Kenmerken en tips voor wendbare bedrijven

Geplaatst op 10 september 2020

Een wendbaar bedrijf beweegt makkelijk mee met nieuwe marktontwikkelingen en kan snel inspelen op tegenslagen. Door te zorgen dat je bedrijf flexibel en veerkrachtig is, is je bedrijf altijd toekomstproof! Maar wat zijn de kenmerken van een wendbaar bedrijf? En hoe zorg je dat jouw bedrijf wendbaar is en blijft? Lees hier de 6 kenmerken van een wendbaar bedrijf én onze 5 tips.

6 kenmerken van een wendbaar bedrijf 

  1. Is goed op de hoogte van wat er speelt in de markt. Je hebt als ondernemer je voelsprieten altijd aan staan. Je signaleert de donkere wolken en bent de eerste die de kansen in de markt herkent.
  2. Kent zijn klanten. Als wendbare ondernemer weet je precies wat er zich bij je klanten afspeelt. Je houdt goed in de gaten hoe je klanten reageren op je bedrijf en reageert snel op de klantenfeedback die je krijgt.
  3. Stimuleert zijn medewerkers. Je zorgt ervoor dat je medewerkers betrokken zijn bij je bedrijf. Je stimuleert ze mee te denken hoe de bedrijfsdoelstellingen gerealiseerd kunnen worden en geeft ze voldoende ruimte om hun eigen inbreng te kunnen hebben.
  4. Heeft een financiële buffer. Zo zorg je ervoor dat je tegenslagen op kunt vangen of juist een extra investering kunt doen als je HET gat in de markt hebt ontdekt.
  5. Heeft zijn bedrijf flexibel ingericht. Je kunt makkelijk en snel opschalen, of juist afschalen, als de markt daar om vraagt.
  6. Heeft een groot zakelijk netwerk. Door een groot zakelijk netwerk te hebben, kun je altijd een beroep doen op je collega ondernemers als je het even niet ziet zitten. Of als je even iemand nodig hebt om te sparren.

5 tips voor een wendbaar bedrijf

Tip 1: Zorg dat je medewerkers goed op de hoogte zijn van de doelstellingen van je bedrijf. Hoe je medewerkers deze doelstellingen realiseren is deels aan hen. Zorg dat je altijd nog kan afwijken van je plan als de markt of externe factoren daarom vragen. 

Tip 2: Denk vanuit de behoefte van de klant. Laat je bedrijf zo meebewegen dat je altijd voldoet aan de behoefte van de klant. Zie je dat veel van je klanten online actief zijn? Kijk dan of je in die behoefte kan voorzien. Gebruik social media om in beeld te blijven bij en contact te onderhouden met je klanten.

Tip 3: Geef je medewerkers de ruimte. Voorheen wat het vaak zo dat één baas alle beslissingen nam. Tegenwoordig wordt er steeds meer gedacht vanuit een platte organisatiestructuur waar elke mening telt. Hoe meer inzichten, hoe beter!

Tip 4: Investeer in je werkprocessen. Dat iets al jaren zo gaat binnen je bedrijf betekent niet dat het de beste manier is. Kijk eens in de zoveel tijd goed of je bepaalde werkprocessen kan verbeteren. Doen je medewerkers bijvoorbeeld veel arbeidsintensief werk? Kijk dan of je bijvoorbeeld nieuwe machines/ apparaten kan aanschaffen die het werk versnellen. Zorg dat je tijd vrij maakt om hier regelmatig over na te denken. Zo blijft je bedrijf toekomstproof!

Tip 5: Investeer in je medewerkers. Zo zorg je dat je medewerkers van meerwaarde zijn en blijven voor je bedrijf. Biedt bijvoorbeeld cursussen of opleidingen aan of geef zelf een keer een praktijkgerichte training. Niet alleen interessant, maar ook nog eens erg leuk!

Werkgeverschap