Leiderschap

Hoe herken je een burn-out?

Geplaatst op 20 februari 2020

Een medewerker zit niet van de ene op de andere dag thuis met een burn-out. Vaak gaat daar een periode van stress en druk zijn aan vooraf. Maar niet iedereen die last heeft van stress eindigt ook met een burn-out. Het gaat pas echt verkeerd als de stress zich bij je medewerker steeds verder opbouwt en er geen periode van ontspanning meer tegenover staat. Je kunt als werkgever signalen herkennen als je medewerkers te veel belast zijn. Je leest ze hier.

Herken de signalen van een burn-out

1. Fysieke signalen
Je medewerker klaagt veel over bijvoorbeeld rugpijn, spierpijn of hoofdpijn.

2. Cognitieve signalen
Je medewerker ziet alleen maar beren op de weg, is het overzicht in zijn werk kwijt of kan moeilijker beslissingen nemen. Ook als je merkt dat een medewerker steeds meer fouten maakt, moet je alert zijn. Ook dat kan een signaal zijn dat hij teveel belast is.

3. Emotionele signalen
Je medewerker is wisselvallig, komt neerslachtig over of is snel geïrriteerd en tijdens vergaderingen schiet hij eerder uit zijn slof of wordt sneller boos.

4. Gedragssignalen
Je medewerker eet veel of juist weinig, slaapt veel of juist weinig, drinkt veel alcohol of gebruikt verdovende middelen.

Maak burn-out bespreekbaar

Niet alle signalen zijn voor jou als werkgever direct zichtbaar. Veel speelt zich natuurlijk ook af in het privé-leven van je medewerkers. Maak daarom regelmatig een praatje met je medewerkers. En niet alleen over het werk. Wees geïnteresseerd en toon waardering. En geef je medewerkers het gevoel dat ze bij je terecht kunnen. Het bespreekbaar maken van het onderwerp stress en burn-out helpt je om burn-out in je bedrijf te voorkomen.

Meer weten over burn-out?

Wil je meer lezen over burn-out? Bekijk dan onze informatiepagina over burn-out. Of vraag dan onze gratis whitepaper aan. Je leest daar meer over wat een burn-out is en hoe je het kunt voorkomen.

Werkgeverschap