Checklist: Hoe summerproof ben jij?

Goede nachtrust, hoe zorg je daarvoor?

Geplaatst op 13 september 2018

We realiseren ons vaak niet hoe belangrijk een goede nachtrust is. Door goed te slapen kun je bijvoorbeeld problemen makkelijker oplossen en voel je je gelukkiger en energieker.

Waarvoor is nachtrust zo goed?

  • Scherper en alerter tijdens de dag
    Door goed slapen word je alerter en scherper. Je kunt je beter concentreren, problemen eenvoudiger oplossen en makkelijker nieuwe informatie opnemen.
  • Vrolijker en positiever
    Door weinig slaap word je prikkelbaar en voel je je gespannen. Je kunt minder goed met tegenslag omgaan. Door goede nachtrust word je zorgelozer en vrolijker.
  • Een fittere uitstraling
    Door te weinig slaap krijg je donkere kringen om je ogen en een bleke huid. Door genoeg slaap ga je er vitaler uitzien.
  • Minder vaak ziek
    Mensen die goed slapen zijn minder vatbaar voor ziektes en herstellen sneller op het moment dat zij al ziek zijn. Dit komt omdat de hoeveelheid slaap een directe invloed heeft op het immuunsysteem.
  • Meer controle over je gewicht
    Een tekort aan slaap zorgt voor langzamere stofwisseling. Ook zorgt het voor productie van hormonen die aanzetten tot eten.

Hoe zorg je nu voor een betere nachtrust?

  • Zorg voor regelmaat
    Ga ’s avonds zoveel mogelijk op dezelfde tijd naar bed en sta ’s ochtends op hetzelfde tijdstip op. Door goed naar jezelf te luisteren en naar bed te gaan op het moment dat je ’s avonds moe wordt, zorg je ervoor dat je bioritme in balans raakt en dan functioneer je op je best!
  • Stel jezelf bij het opstaan 30 minuten bloot aan daglicht
    Of doe zoveel mogelijk kunstlicht aan als het buiten nog donker is. Hiermee zorg je ervoor dat je lichaam goed in het dagritme komt.
  • Zorg voor voldoende beweging overdag
    Bijvoorbeeld door een wandeling of oefeningen te doen (maar niet vlak voor het slapen gaan).
  • Gebruik zo min mogelijk alcohol en cafeïne
    Alcohol maakt je wel ontspannen, zodat je makkelijk inslaapt, maar zorgt ervoor dat je ’s nachts vaker wakker wordt.
  • Zorg voor een goed slaapritueel
    Bouw je dag rustig af in de laatste 20 minuten voordat je gaat slapen. Bijvoorbeeld door een glas linde- of kamillethee drinken voor ontspanning. Of wat te lezen, relaxen, of zachte muziek te luisteren.
  • Houd je slaapkamer fris
    Lucht je kamer regelmatig en zorg voor een temperatuur van rond de 16 tot 18 graden. En zorg er ’s nachts voor dat je kamer goed donker is.
  • Kijk niet continu naar de wekker als je ’s nachts wakker wordt.
    Door je te ergeren aan het feit dat je wakker bent, maak je het alleen maar moeilijker om weer in te slapen.
Zorg