Tips om echt goed te slapen

De 5 belangrijkste tips om écht goed te slapen

Geplaatst op 5 december 2018

Vanuit je bed nog even dat ene mailtje versturen of de klant nog even snel appen. Het lijkt onschuldig, maar je nachtrust wordt hier hevig door verstoord. Slapen doe je elke dag en daardoor bezuinig je er al snel op. Een uurtje minder slaap en een kop koffie extra in de ochtend lijken geen kwaad te kunnen, maar het tegenovergestelde is waar.

Zonder goede nachtrust werk je minder hard, gefocust en precies. Dus: hoe zorg je dat je niet ligt te woelen en te piekeren voordat je gaat slapen?

#1: zet die telefoon uit!

We zijn vast niet de eerste die het tegen je zeggen, maar in je bed nog mensen appen of het nieuws checken is funest voor je nachtrust. Door de prikkels en het ‘blauwe’ licht van je telefoon (of van je tv) wordt de aanmaak van het slaaphormoon melatonine geremd, en lig je dus wakker. In de ideale situatie heb je al je schermen een uur voordat je gaat slapen uitgezet.


#2: zorg voor een goede voorbereiding

Voorbereiden op slaap? Jazeker. Zorg ervoor dat er altijd een raam op een kiertje staat, de verwarming laag en je gordijnen dicht zijn. Zo is er genoeg zuurstof, komt je lichaam op de juiste temperatuur voor het slapen en wordt je niet wakker van het licht. Deze drie zaken zorgen ervoor dat je ‘waakhormonen’, de stofjes die ervoor zorgen dat je ook tijdens je slaap alert bent in geval van nood, in mindere mate worden aangemaakt. Zo slaap je lekkerder door.


#3: neem een warme douche

Voor je gevoel ben je misschien klaarwakker als je net de douche uitstapt, maar na een warme douche val je snel in slaap. Reden: je bloedvaten gaan door de warmte openstaan. En hierdoor koelt je lichaam snel af. Eenmaal onder de lakens raakt je lichaam snel in de juiste ‘slaaptemperatuur’. Ander voordeel: onder de douche heb je geen telefoon in de buurt en zet je je gedachten even ‘uit’. Helpt allemaal mee.


#4: weg met de mythe van het ‘slaapmutsje’

Een glas rode wijn of één biertje in de avond moet kunnen toch? Zeker, maar je slaapt er niet beter van. Je doezelt weliswaar wat sneller in, maar alcohol zorgt ervoor dat je stresssysteem actiever wordt. Hierdoor slaap je vooral in het tweede deel van de nacht minder goed.


#5: zorg voor beweging overdag of in de avond

Het menselijk lichaam is niet gebouwd om de hele dag stil te zitten. Zorg er daarom voor dat je elke dag iets actiefs doet. En je hoeft echt niet gelijk aan uitputtingsslagen te denken, een avondwandeling is al voldoende. Een half uur per dag is genoeg, zo gaat je hartslag wat omhoog en raak je een beetje buiten adem. Perfect.

Slaap lekker!


Gezond en goed verzekerd het nieuwe jaar in

Zolang jij gezond blijft, kun je je onderneming draaiende houden. Gaat er toch iets mis? Dan zorgen wij ervoor dat je een inkomen hebt. Met de Doorgaanverzekering van De Amersfoortse profiteer je van een AOV en zorgverzekering in één.  Door deze slimme combinatie krijg je korting op je AOV en zorgverzekering (ook voor gezinsleden), uitgebreide dekkingen voor o.a. fysiotherapie en psychologische zorg én hulp van onze persoonlijke Doorgaanexperts. Die staan voor je klaar zodra jij je zorgen maakt over je bedrijf, je gezin of je gezondheid. Zo kun jij snel weer doorgaan met ondernemen.

Ondernemerschap