Fitness en gezondheid

Als je zelf niet fit bent, dan is je bedrijf dat ook niet

Geplaatst op 20 januari 2020

We zijn nog maar net hersteld van de gezellige feestdagen, de kerstboom is de deur uit en de straten zijn weer ontdaan van vuurwerk. Super leuk natuurlijk allemaal, al die feestdagen maar hoe zorg je ervoor dat je fit blijft met al het werk wat doordeweeks op je bord ligt?

Als ondernemer ben jij tenslotte je bedrijf, dus als jij niet fit bent dan is je bedrijf dat ook niet. Zorg er dus voor dat je tussen al deze feestdagen gezond en fit blijft. Hoe? Wij geven je 5 concrete tips die gemakkelijk zijn om vol te houden.

1. Laad je batterij elke nacht goed op

En nee, dan bedoelen we natuurlijk niet letterlijk de batterij van je telefoon. Maak van je slaap een prioriteit! Trek er dus voldoende tijd voor uit, die 8 uur slaap bestaat niet voor niets. Soms lijkt het wel een soort sport te zijn om op te scheppen over hoe weinig je geslapen hebt, terwijl dit eigenlijk helemaal niet nodig is. Want wellicht kun je met 4 uur slaap wel functioneren, maar hoe productief en effectief ben je nu eigenlijk? Daarom: zorg ervoor dat je uitgerust wakker wordt met een volle batterij. En een keertje tot laat over werken achter je laptop kan geen kwaad, maar structureel tot laat in kunstmatig licht kijken komt je slaap zeker niet ten goede..

2. Stay hydrated

Water, water, water! Drink water! En dan niet alleen op de doordeweekse dagen ;-) Zorg dat je tijdens het feesten ook regelmatig even een glas of flesje water drinkt. Alcohol onttrekt vocht uit je lichaam, dus als je die knallende kater wilt voorkomen na Bevrijdingsdag, grijp dan regelmatig naar de waterkraan..

3. Goed kauwen

Kauwen? Ja! Want: ‘De eerste stap van je spijsvertering begint in je mond.’ Dus trek maar een kwartiertje extra uit per maaltijd. Het best is namelijk om 40 keer op 1 hap te kauwen. Hoe kleiner het eten in je maag terecht komt, hoe beter het verteerd wordt en de juiste voedingsstoffen opgenomen worden. Bijvoorbeeld: je bijt een stuk uit je appel en slikt de hap al naar 4 keer kauwen door. De kans is dan groot dat je lichaam dit stuk appel niet goed kan verteren waardoor je lichaam niet alle belangrijke voedingsstoffen kan opnemen. Op deze manier kun je eenvoudig toch nog alle voedingsstoffen binnenkrijgen.

4. Ga lekker aan de wandel

Dat bewegen goed voor je is, weten we allemaal. Maar soms heb je gewoon geen puf meer om jezelf in het zweet te werken en te gaan sporten. Gelukkig is wandelen ook goed! Een half uurtje even buiten wandelen doet ook al wonderen. Wandel bijvoorbeeld eens tijdens je lunchpauze, of naar een afspraak. Het wandelen is niet alleen goed omdat je beweegt, maar ook omdat het je stressniveau omlaag brengt. Twee vliegen in één klap dus…

5. Werk niet iedere avond door

Alles aan je eigen bedrijf is leuk, dat is logisch. Maar het is niet gezond om iedere avond door te werken. Je lichaam heeft af en toe ook gewoon de rust nodig om even na te denken over de dag en, daar heb je hem weer, op te laden voor de volgende dag. Merk je dat je tijd tekort komt en daarom veel ‘s avonds aan het doorploegen bent? Bedenk dan goed waar je prioriteiten liggen voor dat moment en richt je daar volledig op.

Bonustip: neem een AOV

Ondanks dat je fit bent kan er altijd onverwachts iets met je gebeuren. Met een arbeidsongeschiktheidsverzekering van De Amersfoortse verzeker je jezelf voor onverwachte verrassingen. Je krijgt niet alleen geld op je rekening met arbeidsongeschiktheid maar we staan ook altijd voor je klaar. Lees wat de voordelen voor jou zijn en bereken gelijk je premie.

 

Ondernemerschap