Slapen

Ondernemer, slaap jij wel goed? 5 tips voor een goede nachtrust

Geplaatst op 27 februari 2019

Je Kvk-nummer aangevraagd, naar de eerste netwerkborrels geweest, eerste klanten binnengehaald, voltijd aan het werk voor jezelf.. Lekker bezig! Alleen, dat slapen is er waarschijnlijk een beetje bij ingeschoten. Hoe slaap je goed als je constant aan het werk bent?

Als jonge, startende ondernemer wil je nog wel eens te veel hooi op je vork nemen. Je maakt lange dagen en stuurt soms vanuit bed nog mailtjes of appjes naar de klant. Dit gaat allemaal ten koste van je nachtrust: je valt moeilijk in slaap en gaat ‘s ochtends waarschijnlijk eerst nog even snoozen voordat je eruit gaat. 

Slaaptips voor startende ondernemers

#1 Ontwikkel een slaaproutine 

Een slaaproutine is alles wat je doet anderhalf uur voor en na je slaap. Een goede routine voor het slapen zorgt ervoor dat je sneller en dieper in slaap valt. De eerste anderhalf uur na het opstaan heeft veel invloed op de rest van je dag.

Slaaproutine voor het slapengaan
Dit zorgt ervoor dat je hersenen het moment herkennen dat de nacht begint. Door een vast ‘ritueel’ aan te houden voor het slapen, herkent je lichaam dat het naar bed gaat waardoor het begint te ontspannen. Ga bijvoorbeeld een boek lezen, doe wat licht opruimwerk in huis of ga mediteren voor het slapengaan. 

Slaaproutine bij het opstaan
Een routine bij het opstaan is er om ervoor te zorgen dat je ontspannen aan je dag begint. Dit heeft als effect dat je je dag veel scherper begint. Zorg er daarom zo lang mogelijk voor dat je van je telefoon wegblijft. Als je bijvoorbeeld wakker wordt met een stressvol mailtje of appje, gaat je lichaam gelijk stresshormonen aanmaken. Gevolg: de rest van de dag voelt stressvol aan.  


#2 Zet je wekker op een vast tijdstip

Zorg dat je je wekker op een vast tijdstip zet en ga op hetzelfde tijdstip naar bed. Dit is goed voor je ritme. En een goed ritme maakt dat je sneller in slaap valt en meer uitgerust wakker wordt. Zo voel je je nóg fitter tijdens een werkdag. 


#3 Maak notities

Niks zo vervelend als in je bed liggen en piekeren over bepaalde zaken. Schrijf ze daarom op! Je zal zien dat het dan ‘uit je systeem’ is. Schrijf elke avond alles wat je niet moet vergeten op een briefje en leg ze bij je autosleutels. 


Meer informatie en tips

Wil je meer nuttige tips en alles weten over de gevolgen van slaaptekort? 

 

Ondernemerschap