Fitness en gezondheid

4 tips van Frans om jezelf fit te krijgen en te houden

Geplaatst op 1 september 2020

Met zijn eigen personal trainingsstudio in Amersfoort probeert Frans Reijnhout de gezondheid van zijn cliënten te verbeteren. En dat is soms ook hard nodig. Veel werk, weinig slaap, snel eten… het zijn niet de beste ingrediënten om gezond en vitaal te blijven. Hier 4 tips van Frans om jezelf fit te krijgen en te houden!

Bij Frans stappen veel mensen binnen met rugklachten, hoofdpijn en het gevoel weinig energie te hebben. Vooral dat laatste komt veel voor. En dat is ook wel ergens logisch volgens Frans: door het drukke bestaan van vandaag de dag, is één van de eerste dingen die we laten schieten het goed voor onszelf zorgen.

Daar komt bij dat Google een groot voordeel van deze tijd is, maar ook een groot nadeel. Er staat gewoonweg teveel informatie op het internet over wat nou wel of niet gezond zou zijn. Dat vormt voor mensen al snel een struikelblok om iets structureel vol te houden, omdat je telkens weer op een ander spoor wordt gezet. Daarom hier 4 concrete tips van Frans die gemakkelijk zijn om vol te houden:

1. Laad je batterij elke nacht goed op

En nee, dan bedoelen we natuurlijk niet letterlijk de batterij van je telefoon. Maak van je slaap een prioriteit! Trek er dus voldoende tijd voor uit, die 8 uur slaap bestaat niet voor niets. Frans: ‘Het lijkt soms bijna een sport geworden om op te scheppen over hoe weinig je geslapen hebt. Dat is zo’n domme ontwikkeling. Misschien kan je met 4 uur slaap wel functioneren, maar je bent echt niet effectief en productief.’ Daarom: zorg ervoor dat je uitgerust wakker wordt met een volle batterij. En een keertje tot laat over werken achter je laptop kan geen kwaad, maar structureel tot laat in kunstmatig licht kijken komt je slaap zeker niet ten goede. 


2. Stay hydrated

Water, water, water! Drink water! Dat is een belangrijk advies van Frans. Probeer elke dag minstens 2 liter water te drinken. Water houdt de vochtbalans van je lichaam namelijk op peil, helpt mee aan de verbranding van vetcellen en ruimt de gifstoffen uit je lichaam op. En nee, koffie en alcohol vallen hier niet onder. Deze dranken onttrekken namelijk alleen maar vocht uit je lichaam. 


3. Goed kauwen

Kauwen? Ja! Want: ‘De eerste stap van je spijsvertering begint in je mond.’ Dus trek maar een kwartiertje extra uit per maaltijd. Het best is namelijk om 40 keer op 1 hap te kauwen. Hoe kleiner het eten in je maag terecht komt, hoe beter het verteerd wordt en de juiste stoffen opgenomen worden. Bijvoorbeeld: je bijt een stuk uit je appel en slikt de hap al naar 4 keer kauwen door. De kans is dan groot dat je lichaam dit stuk appel niet goed kan verteren waardoor je lichaam niet alle belangrijke voedingsstoffen kan opnemen. Zonde toch?


4. Ga lekker aan de wandel

Dat bewegen goed voor je is, weten we allemaal. Maar soms heb je gewoon geen puf meer om jezelf in het zweet te werken en te gaan sporten. Gelukkig is wandelen ook goed! Frans adviseert al zijn cliënten om minimaal 30 minuten per dag buiten te wandelen. Wandel bijvoorbeeld eens tijdens je lunchpauze, of naar een afspraak. Het wandelen is niet alleen goed omdat je beweegt, maar ook omdat het je stressniveau omlaag brengt. Twee vliegen in één klap dus… 


Succes! En onthoudt wat Frans zegt: ‘Jezelf fit en vitaal voelen is helemaal niet zo ingewikkeld: gewoon structureel de goede dingen doen!

 

Zorg