écht het nieuwe roken!

De gemiddelde werknemer in Nederland zit per dag 9 uur. Bij het ontbijt, in de auto, op werk, in de trein, bij het avondeten en op de bank voor de tv. Nu zullen ondernemers en zzp’ers hier wellicht iets minder last van hebben, maar zeg zelf: ook jij zit (te) veel op een dag. 


Door te zitten, verslappen je spieren, waardoor er verkeerde vetten in je bloed komen. Dit tast je stofwisseling aan. Zodra je opstaat, pompt je hart tien keer zoveel bloed rond. Gevolg: mensen die af en toe staan zijn (volgens verschillende studies) gelukkiger, productiever en energieker. 


Er wordt niet voor niks gezegd ‘zitten is het nieuwe roken’. Daarom wordt er op steeds meer kantoren gedaan aan staand werken. Alleen; niet elke zzp’er of ondernemer heeft een hoog bureau in huis. Probeer daarom gewoon elk half uur even te bewegen. Sta even op achter je laptop en loop een rondje. Zo houd je die spieren in beweging. 


Weet jij al wat je vanaf morgen gaat toepassen?

Ondernemerschap