Burn-out

4 leefgewoonten om burn-out te voorkomen

Geplaatst op 29 april 2019

Een burn-out is het schrikbeeld van elke zelfstandig ondernemer. Jij bent immers je bedrijf en langdurige uitval kan je onderneming zomaar eens de kop kosten. Deze 4 leefgewoonten helpen om een burn-out te voorkomen.

1: Verbeter je eetgewoontes

  • Eet groente en fruit. Je moeder zei het altijd al, maar dat maakt het niet minder waar. Gezonde voedingsstoffen zijn heel belangrijk om je fit te blijven voelen en die zitten in groente en fruit. Mensen die snel teruggrijpen op snelle suikers die in koek, snoep, chips en pizza’s zitten, komen daar vaak moeilijk weer uit. Deze suikers zijn verslavend en zorgen ervoor dat je de hele dag trek hebt.
  • Kauw eens wat langer op je eten. En trek 10 minuten extra uit voor een maaltijd. Te snel eten en doorslikken voorkomt dat je alle voedingsstoffen uit je eten haalt. Hoe fijner het eten is voordat het in je maag komt, hoe meer voedingsstoffen en vitamines worden opgenomen in je lichaam. Ideaal scenario: kauw 40 keer op elke hap. Geen tijd hiervoor? Maak ‘s ochtends een smoothie.
  • Drink 2 liter water per dag. Water houdt de vochtbalans van je lichaam op peil, helpt mee aan de verbranding van vetcellen en ruimt de gifstoffen uit je lichaam op. En nee, koffie en alcohol vallen hier niet onder. Deze dranken onttrekken namelijk alleen maar vocht uit je lichaam.

2: Beweeg elke dag genoeg

Sporten is vaak het eerste wat wordt overgeslagen in een volle agenda. Zonde! Sporten houdt je niet alleen fysiek, maar ook mentaal scherp. En sporten betekent niet dat je jezelf helemaal suf moet trainen. Elke dag een wandeling is al genoeg. Bijvoorbeeld op weg naar een afspraak, tijdens de lunchpauze of in de avond. Dit is niet alleen goed vanwege het bewegen, maar het zorgt ook voor minder stress.

3: Neem de tijd voor slaap

Misschien kan je met 4 uur slaap wel functioneren, maar je bent echt niet effectief en productief. Hoe slaap je 8 uur per nacht?

  • Met voldoende slaap herstel je van stress en prikkels. Als je niet goed slaapt is het belangrijk om een vast patroon te ontwikkelen. Een vast ritme dus: ga elke avond op een vast tijdstip naar bed en sta op een vaste tijd op.
  • Zorg voor goede slaapcondities. Donkere gordijnen, ‘s avonds geen actieve dingen doen (het liefst ook geen werkzaken) en zorg voor een goede temperatuur en ventilatie in je slaapkamer.
  • Moeite met in slaap vallen? Neem koolhydraten voordat je gaat slapen. Je kreeg als klein kind niet voor niks een kop warme melk met honing voor het slapengaan. Dit maakt je duf, waardoor je sneller in slaap valt.

4: Zorg voor minder stress op werk

En het allerbelangrijkste: stress is de hoofdoorzaak van burn-outs en ‘stressoren’ zijn problemen die stress veroorzaken. Denk aan: werkzaken, financiële problemen, sociale verplichtingen of relatieproblemen. Op het moment dat dit er teveel zijn, herstelt je lichaam er niet meer van.

Nu fix je een relatie- of financieel probleem niet in één dag, maar problemen op je werk kan je aanpakken. Fix daarom altijd eerst de stressoren die snel opgelost kunnen worden.

Bonustip: neem een AOV

Een arbeidsongeschiktheidsverzekering (AOV) van De Amersfoortse is meer dan een verzekering. Het keert niet alleen uit bij bijvoorbeeld arbeidsongeschiktheid, wij helpen je juist actief om arbeidsgeschikt te blijven! Lees wat de voordelen voor jou zijn en bereken gelijk je premie.

Ondernemerschap