Met deze tips pak je voldoende nachtrust

Geplaatst op 27 februari 2019

“Ik slaap slecht en daar lig ik wakker van.” Het klinkt ironisch, maar het overkomt velen. Je werkzaamheden van die dag spoken nog door je hoofd, je zit alweer met je gedachten bij de volgende dag of als je bijna wegdommelt schiet te binnen dat je eigenlijk nog een mailtje had willen versturen. Met al dat gepieker kan het inderdaad lastig zijn om de slaap te vatten. En dat is zonde, want een goede nachtrust moet je niet onderschatten. Het zorgt ervoor dat je fitter bent. Niet alleen fysiek, maar ook mentaal. Bovendien werkt je geheugen na een goede nachtrust beter. Wil je goed voor jezelf zorgen? Gun jezelf dan ook een goede nachtrust. Hoe? Daar lees je in dit blog meer over. 

Ontwikkel slaaproutines

Slaaproutine voor het slapengaan 

Dit zorgt ervoor dat je hersenen het moment herkennen dat de nacht begint. Door een vast ‘ritueel’ aan te houden voor het slapen, herkent je lichaam dat het naar bed gaat waardoor het begint te ontspannen. Ga bijvoorbeeld een boek lezen, doe wat licht opruimwerk in huis of ga mediteren voor het slapengaan.  

Slaaproutine bij het opstaan 

Een routine bij het opstaan is er om ervoor te zorgen dat je ontspannen aan je dag begint. Dit heeft als effect dat je je dag veel scherper begint. Zorg er daarom zo lang mogelijk voor dat je van je telefoon wegblijft. Als je bijvoorbeeld wakker wordt met een stressvol mailtje of appje, gaat je lichaam gelijk stresshormonen aanmaken. Gevolg: de rest van de dag voelt stressvol aan.    

5 slaaptips voor ondernemers

Voldoende slaap heeft een enorm positief effect op je mentale gezondheid. Toch heerst het idee dat je als ondernemer op een dag prima 16 uur kan doorwerken. ‘Slapen? Dat doen we er wel eventjes bij. Zonde van de tijd toch?!’ Maar wil je goed voor jezelf zorgen dan is een goede nachtrust onmisbaar. We geven je een aantal praktische tips. 

#1 Zet je wekker op een vast tijdstip 

Zorg dat je je wekker op een vast tijdstip zet en ga op hetzelfde tijdstip naar bed. Dit is goed voor je ritme. En een goed ritme maakt dat je sneller in slaap valt en meer uitgerust wakker wordt. Zo voel je je nóg fitter tijdens een werkdag.  

#2 Geen telefoon in bed 

Appen, een mailtje sturen, YouTuben of het laatste nieuws checken: doe het niet! Het gebruik van een telefoon in bed zorgt ervoor dat je hersenen actief worden. Je valt hierdoor veel moeilijker in slaap.  

#3 Géén slaapmutsje 

Drink geen alcohol voordat je gaat slapen. Het ‘slaapmutsje’ is een mythe. Je kan er wel lekker rozig van worden en er snel van in slaap dommelen. Maar je slaapt minder diep, minder lang en je wordt moeilijker wakker.  

#4 Sport niet voordat je in bed stapt 

Een rondje hardlopen of stuk fietsen is natuurlijk gezond, maar doe dit niet nét voor je naar bed gaat. De energie giert dan vaak nog door je lijf en met al die adrenaline val je niet rustig in slaap. 

#5 Maak notities 

Niks zo vervelend als in je bed liggen en piekeren over bepaalde zaken. Schrijf ze daarom op! Op deze manier verdwijnt het sneller uit je systeem. Schrijf elke avond alles wat je niet moet vergeten op een briefje en leg het op een opvallende plek. 

Wij helpen je goed voor jezelf te zorgen 

Goed slapen is dus van groot belang wanneer je goed voor jezelf wilt zorgen. Wie door een chronisch slaaptekort fouten op elkaar gaat stapelen, heeft daar alleen zichzelf mee. Met onze AOV's heb je een vangnet als je uitvalt. Maar we helpen je ook arbeidsongeschiktheid te voorkomen. Een AOV is dan ook meer dan alleen een uitkering bij ziekte. Zorg daarom goed voor jezelf met een AOV van De Amersfoortse. Benieuwd wat een arbeidsongeschiktheidsverzekering is? Of wat een AOV in jouw geval kost?

Ondernemerschap

Benieuwd wat een AOV in jouw situatie kost?

Dit kost een AOV